Overtryk og væskestand i kølesystem V70 D5

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Overtryk og væskestand i kølesystem V70 D5

Indlægaf Michael_Kristensen » man feb 01, 2010 10:16 am

Hej,

Jeg har en Volvo V70 D5 2005.

Når bilen har stået i garage i et døgstid og er helt kold, kan kølevandsstanden godt stå mellem min og maks. Hvis jeg skruet dækset af kølervandsbeholderen, er der tryk på, men når trykket forsvinder stiger kølevandsstanden til nær maks.

Hvorfor er der tryk på når den er kold??

Nogen af jer der har prøvet at se om der er tryk på jeres kølervand når motoren er helt kold ??

Har checket og der er ikke spor af olie i kølervandet og oliepåfyldningsdækslet er også fint uden gråt slam eller lignende. Hvis jeg starter motoren kold og tager dækslet af til kølervandsbeholderen af, er der heller ingen aktivitet i kølervandet (luft bobler eller lign.)

I december gik mit fyr i stykker og jeg rodede med det. Fandt fejlen (defekt dyse), men gjorde en FEJL da jeg startede det op inden jeg startede motoren. Der var ikke vand i fyret og det blev meget varmt, slukkede straks (havde kørt maks. 1 min.) og da boblede det allerrede i kølervandsbeholderen. Frygter lidt at der kunne være sket noget der :(

Håber nogen har lidt erfarring med kølersystemet i en D5 (det er vist lidt anderledes end i andre typiske diesel biler).

Mvh.
Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overtryk og væskestand i kølesystem V70 D5

Indlægaf Henning P » tirs feb 02, 2010 19:10 pm

Hej Michael

jaaa man må jo nok sige at, nomalt er det jo biler der ikke holder tyk der er problemer med.
Der plejer at være en ventil i beholder låget som åbner ved overtryk at din bil så kan holde tryk i flere dage må jo så være
fordi den er 100% tæt. :)
Vand standen stiger jo i beholderen pga. af der er tryk på når den er klold.

// Henning
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København S

Indlægaf VolvoSport » tirs feb 02, 2010 21:03 pm

Når kølervandet varmes op stiger trykket og væskestanden stiger. Når kølervandet afkøles, falder væskestanden igen. Du aflæser lavere væskestand ved kold motor og når du løsner dækslet stiger væskestanden, hvilket tyder på undertryk.

Dit kølerdæksel må være i udu eller af forkert type. For normalt skal trykket blive udlignet når kølervandet går fra at være koldt til varmt og omvendt. Der fåes nemlig forskellige typer dæksler med forskelligt tryk. Der findes blå, grønne og sorte dæksler og de er ikke ens mht. trykket de kan udligne.

Mon der en gang er blevet skiftet dæksel på din?

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf oakey » ons feb 03, 2010 12:56 pm

Jeg har mulig forklaring af din oplevelse, men den kræver lidt skolefysik.....

Først bilens kølesystem.
Kølevæsken består af glycol, vand og nogle tilsætningsstoffer der skal smøre og forhindre korrosion. Ved normal drift kommer kølevandstemperaturen op på ca 90°C før termostaten begynder at åbne. Vand koger ikke ved 90°C, men alle ved at når man koger æg begynder det at dampe fra gryden (eller hvad man nu bruger) før vandet koger. Hvis kølesystemet er åbent kan denne damp undslippe og man taber stille og roligt vand fra sit køleanlæg. For at undgå det er kølesystemet lukket så denne damp ikke kan komme ud. Hvis motorens temperatur stiger på grund af en fejl (en tæret køler, en termostat der ikke virker, en kølevandspumpe der ikke virker...) vil trykket også stige hvilket vil resultere i at en kølerslange eller køleren springer. Derfor er der en overtryksventil i dækslet på kølevandsbeholderen og den vil begynde at lukke trykket ud når det overstiger en bestemt værdi. Det har samtidig den effekt at sålænge der er nok kølervæske tilbage vil det forhindre at motortemperaturen blive kritisk høj (man har lidt tid til at reagere). Det tryk der skal til at åbne overtryksventilen skal passe til motorens normale drifttemperatur som er bestemt af termostaten, derfor kan man finde forskellige typer.

Så kommer fysikken.
Atmosfærisk luft (ca. 80% kvælstof og 20% ilt) kan opløses i vand. Hvis man bruger vandværksvand til at blande i kølervæsken skal man vide at det er blevet luftet i vandværket som en del af den rensning det går igennem før det bliver leveret til vandhanerne. Under luftningen optager vandet en masse atmosfærisk luft.
Vi ved alle at f. eks. køkkensalt og sukker nemmere bliver opløst i varmt vand end i koldt, men det er omvendt med gasser (som ilt og kvælstof); de opløses nemmmere i koldt end i varmt vand. Faktisk vil de forlade vandet næsten fuldstændigt når vandet koger. Det betyder at hvis der er luft opløst i kølevandet (og det er der) vil det samle sig i kølersystemets ekspansionsbeholder når motoren er varm sammen med den vanddamp der er opstået fordi vandet er varmt. Alle gasser vil søger opad og ekspansionsbeholderen er det øverste sted i kølesystem. Når motoren køler af vil vanddampen fortættes, dvs blive til vand igen, og bare blande sig med resten af kølervæsken. Den luft der er blevet presset ud af kølevæsken mens den var vark skal derimod opløses i vandet og det tager længere tid. Det betyder at trykket falder hurtigt mens vanddampen bliver til vand, derefter falder trykket langsomt indtil al luften er blevet optaget af kølervæsken.

Det ovenstående kunne forklare at der er tryk på dit kølesystem, selv efter motoren er blevet kold.

Hvorfor stiger kølevandsstanden når du åbner for dækslet?
Jeg ser to muligheder.

Den ene:
Slanger, køler mm. er ikke totalt stive. Slangerne er lavet af gummi og selvom de er forstærkede med glasfiber eller lignende er de elastiske. Det samme gælder køleren, den består af flade aluminium- eller kobberrør der kan udvide sig under tryk. Ved udvidelse, som det vil ske under tryk, kan de indeholde mere kølervæske og når du fjerner dækslet falder trykket og som en ballon vil de returnere vandet til ekspansionsbeholderen.

Den anden:
Hvis du har en luftlomme i dit kølesystem (det vil sige at der er spærret luft inde et sted f.eks i toppen af varmeapperatet) vil det opføre sig som en ballon og på samme måde som ovennævnt presse kølevæsken tilbage i ekspansionsbeholderen når du åbner for dækslet.

Der er sikkert andre i dette forum der har en meget simplere forklaring, men det er mit forslag.

Kun for tekniske nørder:

Hvis han har et lukket system der er fyldt med en gas, som f.eks. luft gælder gasligningen:

pV = nRT

p er trykket i bar
V er volumen i liter
T er temperaturen i K (= °C + 274)
R er gas konstanten, 8,3145 J/(mol·K) (tag jer ikke af den, det er bare et tal der skal bruges)
n er antallet gas molekyler

Det betyder simpelt beskrevet at trykket i en lukket beholder der er fyldt med en gas er proporsionalt med tempearturen målt i Kelvin (= celsius + 274)
Det er lidt mere speget i et kølesystem da der også er en væske, men mit indlæg er vist blevet langhåret nok.

mvh
Oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Michael_Kristensen » søn feb 07, 2010 11:44 am

Hej alle sammen!

Mange tak for de gode råd og den uddybende forklaring.

Det var dækslet til kølervæskebeholderen der var defekt. Nu er der ingen tryk på systemet efter en god nats hvile i garagen.

Fik også at vide, at hvis der skvulper kølervæske op i dækslet, som jo er noget klistret, kan det sagtens lukke de ventiler (omtalt i ovenstående indlæg). Det er sikkert det der er sket i mit tilfælde.

Mvh.
Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj