Amazon speedometeret fejlviser, hvad kan årsagen være?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon speedometeret fejlviser, hvad kan årsagen være?

Indlægaf shkh » fre okt 16, 2009 23:02 pm

Hej Jeg har en Volvo Amazon 121 fra 66 der gør kludder med speedometeret,lige så snart jeg kommer over 30 km farer den op på 160/180 km .hvad kan der være galt, er det kablet eller selve speedometeret der er defekt.
shkh
Bruger
Bruger

Re: Amazon speedometeret fejlviser, hvad kan årsagen være?

Indlægaf Hr. SmåSur » fre okt 16, 2009 23:51 pm

Hej,

Det skyldes en fejl inde i selv speedometeret. Amazonens speedometer er af rulle-typen, hvor en vægt der udsættes for centrifugal-kraften via af speedometerkablets omdrejninger, giver et udslag der vises som hastigheden. Der er højst sandsynligt sket det, at vægten på en måde er "hoppet af" så at rullen bare får fuld spin når du sætter i gang og kører.

Det er IKKE hverken speedometerkabel eller andet der er årsag - du skal desværre ind i selve instrumentet og jeg tvivler på at du kan reparere denne fejl.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf annelise » lør okt 17, 2009 22:47 pm

hej
har du set efter om den lille pakdåse er mont på spedometerdrevet under spedo-kablets forskruning
ellers kan gearolie trækkes op i spedometret og lægge sig mellem den roterende magnet og rullen
det er ikke noget problem at skille det ad og rense
annelise
Bruger
Bruger

Indlægaf shkh » man okt 19, 2009 18:45 pm

Hej igen. Hvordan får jeg lettest speedometeret ud af instrumentbordet så jeg evt kan rense det. Mvh Svend
shkh
Bruger
Bruger

Indlægaf annelise » man okt 19, 2009 20:25 pm

allerførst kont. om det er fejlen.Skru kablet af på spedometret,er det snasket med olie i forskruningen,har du nok fejlen der.
Du skriver at spedometret fejlviser,hvordan viser fejlen sig? Hvis der er olie i rullen vil det typisk vise max km/t ved kørsel
Jeg vil gerne prøve at gejde dig gennem arbejdet,hvis dianosen er rigtig,
annelise
Bruger
Bruger

Indlægaf shkh » ons okt 21, 2009 15:49 pm

Hej:Jeg har nu haft skruet speedometerkablet af der var en lille smule olie.Ja den fejlviser til 160/180 km det er lige som den banker på for at komme højere op.Kan du fortælle mig hvordan jeg lettest får speedometeret ud af instrumentbordet,for hvis ikke det er fejlen med olien skal jeg jo have et andet speedometer monteret.Mvh Svend
shkh
Bruger
Bruger

Indlægaf annelise » ons okt 21, 2009 21:23 pm

Hej
Den er vist god nok med olien.Husk at skrue kablet af på gearkassen og træk det indvendige ud for delvis affetning,
Jeg kan ikke huske om det skal trækkes ud for oven eller forneden,husk også en tætning på drevet.
Tag stelkablet af batt.kør sædet tilbage og hav godt lys under inst.bræt,skru spedometerkabel af,skru kablet af til triptæller,
trækstangen til chokeren,jeg plejer også at tage tændingslåscylinderen ud, de to skruer under, og vippe tændingskontakten
med ledninger til side,afm.ledninger fra benzin måler,skru varmemåler ud med lille knoldskruetrækker/tumling,(2 små skruer)tag varmemåleren forsigtig løs og drej/vip den den rolig ud og anbring den den forsigtig ud til venstre.tag de 4 kontrollamper ud, vippes løs ved at trykke sidevers,spedometret sidder fastspændt med 2 stk 1/4"møt.øverst i hver side ,
jeg selv anvender en 7/16"ledtop fra 3/8"sæt;men en 11mm top m/kardanled og div. forlænger fra 1/4" sæt bør kunne
bruges.Tryk spedometret ind, drej det med bagsiden opad og kant det ud af hullet.Sig til når du er så langt,ellers spørg.
Det er 8 år siden jeg sidst har haft et ude, håber ikke jeg har glemt for meget.mvh
annelise
Bruger
Bruger

Indlægaf annelise » lør okt 24, 2009 14:00 pm

ps.foruden de 4 kontrollamper er der også 2stk. instrumentlyslamper som sidder nederst i spedometret de afm på samme måde. mvh
annelise
Bruger
Bruger

Indlægaf shkh » lør okt 24, 2009 22:26 pm

Hej Jeg siger tak til Annelise for de gode forklaringer.Det bliver først senere på året jeg prøver at tage speedometeret ud og renser/rep det. mvh Svend
shkh
Bruger
Bruger

Indlægaf annelise » man okt 26, 2009 13:44 pm

Hvis du er intr. i råd og vejledning i at adskille/rep af spedometeret må du sige til. mvh.
annelise
Bruger
Bruger

Tilbage til Diverse