Batteri bliver ikke laddet op når jeg kører...

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Batteri bliver ikke laddet op når jeg kører...

Indlægaf herr_jensen » tirs jun 16, 2009 14:59 pm

Hey alle,

Jeg har en Volvo med en B20 motor og når jeg kører i den har jeg på fornemmelsen at den ikke lader batteriet op. Der sidder en generator i og den er forbundet med en ladningsregulator som så går videre til resten af el systemet. Jeg har haft denne regulator pillet af og er nu i tvivl om jeg har monteret den rigtigt (ja, det har jeg jo nok ikke...). Er der nogle af jer som også kører med denne type regulator? I så fald hvordan har i forbundet den?

Jeg måler 12.18v over polerne lige nu. Jeg regner med jeg kan starte den og køre hjem (er på arbejde lige nu). Mens jeg kører regner jeg med det er generatoren som giver strøm til bilen ikke? Den bruger ikke batteriet til selve driften af motoren vel? Hvis jeg tager fejl og den bruger batteriet til at køre motoren hvor længe kan man ca. køre før batteriet giver fortabt? Det er vel minimalt strøm forbrug en motor har men alligevel ...

Mange tak,

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Amager/København

Re: Batteri bliver ikke laddet op når jeg kører...

Indlægaf herr_jensen » tirs jun 16, 2009 15:14 pm

Hov, glemte lige billeder af dimsen:
Billede
Billede
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf nj » tirs jun 16, 2009 18:41 pm

For mig at se ligner den dims et laderelæ til en dynamo og ikke et spændingsrelæ til en generator, som normalt sidder på en B20.
Det kan måske forklare dine problemer med strømmen:-)
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jun 16, 2009 22:57 pm

Et laderelæ er en spændingsregulator som sørger for at spændingen ikke kommer over 14,4 volt når motoren kører. Og det uanset om den sidder på en dynamo eller en generator. Dynamoen fremstiller jævnstrøm og skal op en del omdrejninger før den producerer tilstrækkeligt med spænding og strøm. En generator producerer vekselstrøm som så ensrettes til jævnstrøm, og den leverer fuld ydelse når motoren roterer fra 1500 o/m.

Med motoren igang skulle du gerne kunne måle min. 14 volt over batteripolerne. Med alt slukket skal der helst være min. 12,5 volt. Er batteriet fuldt opladet skal der være 12,72 volt.

12,18 er næsten afladet. Uden strøm fra dynamo/generator kommer du ikke langt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Ingemann » tirs jun 16, 2009 23:47 pm

Hvor gammel er motoren?
Ud fra det kan vi jo meget hurtigt finde ud af om den er født med dynamo eller generator.

Anyways! Uanset hvad er en ladestrøm på 12,2V IKKE tilstrækkeligt. Vi skulle gerne op omkring de 13,5V, før der rigtigt sker noget. Min erfaring med de gamle generatore på B20'erne, er at det er noget lort, for at sige det lige ud. Jeg prøvede 3 forskellige, og var ikke tilfreds. Så jeg købte en 100A (den er kun født med en 40A) generator fra en 7/900-serie og lavede et beslag. Der er indbygget laderelæ i, så man slipper for lidt ledninger og så er den meget mere efffektiv!

Så snart motoren er startet, er der intet problem i at køre. Det kan godt være at der ikke er tilstrækkeligt strøm på batteriet til at trække blinklys osv, men motoren i sig selv kan køre på et 9V-batteri. Jeg kørte til omsyn med min med 7V på batteriet :D UPS!

Der findes 2 typer generatore for 7/900-serien, og har prøvet dem begge. Der er lidt forskel på beslagsmuligheder og afhængig af hvilken bil du har, kan jeg godt dele lidt ud af min erfaring mht. plads og sådan. Der er fordele og ulemper ved begge typer.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf herr_jensen » ons jun 17, 2009 10:49 am

Mange tak for jeres svar.

Det er en B20a, men min bil er 'født' med en B18'er (og bondemanden jeg købte den af var ikke bleg for lidt hjemme biks) så ikke meget er originalt.

Når nu jeg kigger efter kan jeg se at der sidder en generator på som ser markant nyere ud end selve motoren. Det kan da være jeg lige skulle checke hvad det er for en.

Det relæ jeg har afbilledet oven over sidder mellem generator og resten af el nettet. Jeg pillede det af fordi der dryssede jord fra det og det raslede. Nu er det renset og monteret igen - men nu oplader den altså ikke batteriet når jeg kører... Det kan vel skyldes jeg ikke har monteret det rigtigt eller jeg har ødelagt det da jeg rensede det.

Jeg har en del ekstra grej monteret på bilen som kræver meget strøm. Det lyder overordenlig interessant med den der 100a generator du taler om Ingemann : ). Hvis jeg fik fingrene i sådan en og fabrikeret et belsag så vil dette relæ være overflødigt?

Jeg har vedhæftet el-net diagrammet jeg bruger. Jeg håber man kan læse det (blev nødt til at komprimere det en del for at komme under 256k).

Tak : )

- Jensen

PS: Arj. Er der ikke en måde jeg kan få den til ikke at vise billedet men bare vedhæfte det? Nå, beklager den store fil.
Vedhæftede filer
3314_El_Arme.gif
Det er den dims som har nr. 43 jeg bander over....
3314_El_Arme.gif (170.26 KiB) Vist 10334 gange
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » ons jun 17, 2009 13:55 pm

Lyser ladelampen?
Jeg vil våge og påstå at selvom du kører med alle lygter tændt, tændt bagrude, vinduesviskere osv osv, så skal generatoren STADIG levere så meget strøm at den kan lade på batteriet. Altså tættere på 13V end 12V

Et beslag er ikke noget som man "bare" bikser sammen. Det skal være konstrueret ordenligt. Jeg har måtte kassere en konstruktion fordi det ikke kunne holde til vibrationerne (Metalet flækkede simpelthen)

Hvad er det for en bil? Amazon?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf herr_jensen » ons jun 17, 2009 14:25 pm

Ingemann skrev:Lyser ladelampen?
Jeg vil våge og påstå at selvom du kører med alle lygter tændt, tændt bagrude, vinduesviskere osv osv, så skal generatoren STADIG levere så meget strøm at den kan lade på batteriet. Altså tættere på 13V end 12V

Et beslag er ikke noget som man "bare" bikser sammen. Det skal være konstrueret ordenligt. Jeg har måtte kassere en konstruktion fordi det ikke kunne holde til vibrationerne (Metalet flækkede simpelthen)

Hvad er det for en bil? Amazon?

Er der noget jeg har lært i min forholdsvis korte karriere som glad amatør mekaniker så er det at INTET er 'bare lige' : ). Jeg mente bestemt ikke at det skulle være nemt at lave et beslag.

Bilen er en Volvo L3314, eller 'Valp' som den også bliver kaldt. Jeg har ingen lade lampe. Den har pt. 8 lyskastere og lidt ekstra el-grej monteret så jeg er glad med de 100a. Problemet er imidlertid ikke at generatoren er for svag. Der er ingen tvivl om at den levere nok til at lade batteriet. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor den ikke lader mit batteri op og tror i den forbindelse at det er ovennævnte relæ som er dødt. Det du skrev med en generator som har indbygget ladnings regulator lød attraktivt synes jeg.

Tak,

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » ons jun 17, 2009 18:26 pm

Hvor i landet holder du til?

Jeg tror jeg har nogle laderelæ liggende, som du kan prøve. Jeg ved bare ikke om de virker.
Men hvis du er frisk på at lave et beslag til en nyere generator, ville jeg synes det var klart at foretrække.

Hvor meget plads er der i en "Valp's" motorrum?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf herr_jensen » ons jun 17, 2009 18:57 pm

Tak for dit tilbud. Det vil jeg rigtig gerne. Jeg tror nok jeg har været forbi dig og købe en b20E blok en gang? : ) Starteren døde idag på min daily driver så jeg skal lige have fikset den før jeg kan køre nogle steder...

Der er 'ok' med plads i en Valps motor rum - men en del sjove former og kanter som så alligevel tvinger en til at være kreativ med indretningen.

Er der en måde man kan måle sig til om et relæ virker med et voltmeter?

Tak,

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf nj » tors jun 18, 2009 18:24 pm

Relæet på billedet er et laderelæ (eller laderegulator) til en jævnstrømsdynamo, og man kan justere ladestrømmen (ampere) og ladespændingen (volt). Den tykke ladeledning går fra dynamo "igennem" dette relæ og videre til forbrugerne.
På relæet (eller spændingsrelæ) til en vekselstrømsgenerator kan man kun justere ladespændingen (volt). Den tykke ladeledning går direkte fra generatoren til forbrugerne.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Ulrik Friis » fre jun 19, 2009 23:15 pm

Ladespændingen skal altså kunne komme op på 14,4 volt når batteriet mangler strøm. Når batteriet så er opladet falder spændingen til ca. 13,5 volt. Hvis ikke ladespændingen kommer op på 14,4 volt får du aldrig opladet batteriet 100%.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf herr_jensen » lør jun 20, 2009 10:49 am

Tak for jeres svar,

Jeg skal ud og hente en Volvo generator her til formiddag og så må vi jo se hvad jeg kan finde på med den. Krævede det stort indgreb i lednings nettet da du skiftede generator Ingemann?

Ind til da står den bare på at skifte batteri når det nuværende løber tør. Jeg er forøvrigt meget imponeret af så lidt strøm en Volvo starter har brug for. Batteriet er på 11 nu men den tørner stadig. Jeg har også en VW t3 og dens starter kræver sgu en del af batteriet for at fungere.

@Ingemann
Er det muligt at du kunne poste et billede af dit beslag? Bare som inspiration.

Mange tak,

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » søn jun 21, 2009 1:40 am

Nej tvært imod. Ledningen (som burde gå til ladelampen) sætter du bare direkte på den nye generator i stedet for at sætte den op i laderelæet. Så man slipper faktisk for lidt ledninger.
Jeg tager lige og lægger et billede op, når jeg lige får muligheden!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Tilbage til El-system og Instrumenter