af oakey » søn maj 02, 2010 15:03 pm
Hej,
Det er rigtigt at man startede med at tilsætte tetra ethyl bly for at hæve oktantallet og dermed tillade højere kompressionsforhold i motorerne. Det højere kompressionsforhold betød at man kunne øge litereffekten og forbedre brændstof økonimien. Det er også rigtigt at man kan tilsætte methanol til bensin og derved øge oktantallet, - ren methanol har et oktantal på ca. 130.
Oktantallet er imidlertid ikke den eneste grund til at det er vigtigt tilsætte blyerstatning i den benzin der bliver brugt i ældre biler. Under forbrændingen bliver en del af tetra ethyl bly'et reduceret til rent bly. Dette bly sætter sig blandt andet på ventiler og ventil sæder og beskytter derved pakfladen. I mange gamle biler er indsugningsventilens pakflade i topstykket fræset direkte i (støbejerns-) topstykket. Hvis pakfladen ikke tilstadighed er beskyttet af sådan et lag bly vil den brænde og når den er brændt så får man også skader på ventilen. På et tidspunkt begyndte bilindustrien at indføre 'pansersæder' i topstykket. 'Pansersædet' erstatter den ventil pakflade der tidligere var fræset direkte ind i topstykket og består af en ring af legeret stål der bliver presset ind i en recess i topstykket, hvor ventilen skal pakke. Sammen med ventiler af en bedre stålkvalitet betød det at der ikke længere var brug for bly til at beskytte pakfladerne.
Bankning dækker over to fænomener: selvtænding og detonation.
Ved selvtænding starter forbrændingen af brændstoffet af sig selv (som i en dieselmotor) og dermed før gnisten i tændrøret. Effekten er dermed den samme som hvis tændingen er stillet for tidlig.
Detonation er en anden sag som kræver lidt forklaring. Under normale driftforhold vil brændstoffet blive antændt og en flammefront bevæger sig fra gnisten i tændrøret ud til de fjerneste områder i forbrændingskammeret. Det sker naturligvis hurtigt, men det vigtige er at brændstoffet forbrænder på én gang. Under forbrændingen stiger trykket i hele forbrændingskammeret og her er det at oktantallet kommer ind. Hvis trykket ved starten er højt og benzinens oktantal er for lavt vil trykket stige til et niveau hvor en resten af det uforbrændte brændstof forbrænder på én gang = detonation. Denne detonation sender en chokbølge igennem forbrændingsprodukterne der giver det karakteristiske ping når den rammer cylindervæg og topstykke. Denne chokbølge udsætter mekanikken for kræfter den ikke er designet til at optage og vil derfor efterhånden ødelægge motoren.
Bankning i motoren på grund af for lavt oktantal kan man i nogen grad kompensere for ved at ændre på tændingskarakteristikken (tændingstidspunktet) og blandingsforholdet (mere benzin). Det medfører samtidig at motorens maximum-effekt falder.
I moderne motorer (f.eks. den i min 850) er der bankesensorer placeret på motoren. Hvis de detekterer bankning (og det gør de før jeg hører det) vil motorstyringen forsinke tændingstidspunktet og levere en lidt federe benzinblanding. Det betyder at jeg kan køre på både 91 og 95 oktan uden problemer. Med lavere oktantal må jeg dog regne med en lidt lavere maximum effekt.
Jeg mener at Volvo var en af de første bilproducenter der indførte 'pansersæder' i deres topstykker, men hvornår det skete må andre i dette forum kunne svare på.
mvh
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.