Jeg er ny her på forum og har et spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe med.
Jeg har for 5 uger siden købt en brugt V50 1,6D årg.´07 med fabriksmonteret partikelfilter. Bilen havde kørt 136000 km ved overtagelsen.
Jeg har indtil videre kørt godt 6000 km (90 % landevejs/motorvejskørsel i 5.gear) i bilen. Siden dag et i min varetægt er den med jævne mellemrum (3-4 gange om ugen) slået over i nødprogram. Jeg kontaktede forhandleren og fik at vide, at fejlen sandsynligvis skyldes, at partikelfilteret skal re-genereres.
Idag var jeg så på det autoriserede Volvo-værksted med bilen og fejlkoderne blev udlæst. De viste rigtigt nok (ifølge mekanikeren), at fejlen skyldtes tilstoppet partikelfilter. En væske der skulle løsne soden blev sprøjtet direkte ind i partikelfilteret. Bilen stod efterfølgende ca en halv time med motoren i høj tomgang og så skulle problemet angiveligt være løst....
På hjemturen fra værkstedet kørte jeg dog ikke mere end ca 30 km, så slog bilen over i nødprogram igen... !!!
Desværre var værkstedet lukket i mellemtiden, så de kunne ikke hjælpe i situationen.
Er der nogle her, der har oplevet tilsvarende eller som har et godt bud på, hvad problemet kan være ? Evt en defekt EGR-ventil eller luftmassemåler ?
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Ole Bjørn Hansen
Mariager