Højtalere og subwoofer til volvo v40

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Højtalere og subwoofer til volvo v40

Indlægaf puck65 » man jul 27, 2009 20:22 pm

Er der nogen der ved hvor man kan købe et sæt højtalere til bagstolperne og en subwoofer til en v 40 ?
Hvad koster det ca og hvad hedder det ?
puck65

Re: Højtalere og subwoofer til volvo v40

Indlægaf Peter_C » man jul 27, 2009 22:03 pm

Højttalerne til bagstolperne er standard 5,25" så dem kan du få alle steder der handler med bilstereo.
Det samme gælder subwooferen. Da der ikke er nogen speciel afsat plads til en subwoofer i en V40, må du enten selv bygge en efter dine egne mål, eller nøjes med en standard-kasse ... (og husk så at en sub skal have sin egen forstærker. Der er IKKE power nok i en bilradio til at drive en subwoofer.)

Hvad koster det ?
Et sæt 5.25" kan vel fås fra ca. 300,- og opefter afhængig af temperament.
En sub på omkring 10" med forstærker samt diverse kabler kan vel gøres for ca. 2000,-

Hvad hedder det ?
Hvis du ikke ved ret meget om bilstereo, så henvend dig et sted hvor de har forstand på det. Det kunne være CarSound, BilXperten eller Dansk AutoHifi ... de vil kunne råde og vejlede dig. Det behøver ikke blive dyrere end hvis du handler i Bilka eller Elgiganten, hvor det måske ved første øjekast er billigere, men hvor sælgeren i lighed med dig, ikke har forstand på hvad du skal bruge (og i øvrigt nok også er ligeglad)

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Janus » tirs jul 28, 2009 7:59 am

Peter_C skrev:Det samme gælder subwooferen. Da der ikke er nogen speciel afsat plads til en subwoofer i en V40, må du enten selv bygge en efter dine egne mål, eller nøjes med en standard-kasse ...

Der er da afstat plads til sub.
Det kan godt være det først er ved faceliftet i 2000 det bliver en option. Men den sidder er i højre side af bagagerummet, i sammme side som nettet til indkøbsposer.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Peter_C » tirs jul 28, 2009 9:02 am

Der er da afstat plads til sub.
Det kan godt være det først er ved faceliftet i 2000 det bliver en option. Men den sidder er i højre side af bagagerummet, i sammme side som nettet til indkøbsposer.

Så lærte jeg lige lidt der :)
(misseren skyldes at jeg tog udgangspunkt i min egen 1997´er hvor der ikke er nogen subwooferplads, og jeg mente kun man kunne få en førstehjælpskasse-holder til venstre side af bagerummet ... subben i højre side er jeg ikke stødt på, før nu)

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Janus » tirs jul 28, 2009 9:52 am

Har set en del af dem hos returbilen i malmø. Syndes faktisk den spiller rigtig godt, og kræver ikke meget effekt, så den kan trækkes at autoradioen.

Tror jeg vil forsøge at placere sådan en i min 940.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tirs jul 28, 2009 11:02 am

Min far har det system i hans 00' V40. Jeg synes det spiller rigtig godt effekten af anlæget taget i betragtning!
Ja hvad koster sådan noget egentlig? Er man heldig og kan tage de højtalere og plasticstykker, der skal til hos Returbilen i Sverige, koster det ikke mange penge.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Peter_C » tirs jul 28, 2009 12:45 pm

Jeg er sikker på at den sub til montering i sidekassen på V40, har egen indbygget forstærker ... det må den simpelthen ha´, da det faktisk hverken i teorien og i særdeleshed ikke i praksis, kan lade sig gøre at drive en subwoofer tilfredsstillende med den effekt man kan hive ud af en autoradio.

Janus:
Er din 940 stationcar eller sedan ? ... hvis det er en sedan, så drop ideen igen, da lyden vil blive omme i bagagerummet, og du vil ikke få glæde af den inde i bilen.

MVH Peter C:
Tidligere bilstereo-nørd med biler uden plads i bagagerummet ... nu familiefar med ændrede behov for at medbringe gods :-)
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Peter_C » tirs jul 28, 2009 12:54 pm

Bingo !

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 213000.htm

"Active Bass Box" er et andet udtryk for "subwoofer med indbygget forstærker"

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jul 28, 2009 17:06 pm

Peter_C skrev:Er din 940 stationcar eller sedan ? ... hvis det er en sedan, så drop ideen igen, da lyden vil blive omme i bagagerummet, og du vil ikke få glæde af den inde i bilen.

Så er det da fordi sub'en skal gengive højere frekevnser end 200 Hz. En subwoofer opererer normalt i frekvensområdet 20 Hz - 180-200 Hz. Og disse frekvenser har ingen problemer med at trænge igennem et bagsæde.

Og det er rigtigt at en selvstændig forstærker til sub'en er et absolut krav, da man ellers ikke kan få overført den nødvendige energi. Bastonerne kan trække søm ud af en forstærker. Hvis forstærkeren kun bruger bilens 12-14 volt, kan den max levere 2x12 watt. Har den en strømforsyning, som omformer de 12-14 volt til noget meget mere, så er der basis for 100 watt eller mere. I en monoforstærker til en sub bliver det 24 watt, hvilket er tilstrækkeligt, hvis bashøjttaleren er tilstrækkelig følsom (stor magnet).
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Peter_C » tirs jul 28, 2009 21:13 pm

Så er det da fordi sub'en skal gengive højere frekevnser end 200 Hz. En subwoofer opererer normalt i frekvensområdet 20 Hz - 180-200 Hz. Og disse frekvenser har ingen problemer med at trænge igennem et bagsæde.

Mit erfaringsgrundlag for at udtale mig i den retning stammer fra min nu hedengangle Corolla Sedan, hvor jeg med 2 stk 12" enheder der fik 200 RMS Watt hver kunne spille 121 dB da subwooferen bare stod omme i bagerummet. Efter en ombygning af anlægget hvor de to 12" enheder fik hver deres kabinet og spillede "mod hinanden" i et tredie kabinet, og videre derfra via 2 stk 100mm rør op i hattehylden og ind i bilen, blev anlægget målt til 136 dB. Alt sammen med samme forstærkere og på samme materiale (dB Drag-racing CD)

15 dB lyder måske umiddelbart ikke af alverden, men husk at 3 dB svarer til en fordobling af lydtrykket

Med en aktiv sub på ... gæt 25-40 RMS Watt og en enkelt 5,25" enhed (den anden ser ud til at være slave) tør jeg godt spå at lydforbedringen i en sedan vil være tæt på lig nul.

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Janus » tirs jul 28, 2009 23:41 pm

Planen var nu at den skulle placeres i hullet ved armlænet bag i.

Var faktisk ikke klar over den var aktiv.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons jul 29, 2009 21:27 pm

Hmmm - med de lydtryk du har frembragt vil jeg godt tro på at du ikke kan høre ret meget bagefter :mrgreen:

Nu er en 5,25" højttaler heller ikke nogen ordentlig bashøjttaler. Den skal min. være 6" og helst mere. Hvis en 6" skal kunne afgive en rimelig lydstyrke, skal den være følsom (1 watt skal give 96 dB eller derover) og membranen skal have en stor vandring. Men den flytter ikke nok luft til at kunne give de rigtige gadagunk lyde. En 8" kan man imidlertid godt få til det.

Jeg vil stadigvæk holde på, at en dedikeret forstærker (dvs. den er fremstillet til præcis den højttaler det drejer sig om) med 24 watt (DIN) kan spille rigeligt højt med en følsom 8" bashøjttaler, selvfølgelig under forudsætning af, at kabinettet har de korrekte dimensioner med basrefleks porte, dæmpning og hele molevitten.

I gamle dage kunne jeg nemt spille en gymnastiksal op med 200 mennesker med to højttalere forsynet med 1 stk. 12 watts Lowther enhed i hvert hornkabinet. Disse højttalere havde en følsomhed på 102 dB ved 1 watt, og med hjælp af hornkabinettet gav det bassen et dunk og en dynamik, som selv meget større højttalere ikke kunne hamle op med.

Sådanne skrumler kan man ikke have i en bil, så man anvender andre metoder, hvor Peter har beskrevet et par stykker. Man skal blot være opmærksom på, at man ikke kan snyde naturlovene, men det går fint med mennesker. Jo mindre kabinet jo mindre bas, dvs. lave frekvenser kræver store kabinetter. Små kabinetter giver ikke rigtig bas, hvilket i min verden er frekvenser under 70 Hz. Et bagagerum kan give dyb bas, hvis det udnyttes rigtigt.

Der er nok også forskel på opfattelsen af, hvad sådan en æske skal gøre godt for: Skal man "bare" have bunden med i musikken, så kontrabassens sprøde dybe lyd står krystalklart i kabinen eller måske er det Mark Knopflers guitartoner. Eller skal bilen kunne hoppe selv i takt til (techno) musikken.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Peter_C » tors jul 30, 2009 8:12 am

Hmmm - med de lydtryk du har frembragt vil jeg godt tro på at du ikke kan høre ret meget bagefter

Lydtryk af den størrelse kræver selvfølgelig høreværn, eller betjening af anlægget udefra. Og så skal det jo lige nævnes at min bil var en "svagspiller" ... dem der vandt i min klasse lå langt over 140 dB ... enkelte i nærheden af 150 dB.

Nu er en 5,25" højttaler heller ikke nogen ordentlig bashøjttaler

Enig ... men nu er det jo altså det vi har at gøre med her

Jeg vil stadigvæk holde på, at en dedikeret forstærker (dvs. den er fremstillet til præcis den højttaler det drejer sig om) med 24 watt (DIN) kan spille rigeligt højt med en følsom 8" bashøjttaler, selvfølgelig under forudsætning af, at kabinettet har de korrekte dimensioner med basrefleks porte, dæmpning og hele molevitten.

Enig ... (igen), men nu er det jo altså IKKE det vi har at gøre med her :wink:

Jeg fastholder at jeg er 100% sikker på den lille Volvo-sub virkelig skal pukle for at blive hørt hvis den bliver lukket inde i et bagerum på en sedan.
Løsningen med at have den monteret i armlænshullet, ville dog sikkert kunne bruges.

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Diverse