Jeg har en Volvo V70 D5 2005 og skal ifølge min instruktionsbog og Castrol's hjemmeside, bruge en 0w/30 ACEA A3/B3/B4.
Jeg har på dette forum fundet en forhandler (http://www.MAPODO.de ) i tyskland der sælger Castrol Olie og kan sælge den olie der hedder Castrol SLX Prof. Longtech 0w/30 ACEA A5/B5 for Volvo Cars.
Jeg har spurgt en ingeniør hos Castrol om jeg ikke kan bruge denne olie, men først svarede hun at jeg skulle bruge EDGE olierne, da de var beregnet til detailhandlen, men da jeg fastholdt at jeg kunne købe olierne til de aut. værksteder, blev jeg afkortet med det svar at så skulle jeg bruge en ACEA A3/B3/B4 (SLX Professional Longtec 0W-30). A5/B5 var til nyere motorer.
Jeg har lige være i Sverige i Vesterås (stort værksted) og her bruger de kun Castrol SLX Prof. Longtech 0w/30 ACEA A5/B5 for Volvo Cars. og de hælder det på alle V70'erne i diesel og benzin-udgaverne fra 2001 og frem
De sælger det også i butikken til ca. 600 Skr./4 ltr. -> ca. 105 Dkr. / ltr.
Med det antal biler de kører igennem værksted hvert år, så tror jeg ikke der er problemer med at anvende denne olie.
Nu er olien bestilt, så må vi se.
Ellers må jeg se om nogen har en brugt motor til en V70 /D5 til salg