1997 S70 - "Hak" i styretøjet

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

1997 S70 - "Hak" i styretøjet

Indlægaf Peter_C » tirs jul 07, 2009 10:40 am

Hej kloge hoveder :-)

Min S70´er har tillagt sig en underlig fejl

Når jeg (særligt under parkeringsmanøvrer med store styreudslag) "skifter omdrejningsretning" på rattet er der på de første 1-2 cm et føleligt og hørbart "hak", hvorefter rattet drejer videre som det skal. Det føles vel nærmest som hvis man forestiller sig at ratstammen sidder i et beslag , hvor skruen er gået løs og hullet er lidt i overstørrelse således at den kan give sig et lille stykke og rykke frem og tilbage.
Det føles og lyder som om det er et sted tæt på rattet (og altså ikke ude ved selve styrehuset).

Det meget mystiske er at det tilsyneladende er vejrafhængigt. Jo mere solrigt og varmt det er jo værre bliver fejlen, hvorimod ved 14 grader og regnvejr er der praktisk talt intet i vejen :shock:

Jeg har prøvet at holde på blinkerarmen for ligesom at mærke om den har noget med lyden og hakket at gøre (den er nemlig ikke ret glad for at selv-slukke, så jeg tror den er lidt slidt) men tilsyneladende er det ikke den.

Er der en der har bare en lillebitte ide om hvad hulen det kan være ?

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 1997 S70 - "Hak" i styretøjet

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs jul 07, 2009 15:41 pm

Vanlig fejl - lejer i ratstamme er slidte - dumt arbejde at skifte - men husk at skifte alle instrumentpærer mv. når du alligevel har hele instrumenbord adskilt.

Desvære en udtalt fejl, særligt i vogne der har/har haft en ejer med den kedelige vane at holde fast i rattet under ind/udstigning.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Peter_C » ons jul 08, 2009 10:26 am

Vanlig fejl - lejer i ratstamme er slidte - dumt arbejde at skifte - men husk at skifte alle instrumentpærer mv. når du alligevel har hele instrumenbord adskilt.

Øv ... det lyder både dyrt og svært. Næppe noget jeg selv kan klare ... rettelse: Umuligt noget jeg selv kan klare :?
Bortset fra det kan være lidt irriterende med disse små "hak", er det så noget der er decideret farligt at køre med ? (for hvis det kun er kosmetisk er det nok noget jeg bare vil lære at leve med)

Her til morgen med "kun" 15 grader var problemet i øvrigt stort set ikke-eksisterende. Det er kun når hele bilen er 30 grader varm ! :?:

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf kimmer » ons jul 08, 2009 10:34 am

Tillader mig at klemme mig selv ind i denne tråd. Har samme hak, men kan dog ikke helt følge dine (Peter) temperatur iagttagelser...eller har måske ikke lagt mærke til det. Har dog i et stykke tid tænkt på om det kunne have noget at gøre med slidtage vedrørende støddæmper, kødben (kender ikke det rigtige navn :roll: ) m.m.
Kimmer
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Hr. SmåSur » ons jul 08, 2009 11:59 am

Peter_C skrev:... lidt irriterende med disse små "hak", er det så noget der er decideret farligt at køre med ? ......

Har ingen synderlig praktisk betydning, men fejlen skal/vil i princippet opdages ved et syn og vil afføde bemærkning - evt. omsyn.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf M.N.K » tors jul 09, 2009 9:09 am

Har oplevet at leddet fra ratstamme ned i tandstang ude i motorrummet bliver "tørt" og varmen fra udstødning får det til at gå trægt...prøv at smøre den og se..
Så er der 2 Volvoer på Farmen!!!
M.N.K
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Salling

Indlægaf Balder » tors jul 09, 2009 14:31 pm

prøvet at smøre styretøjsbegrensern til bærarmen , du kan tydelig se hvor den går imod -ellers gummilagerne til fjædern. jeg tror ikke at det er lejren til ratstammet , istet fejlen skulle i denne fald opstår ved hvert omdreining af rattet og ikke kun ved anslag.
...og så kunde du selfølig kigge ind i skærmen om det er ikke selve hjulet der kommer i kontakt med inderskærmen...

Mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Peter_C » fre jul 10, 2009 11:48 am

Tak for alle de gode ideer og inputs

Hr. Småsur
Hvad bemærkning til syn angår tror jeg jeg tager chancen ... ihvertfald hvis det ikke bliver værre. Den er synet for ca. 1½ måned siden uden bemærkninger.

M.N.K.
Diverse knækled vil blive smurt ... det lyder som noget jeg rimelig nemt kan klare

Balder
Jeg er 100% sikker på at hjulet ikke går på noget i skærmen. Affjedringen er 100% standard og det er originale Volvo T5 fælge med korrekt indpresning og den typegodkendte dækdimension (205/50-16)
Jeg har tidligere læst om at gummiklodserne der fungerer som styrestop kan give lyde fra sig. De får for god ordens skyld lidt smørelse, men det kan ikke være dem. Hakket er der også selvom man ikke er helt ude i fuldt styreudslag
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » fre jul 10, 2009 15:55 pm

Jeg har ret ofte oplevet, at kardanledet på ratstammen bliver tørt. Især på min tidligere Volvo 850. Og jeg har endda også haft det adskilt og tjekket det og intet tydede på slidtage. Det drejede sig udelukkende om manglende smøring, da ledet kun bliver udsat for begrænset bevægelse og ikke kommer i nærheden af fuldt vrid.
Kardanledet på Volvo 200serien kan også komme til at gå stramt, selv om varmen fra udstødningen ikke er i nærheden af det. Her hjælper en grundig omgang smørelse og evt. adskillelse også gevaldigt og styretøjet føles som nyt efter den forholdsvis lille operation.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Balder » lør jul 11, 2009 2:25 am

Det meget mystiske er at det tilsyneladende er vejrafhængigt. Jo mere solrigt og varmt det er jo værre bliver fejlen, hvorimod ved 14 grader og regnvejr er der praktisk talt intet i vejen :shock:

med hensyn til denne citat , er jeg sikker på at det har med smøring at gøre...og på et stedt de er udsat til regnvand.

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Peter_C » man jul 13, 2009 9:04 am

Jeg har nu dels smurt knæk-ledet og dels lokaliseret lyden.

Knækledet ved torpedoen så fint ud ... faktisk så fint at jeg tvivler på det er lige så gammelt som resten af bilen. Nå ... det fik først lidt WD-40 for at rense/opløse hvad der evt. måtte være, og derefter fik det Würth 2000, der, for ikke-kendere, vel nærmest er en slags smørefedt på spray (tyndt i sprayøjeblikket, men tørrer op til fedt)

Anyway ... det hjalp ikke en disse, for det er ikke derfra lyden kommer.

Jeg havde plastic´en omkring ratlåsen af. Lyden kommer fra lige der omkring, hvor rattet er sat fast på ratstammen. Altså højere oppe end både tændingslås og blinker/visker-armene, men dog ikke helt oppe i rattet (så jeg mener ikke det ER selve møtrikken der holder rattet).
Man kan med lidt god vilje ligefrem SE når hvad-det-nu-end-er "kammer over" og giver et lille hak. Det ligner ikke noget jeg slipper fra at pille ved selv, så den må nok en tur til forhandleren.

I skal alle have tusind tak for jeres mange gode og konstruktive bud

MVH Peter C
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger