Klågem skrev:Øhhh- Er det ikke omvendt Ulrik.
Rød eller gul til alu og blå til støbejern
Det kan jeg ikke afvise. Som jeg har læst specifikationer på disse væsker, vil det eneste, jeg vil være OBS på, være, at jeg ikke blander G11 med G12. Jeg tvivler på, der er en ensartet standard blandt alle giftblanderne, så vi som forbrugere med sikkerhed kan vælge rød til den ene slags motor og blå til den anden. Jeg har sgu også set grøn kølervæske - og nej det er ikke Citroëns LHM. Der findes jo motorer med støbejerns bund og aluminiums top. Hvad skal man så bruge?
Jeg tror farverne også er afængige af hvem der producerer dem.
Og om den ene slags må blandes med den anden slags må alene dreje sig om tilsætningstofferne. For det basale i kølervæsken, det der gør, at der er væske og ikke is i motoren når temperaturen er under nul og at den samme væske først nedbrydes/koger ved 100-120 grader er ethyleneglycolen. Denne væske er ideel til at flyttet varme eller kulde, dvs. den optager meget hurtigt varmen fra motoren og transporterer den ud i køleren hvor den ligeså hurtigt afgiver samme varme. Væsken er altså særdeles velegnet til at transportere varme.
Tilsætningsstofferne skal modvirke korrosion, kavitation (altså forandringer under tryk/undertryk - bobledannelse hvis trykket pludselig falder), udfældning af slam, udfældning af kedelsten, skum, og samlinger og forseglinger må ikke angribes uanset om man har kobberrør/-køler, messing- eller aluditto, gummi- eller siliconeslager. Der er rigtig mange ting man skal være opmærksom på. Derfor anbefales det også, at man skifter kølervæske hvert andet år. Og til et anerkendt mærke. Det er det eneste man kan læne sig op ad.
Men den skal blandes med vand så der er mellem 50 og 70% ethyleneglycol og 30-50% vand, ellers virker det ikke efter hensigten i en bil. Ved 80% glycol er frysepunktet -45 og kogepunktet er på 124 grader. Hvis blandingen består af 70% ethyleneglycol, er frysepunktet for væsken -51 grader og kogepunktet ligger på 116 grader. Er der 50% ethyleneglycol i blandingen er frysepunktet -34 grader og kogepunktet er på 107 grader. Ren glycol fryser ved -23 grader og koger ved 197 grader.