Hvad er det her for en lyd?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Hvad er det her for en lyd?

Indlægaf michael240 » lør dec 12, 2009 20:23 pm

det er skam også planen, men hvis du mener forslaget om pladerne giver det jo ingen mening når bremseklodserne slet ikke rører skiven.
anyway, jeg river den fra hinanden og så må vi se, det er sikkert bare en eller anden lille åndsvag ting.

jeg ville dog gerne lige have hvis nogen kunne sige mig den præcise størrelse på de bolte der holder kaliberen, jeg syntes nemlig ikke de virkede særlig rustne.
og der er jo ingen grund til at rende ud og købe værktøj jeg ikke har brug for. nogen der ved det? er de 16mm (+rust) eller er vi ude i noget halv-tomme halløj?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf oakey » søn dec 13, 2009 1:04 am

Hej Michael

De bolte der holder bremseågene fast er 10mm bolte med 17mm sekskant. Hvis din 17mm top er lidt løs når du prøver den på bolthovedet er det fordi det er korroderet. Brug en sekskantet top når du skal løsne boltene istedet for de 12-kantede der er normalt er i et hobbysæt. Og ja, - boltene sidder fast, meget fast. Når du skal montere bremseågene igen skal du bruge nye bolte, man genbruger ikke gamle korroderede bolte i noget så vigtigt som bremsesystemet. Du kan ikke bruge bolte fra Silvan eller lignende steder, de er lavet af skøjtestål og tåler ikke de belastninger der er tilstede i bremserne. Hvis du køber uoriginale bolte (hvilket ikke er at anbefale) skal du se efter om de er vibrationssikrede. Det kan være gjort på flere måder, men de to jeg har set Volvo bruge er enten at bolten er en smule trekantet, hvilket gør at den 'går meget stramt' i gevindet eller der er en stribe LockTite på gevindet (typisk en blå stribe). Hvis det ikke er tilfældet skal du selv give gevindet LockTite eller lignende der sikrer at boltene ikke skruer sig selv ud efter et stykke tid. Det er også en god ide at løbe gevindene i bremseågene op med en snittap af god kvalitet før du samler. Jeg har ikke længere en værkstedsmanual på 240'eren, så du må spørge andre her i forum om hvilket moment du skal bruge når du spænder ågene fast.

Den lyd du hører er efter al sansynlighed håndbremsebakkerne der klemmer. Jeg har selv oplevet at bakkernes friktionsmateriale er gået løst og dermed haft deres eget liv inde i bremsetromlen.

Fortsæt med at spørge løs indtil du har fået has på problemet.

mvh
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Ingemann » søn dec 13, 2009 2:10 am

Og så er det desuden fingevind, så man kan ikke bare støve sådanne bolte op hist og pist.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf michael240 » søn dec 13, 2009 2:30 am

piz, jeg havde håbet det var 16mm for der er rimelig meget frigang med en 17 nøgle på.
nå jeg slagter den en af dagene så må vi se hvad der sker, tak for svarene.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf michael240 » lør jan 02, 2010 23:57 pm

well, en lille update: jeg tog tromlerne af, og den lyd der kom når jeg drejede skiven/tromlen med hånden viste sig at være bremsebakkerne i den ene side der var gået løs og skrabede mod tromlen.
ikke det store problem, men jeg pillede så bakkerne helt af for at være sikker og kørte en tur, men der var åbenbart to lyde oveni hinanden før for den har stadig en kraftig mislyd.

jeg optog en lille video af det, prøv at se den og skru godt op for lyden: http://www.youtube.com/watch?v=jAN7xpPs-OU

læg mærke til at der ikke er nogen lyd andet end motoren når jeg kører det første stykke, men da jeg når hen til rækken af parkerede biler går det igang :?

den her fatter jeg bare ikke helt, for bremseklodser og kaliberne ser umiddelbart ud til at være fine.
(husk at den kører uden de inderste bremsebakker her)

nogen gange er det fra start, andre gange er den tavs flere kilometer (uanset hastighed) og pludselig larmer den som en stenknuser fra helvede :shock:

hvis det var et leje eller bagtøjet ville lyden vel være konstant og ikke kun dukke op en gang imellem?

umiddelbart ville jeg tro at det kunne være stemplerne i en eller begge kalibere der ikke trak sig ordentligt tilbage og fik klodserne til at slæbe, men det kan da ikke give sådan en hysterisk larm?

det lyder ca som hvis man smed en håndfuld grus ned i en kødhakker når det går igang, uanset hvor smadrede ens bremser er kan de da aldrig komme til at sige sådan? eller hvad?

hvad kan det ellers være?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » søn jan 03, 2010 0:01 am

Kan du fremprovokere det?

Det er godt nok en massiv skurren :shock: Der må være et eller andet der lider overlast!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf michael240 » søn jan 03, 2010 0:07 am

nej, det er som sagt ret tilfældigt når den gør det, ligesom hastigheden ikke ser ud til at spille nogen rolle. det er som om det går væk hvis jeg smækker bremsen hårdt i, altså så hårdt at (jeg går ud fra) at de bagerste bremser griber fat, men jeg kan stadig ikke få den sindssyge larm til at hænge sammen med at den har har næsten nye bremseklodser + skiver. (1/2 år)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » søn jan 03, 2010 0:09 am

Jeg tror heller ikke, at det er der problemet sidder. Lyden minder meget om en lyd en af mine gode venner havde i bagtøjet som følge af at han havde "glemt" at påfylde olie = smadrede lejer
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf michael240 » søn jan 03, 2010 0:15 am

ja det tænkte jeg også, men så burde den da sige det hele tiden eller ihvertfald ca ved samme hastighed, og det gør den jo ikke?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » søn jan 03, 2010 0:21 am

Jeg er lidt et spørgsmålstegn, må jeg indrømme?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf michael240 » søn jan 03, 2010 0:25 am

det skal du ikke være, det er sgu dig der er eksperten her :)

bare der er en eller anden der siger at det er en lille ting og det koster 5 kr at lave så er jeg glad, jeg gider virkelig ikke til at skifte bagtøj :?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » søn jan 03, 2010 0:59 am

Hvis et bagtøj er sundt og velfungerende vil jeg mene, at olien burde være ret klar. Du kunne prøve at løsne en prop og suge noget ud og se. Det koster ikke noget :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf michael240 » søn jan 03, 2010 3:21 am

det hjælper ikke noget, for da jeg købte den var speedodrevet i bagtøjet utæt så den smed en del olie den vej, og jeg har efterfølgene fyldt nyt olie på et par gange. jeg har fået tætnet det nu, men det bekræfter nok desværre teorien om at det godt kan have været manglende olie der har slidt lejerne ned, for da jeg fyldte olie på første gang var der meget lidt på, og sådan havde den vist kørt et godt stykke tid er jeg bange for :(

så den er nok snart billigt til salg. lidt ærgeligt da det er en halvsjælden model med automatgear men den kommer til at koste mig for meget i det lange løb alligevel tror jeg. også selvom det ikke var gået i stykker.

jeg sætter den nok til salg herinde når jeg har fået taget nogle billeder af den, så vil jeg håbe nogen vil give den et godt hjem og tage sig kærligt af den for jeg nægter af princip at køre gamle volvoer til skrot.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » søn jan 03, 2010 10:12 am

Det er da en tragisk slutning på historien!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf michael240 » søn jan 03, 2010 11:00 am

-men billig. det er heller ikke kun pga bagtøjet, jeg har bare en del andet at bruge penge på også, så jeg skifter den ud med en lille økonomisk bil til hverdagskørsel og så måske en amazon eller pv senere hen.
jeg fik min første amazon da jeg var 15 og dette er min 5 gamle volvo, så at tro jeg kan lade dem være på længere sigt er nok urealistisk :)

men den her ryger i køb & salg afdelingen, så må det være op til en anden at redde den.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj