Overvejer at købe V70 2007 hvad skal jeg være opmærksom på?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Overvejer at købe V70 2007 hvad skal jeg være opmærksom på?

Indlægaf mfuglsang » søn maj 30, 2010 12:52 pm

Hej.

Jeg går lidt og overvejer at skifte min peugeot 407 XT SW ud med en Volvo V70 2,4 D5 Summum. Jeg har fundet en på Sjælland som er importeret fra syd-Tyskland, og som har kørt for et firma som hedder Cisco. Bilen har gået 137.000 km.
Efter sigende står bilen 100% fejlfri, og er yderst velholdt med alle service.

Den har nærmest alt i udstyr - bl.a. four-c undervogn - har i erfaringer med dette? Er det noget der kan være problemer med, og er det noget i har erfaringer med at køre med?

En anden ting jeg gerne vil høre lidt om, er den indbyggede navigation - er denne på højde med f.eks. Garmin. Jeg tænker bl.a. på brugervenlighed, og nøjagtighed på beregning af ankomsttidspunkt.
Jeg har også indbygget navigation i min nuværende peugeot. Men denne har nogle ting som er lidt irriterende.
1) Den er ikke helt god til at beregne ankomsttidspunktet når man starter på sin køretur. Hvordan er volvo på dette punkt?
2) Den kan kun tale engelsk, og nogle af udtalelserne lyder lidt spøjse. Det kan være lidt svært at forstå hvad damen siger. Er der dansk tale i V70'eren? Og er det til at forstå hvad der bliver sagt?
3) Der står ikke vejnavne på kortet - gør der det i v70'eren?

Hvordan skrives diesel-forbruget - km/l eller l/100km?

Jeg har ikke erfaring med Volvo, så derfor vil jeg gerne høre om der er noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg tager over og ser/prøvekører den??

Håber at høre fra jer omkring hvad jeres erfaringer siger..

På forhånd tak.
Mvh. Morten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Re: Overvejer at købe V70 2007 hvad skal jeg være opmærksom på?

Indlægaf Carstens80 » søn maj 30, 2010 13:14 pm

Hej morten.
Kan da fortælle lidt om mine erfaringer med volvos originale navigation.

1) Den ikke helt god til at beregne ankomsttidspunktet når man starter på sin køretur. Hvordan er volvo på dette punkt?

Svar: syntes at min rammer temmelig precist.

2) Den kan kun tale engelsk, og nogle af udtalelserne lyder lidt spøjse. Det kan være lidt svært at forstå hvad damen siger. Er der dansk tale i V70'eren? Og er det til at forstå hvad der bliver sagt?

Svar: Der er dansk tale på volvoens navigation, og talen er super god og nem at forstå.

3) Der står ikke vejnavne på kortet - gør der det i v70'eren?

Svar: Ja det gør der.

til gengæld er jeg ikke imponeret over den når man tænker på hvad den koster fra ny af,da den ikke kan særlig meget. samt at få den opdateret med nye kort, de koster jo mere end en ny garmin eller tomtom, men alligevel vil jeg ikke bytte da jeg syntes at volvoens er superfed at bruge :D

//Carsten
Nuværende bil
XC60.AWD 2018.

Tidligere
144 gl 1974 /244 gl 1976 / 745 gle 1986 / 240 turbo 1986 / 850 gle 1995 / 855 gle 1995 /
S80 2001 / xc70 2005 / S80 2007 / S80.V8.AWD 2007 / S60 2011/V60 2011 /XC60 2018
Carstens80
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf Klågem » søn maj 30, 2010 13:39 pm

Forbruget skrives i km/l og vi kører i snit 15 på de alm. ture. (by-landevej) på længere ture kan vi godt komme op på ca 19 km/l
Du skal kontrollere alt udstyr om det virker. Hjulophæng der kan "gunke"
Ellers prøv at bruge søgefunktionen eller kig under nogle af de tråde som jeg har på vores bil
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf mfuglsang » søn maj 30, 2010 14:06 pm

Tak for svar.

Det lyder jo rimelig fornuftig med navigationen. Det lyder som om der ikke er så mange små-irriterende ting ved denne.
Bare lige for at være helt sikker - den skriver ALLE vejnavne? I peugeot'en skrives kun nogle få vejnavne.

Jeg tænkte også på om kortene ligger på cd eller harddisk. Igen kan jeg kun referere til hvordan det er hos peugeot. På modeller indtil 2007 ligger kortene på cd, fra 2007 og frem, ligger de på en harddisk. Det betyder i praksis, at dem på cd er lidt mere sløve at indtaste en destination på. Når man indtaster f.eks. vejnavn, opdaterer den hver gang man indtaster et bogstav - dette betyder at den lige skal tænke hver gang, og så skal man vente lidt før man kan få lov at indtaste et nyt bogstav- dette syntes jeg er lidt irriterende, da det tager længere tid i forhold til f.eks. en Garmin.
Men på de modeller hvor kortene ligger på en harddisk, er der ingen "betænkningstid" når der indtastes en destination..

Jeg har søgt en del rundt på både dette - og andre forum's. Og har også fundet masser af brugbar viden. Men jeg syntes de fleste af dem der skrives om er ældre.
Og så har jeg ikke kunne finde noget information omkring four-c undervognen. Men jeg kunne også forstå på sælgeren (en lille forhandler som kun sælger volvo stationcars) at det er meget få der bliver solgt med denne undervogn. Det er den første han har til salg med denne undervogn.
Er der nogen af jer der har erfaring med denne undervogn?
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn maj 30, 2010 20:38 pm

Four-C undervognen er justerbar under kørsel. Du kan vælge mellem tre indstillinger. Det sker i støddæmperne, så når de skal skiftes koster det spidsen af en jetjager. Den burde jo så også have 4-hjulstræk.

Min info skærm viser forbrug i l/100 km.

Navigationen i Volvoen er noget klumpet. Den er DVD baseret (sættet består af 3 nav DVDer og en rensedisk), så du skal først skifte DVD når du er kommet rigtig langt væk hjemmefra. En DVD dækker det nordlige Europa og en anden dækker det sydlige Europa undtagen Spanien. Og den sidste dækker så alt det andet: Spanien, England, Irland osv. Kortene på DVDerne er lagt sådan, at du skal skifte mindst muligt. Hvis du fx kører til Frankrig og overnatter i Tyskland, skifter du DVD som så også dækker Tyskland samt Frankrig osv.

Den er dog langfra så brugervenlig som en Garmin, og om den er bedre til at finde vej synes jeg nu ikke. Jeg synes de er lige dårlige. Jeg bruger min navigation for at finde den rigtige adresse tæt ved målet, og jeg må nok indrømme, at vejen dertil ikke altid vælges lige godt. Når du skal indtaste en adresse skal du sætte god tid af til det. Vejledningen er OK og på dansk. Hvis man skal følge en vej, som over en kort strækning indeholder mange anvisninger, så kan det godt blive lidt forvirrende.

Jeg lagde ud med bilens originale DVD fra 2002 (de to andre diske fulgte ikke med), og den var rigtig god til at finde den bedste vej. Så fandt jeg en brugt udgave fra 2006 på nettet, og den havde flere detaljer men var dårligere til at finde vej. Når man loader et nyt sæt DVD'er opdateres navigationens firmware, så jeg havde forventet en forbedring, som udeblev. Sidste sommer fik jeg så sidste nye udgave fra 2009 (på tilbud i Malmö for 1.200 DKK), og igen er der kommet flere detaljer, men mange af de gamle fejl i kortet er der stadigvæk og den er ikke blevet bedre til at finde vej.

Men jeg synes ikke Garminen er markant bedre. De har begge deres særheder. Det bliver først helt godt, når Google Maps kan bruges online i bilen :)

Som Klågem skriver, er der masser af tråde om hvad du skal se efter. Men 2007 er jo ikke engang kørt til. Cisco er et stort computerfirma, som laver computernetværk, switche, firewalls og ikke mindst routers.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf mfuglsang » søn maj 30, 2010 21:30 pm

Tak for godt svar Ulrik.

Det lyder som om navigationen er en del bedre på nogle punkter end i min nuværende peugeot. Men stadig har nogle særheder.. :)

Jeg er ikke lige klar over om den har 4 hjuls-træk. Det står der ikke noget om i annoncen - så det ved jeg ikke lige, men det kunne da være fedt hvis den har.

Nu skriver du, at det er dyrt at reparere på den type undervogn, men er det noget der ofte er problemer med? Hvis ellers det aldrig er noget der skal pilles ved, gør det jo ikke så meget at det koster hvis der endelig skal rodes med det.. :wink:

Jeg er lidt spændt på imorgen - der ringer forhandleren med en evt. byttepris. Hvis den er fornuftig, kunne jeg nok godt finde på at overveje bilen. Det ser ud som om det er en lækker bil. Og de har jo ry for at være stærke biler..
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Digi » man maj 31, 2010 12:08 pm

er ikke sikkert der er dansk tale, hvis bilen er fra tyskland, har en kollega hvis bil (V70) er det, og der er ikke dansk tale, kun tysk, men der er jo lige kommet nye 2010 dvd kort, så det er jo bare at købe disse 1.499,-dkk så er der dansk tale OG opdaterede kort :P
Superbruger

Indlægaf Thmen » man maj 31, 2010 14:38 pm

Hejsa.
Den har Dansk tale selv om den er fra Tyskland, min er importeret fra tyskland, med det orginale kort fra 2002 hvor bilen også er fra og den snakkede pære dansk da jeg fik den :D
Held og lykke med bilen, jeg er sikker på du ikke vil fortryde købet.

/Thomas
Volvo V70 D5 aut. 2002
Thmen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Diverse