Jeg har dog i det sidste halve år haft nogle irriterende udsæt af motoren under acceleration og konstant last. Fænomenet føles som kortvarig tændingsudsæt eller tøven, typisk i omdrejningsintervalet 2200-2800 omdr. Desuden føles motoren ofte uinspirerende og sløv.
Der har ingen fejl været når der er blevet fejludlæst hos Volvo. Dog blev luftmængdemålingen fundet for lav ved tomgang (anb. ca. 5 gr/per sec) uden aircon tilsluttet. Jeg har prøvet at rense luftmassemåleren dog uden at dette hjalp.
Efterfølgende har jeg skiftet luftmassemåleren ud med en ny, hvilket har afhjulpet problemet noget. Men der optræder stadig periodevis ryk/udsæt som beskrevet.
Jeg fornæmmer at luftmængden før udskiftning at luftmassemåleren har været målt al for lavt (i forhold til spjældåbningen) og at blandingsforholdet derfor ligeledes har været for lavt. Når aircon blev slukket blev der mere overskud til acceleration, hvorfor udsættene blev mindre. I foråret (før jeg skiftede luftmassemåleren) blev alle 5 tændrør også skiftet, og TCM'en renset. Det hjalp i cirka en lille uge.
Da problemet forsat er tilstede efter skift af luftmassemåleren, omend i reduceret omfang, kunne det så tænkes at tændrøren skal skiftes på ny? For mager (lean) blanding vil jo øge forbrændingstemperaturen og dermed også temperaturen i tændrørene, hvilket (jeg har hørt) han beskadige/ødelægge disse. Der er alm standard tændrør i, købt hos Volvo (3 elektroder per rør).
Er der en anden og bedre tændrørstype der bedre kan holde til høj temperatur
Og, hvordan kommer jeg videre? Er der noget jeg har overset (takthjulssensor, krumtapsensor, hi-tension coil, etc...)
Håber nogen kan hjælpe mig
Vh
//Niels