Ny Volvoejer - om Volvomonopol på kølevæske + sprinklervæske

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ny Volvoejer - om Volvomonopol på kølevæske + sprinklervæske

Indlægaf Parsimon » man jul 27, 2009 15:37 pm

Jeg er rigtig glad for, at Volvokaptajnens ros til Volvo-mærket førte til en god, ren handel ved forhandler af V40 1.8 med helårsdæk, vanger og træk til 117.500 kr. i alt (122.000 km). Den kører sgu godt (ok, måske ikke en lækker V70-traktor, men i forhold til mine tidligere erobringer er det en klar og utvedydig fremgang - og kontrabassen kan ligge i baggagerummet - et klart plus for mig)

Søger Volvo at monopolisere salg af kølervæske og sprinklervæske?
Siden har jeg læst i den medfølgende pamflet, hvori der står, at jeg bør bruge Volvos egen sprinklervæske OG Volvos egen kølevæske.
Forklaringen skulle være nogle helt særlige aluminiumbeholdere/rør, som angiveligt vil korrodere, hvis ikke jeg holder mig til monopolet...

Er der noget om snakken? Jeg har aldrig hørt om det før.

Jeg ser frem til at høre nogle svar.

Mvh. Simon
Simon Olling Rebsdorf, glad førstegangs-Volvoist
Kører nu i Volvo V40, 1.8, 122 HK årg. 2003 (inkl. tagræling og træk). Købt juni 2008
----
Har tidligere kørt i:
Golf 3, 1.6, 75 HK (1993) i 2 år (2006-2008)
Fiat Punto 1.4, 60 HK (1994) i 4 år (2002-2006)
Parsimon
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Hald Ege, Viborg

Re: Ny Volvoejer - om Volvomonopol på kølevæske + sprinklervæske

Indlægaf Sander » man jul 27, 2009 16:15 pm

Det er vel noget alle mærker skriver. Mht. kølervæske så findes der rød, gul grøn og blå kølervæske. Volvo kører med grøn. Jeg har læst mig til at en billig kølervæske ikke indeholder midler der er med til at hæmme korrosion i kølerør. Mht. sprinklervæske, så har jeg aldrig hørt noget om, der findes noget forkert. Det må være for at undgå hjemmeblandet med kalk i vandet, hvor kalket kan aflagres og stoppe dyser. Sprinklervæske eriøvrigt noget krasbørstig noget. Jeg har fået fortalt, af en montør der bla servicere pumpeanlæg til olie sprinlervæske på værksteder, at sådan en blå magnetventil, som også ses ved vandsystemet ved pisreneder, langsom ædes indvendig af sprinklervæsken.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jul 28, 2009 17:41 pm

Hovedbestanddelen i kølervæske er ethylenglycol, som er en farveløs giftig væske med et kogepunkt på 197 grader og meget lavt frysepunkt. Det er en excellent transportør af varme og det kan blandes med vand, hvorfor det egner sig rigtig fint til at bruge som kølervæske i biler. En 40% ethylenglycol 60% vand blanding giver frostsikring til -27 grader.

I denne blanding kan der så tilsættes antikorrosionsmidler og andet guf, der kan holde det indvendige af kølesystemet i topform. Køber man et anerkendt mærke plejer dette at være i orden, om der står Volvo, Statoil, Shell, VAG eller noget andet er ligegyldigt.

Hovedbestanddelen i sprinklervæske er isopropanol eller isopropylalkohol. Det er som navnet siger en alkohol, som opløser fedt (herunder hjernefedt, leverfedt, nervefedt og andre fedtstoffer i det menneskelige legeme) ved hudkontakt og ved indånding. Den har også et lavt frysepunkt og kan blandes med vand, og det gør den velegnet til sprinklervæske. Her kan der også tilsættes midler, som bedre opløser trafikfilm mm.

Ingen af væskerne må komme i berøring med huden. Får man noget på sig skal man straks skylle stedet med masser af vand.

Det danske kalkholdige vand er uegnet til sprinklervæske, da kalken kan tilstoppe dyserne. Brug derfor demineraliseret vand.

Øøøeehh - vanger? En V40 med vanger - det må du altså forklare lidt nærmere. Træk ved jeg godt hvad er og principielt ved jeg også hvad vanger er, men en V40 som specifikt er forsynet med vanger lyder spøjst. Kan det være det, som vi med et godt dansk ord betegner som rails - altså rækværk på taget?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Parsimon » ons jul 29, 2009 9:22 am

Hej folks!
Mange tak for jeres meget udførlige svar :-)

Med vanger mente jeg bare tagræling/rail. Der er vist tale om lokalslang...

Mvh. S
Simon Olling Rebsdorf, glad førstegangs-Volvoist
Kører nu i Volvo V40, 1.8, 122 HK årg. 2003 (inkl. tagræling og træk). Købt juni 2008
----
Har tidligere kørt i:
Golf 3, 1.6, 75 HK (1993) i 2 år (2006-2008)
Fiat Punto 1.4, 60 HK (1994) i 4 år (2002-2006)
Parsimon
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Hald Ege, Viborg

Tilbage til Diverse