Hvilke lamper tænder på 740

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvilke lamper tænder på 740

Indlægaf B23Trige » tirs maj 16, 2006 19:35 pm

Hejsa.
Jeg har en 740 GL fra 1985 som har lidt problemer med ledningsnettet.
Jeg har lavet en del løse forbindelser nu, og har her et par spørgsmål omkring de lamper der tænder når jeg sætter tænding på og starter motoren.

1. Olietrykslampe. slukker ved motorstart.
2. Ladelampe. Slukker ved motorstart.
3. Adv.lampe for bremsekreds. Slukker ved motorstart.
4. Adv.lampe for håndbremse. BEMÆRK: Hvis håndbremse er trukket an lyser den fuld, hvis håndbremse IKKE er trukket an, lyser den for halv blus. ER DETTE KORREKT? (halv blus slukker ved motorstart)(fuld blus virker ved håndbremse antrukket)
5. Adv.lampe for glødelamper. Slukker ved motorstart.

Spørgsmålene er:

Er det de korrekte lamper der tænder.
Mangler der nogen at tænde.
Er det korrekt som (4) tænder, henholdsvis halv og fuld.

Jeg er ikke færdig med at få sikkerhedsselernes kontakter og ledningsnet til at virke, men adv.lampen til det virker, men er frakoblet på nuværende tidspunkt, så den ser vi bort fra her.

Mvh. Jim
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør

Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Duett » ons maj 17, 2006 20:24 pm

Hej Jim. Det lyder meget rigtigt, men på vores 700er slukker lampe nr 5(defekte pærer) først når bremsepedalen har været aktiveret 1. gang, hvis der da ikke er smuttet en hovedlyspære, så lyser den videre for at indikere fejl. De 700ere jeg har kørt i virker på samme måde. Den lampe for håndbremse virker underlig. Enten er der en fejl i den kontakt der sidder under selve håndbremsen, eller også er der alvorligt ged i printet bag på dit speedometer. God jagt! Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf B23Trige » lør maj 20, 2006 16:21 pm

Tak for svaret Duett.
Jeg har et andet speedometer liggende et sted mener jeg. Tror måske der er fejl på det der sidder i ja.
Ved nogen om den elekrtonik der får "fejl på glødelamper" til at slukke, sidder på speedometerprintet eller et andet sted? Hvis den også har noget med bremsepedalens aktivering for at slukke, må den jo have noget elektronik et sted.
Jim Knudsen
B23Trige
Redaktør

Indlægaf Duett » lør maj 20, 2006 19:51 pm

Hej Jim. Der sidder en "glødetrådsvagt" i din bil et sted. Det er den der overvåger dine pærer og det er den du "Reesetter" når fodbremsen aktiveres. Den ligner et overdimensioneret blinkræle med en masse runde ben der stritter ud, og på dem er der monteret et rundt multistik. Bytter du den med en anden, skal du være opmærksom på at nummeret er det samme, da der er forskel på om din bil ex. er født med kørelys eller ej. Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Klågem » ons maj 24, 2006 15:58 pm

Det med at den skal aktiveres på bremsepedalen først. er forskelligt fra bil til bil. og noget med årgangen at gøre. En 85´ skal ikke aktiveres på bremsen. Og det er normalt med 2 lysstyrker på håndbremsen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf B23Trige » søn maj 28, 2006 13:23 pm

Hej igen.
Ifølge Duett og Klågem så lader det jo til at jeg har fået det til at virke som det skal.
Jeg takker for svarerne.
Så kommer jeg til ledningsnettet under sæderne, og ved kardantunnel, alt det til sikkerhedsseler og tilhørnede lamper, og lys ved askebæger ved bagsæder osv. Det er også rykket helt fra hinanden.
I hører nærmere hvis det volder mig problemer, tro mig.
Jim Knudsen
B23Trige
Redaktør

Indlægaf B23Trige » tors jun 08, 2006 19:43 pm

Er der nogen der ved om alt det her med El er godt beskrevet i en HAYNES værkstedsbog? Tror jeg bliver nød til at have mig sådan en.
Jim Knudsen
B23Trige
Redaktør

Indlægaf DJ-Elvis » tors jun 08, 2006 20:35 pm

Hej B23Trige

Jeg har selv rådet meget med mit el-system i min 740 GL fra 88, ikke desto mindre fordi jeg havde (nu snart for 4 år siden) et mindre kabel brand i (stamtræet) kabel bundtet under armaturet (der hvor alle kabler går fra sikringsboksen og rundt ud til alle systemer), når men tilbage til det jeg vil fortælle.

Har du overvejet at investere 200kr i en HAYNES gøre det selv bog, om VOLVO 740, 745 & 760 fra 1982 til 1992
Fordi der i der findes der en KOMPLET OG DETALIERET el-diagram over alle disse modeller, og med ALT ekstra udstyr som der findes i EU og USA Volvo versionen?
Denne bog kan købes nemt, både over Internettet og i butikkerne hos BILTEMA til ret billige penge. 8)

Med hensyn til din håndbremse kontrol lampe, så er det altså ret unormalt at den lyser i 2 forskellige lys niveauer, fordi det gøre den ikke i min model.
Altså, min tip vil også være at, bagved på speedometret der sider der sådan et lille print plade, (hos mig er den med blå malet kobber banner) der på, der sider der en sølv malet sikrings tråd.
Tjek om den er ok, og om der er forbindelse igennem den og prøv at følge den print bane som går til og fra den sikring, og mål med en gennemgangstester om alt er OK.

Denne sikring er ret vigtig, der den forsyner nogle enkelte dele af speedometeret, og jeg kan huske at den gang, der jeg kom til at kortslutte den sikring så virkede omdrejningstælleren og speedometeret ikke, og benzin og temp. målerne viste kun halv værdi af det hvad der skulle være.
Dette havde også en negativ virkning på en eller anden kontrol lamper inkl. håndbremse lampen at den lyste svagt, men hvis man trak håndbremsen så lyste de ok, som jeg kan huske.
Men hvis den sikring er ok og du har 12.5V på den, så det andet fejl kunne være selve kontakten ved håndbremsen, den kan også fejle nogen gange (forbindelsen til stel i den).

Ellers det 3 og 4 problem, kunne være at du enten mangler stel forbindelse, eller du har fejl forbundet tændingslåsens stik forkert (hvis du har pillet ved den), sådan at nå du drejer den til de forskelige positioner, så bliver pluset fra batteriet ikke send ud, til de rigtig kabler fra tændingslåsen.
Men hvis den sikring er ok og du har 12.5V på den, så det andet fejl kunne være selve kontakten ved håndbremsen, den kan også fejle nogen gange (forbindelsen til stel i den)
Med hensyn til stel forbindelse punktet, så sider der 4 kabel sko stik, der er sat til stel, ved passagerer seddel foran under handske rummet, der hvor den der manuelle ekstra luft indblæsning siger, demontere plastik afskærmning og der vil du finde det stel punkt.
DJ-Elvis

Indlægaf Gæst » lør okt 07, 2006 9:11 am

DJ-Elvis skrev:Hej B23Trige

Jeg har selv rådet meget med mit el-system i min 740 GL fra 88, ikke desto mindre fordi jeg havde (nu snart for 4 år siden) et mindre kabel brand i (stamtræet) kabel bundtet under armaturet (der hvor alle kabler går fra sikringsboksen og rundt ud til alle systemer), når men tilbage til det jeg vil fortælle.

Har du overvejet at investere 200kr i en HAYNES gøre det selv bog, om VOLVO 740, 745 & 760 fra 1982 til 1992
Fordi der i der findes der en KOMPLET OG DETALIERET el-diagram over alle disse modeller, og med ALT ekstra udstyr som der findes i EU og USA Volvo versionen?
Denne bog kan købes nemt, både over Internettet og i butikkerne hos BILTEMA til ret billige penge. 8)

Med hensyn til din håndbremse kontrol lampe, så er det altså ret unormalt at den lyser i 2 forskellige lys niveauer, fordi det gøre den ikke i min model.
Altså, min tip vil også være at, bagved på speedometret der sider der sådan et lille print plade, (hos mig er den med blå malet kobber banner) der på, der sider der en sølv malet sikrings tråd.
Tjek om den er ok, og om der er forbindelse igennem den og prøv at følge den print bane som går til og fra den sikring, og mål med en gennemgangstester om alt er OK.

Denne sikring er ret vigtig, der den forsyner nogle enkelte dele af speedometeret, og jeg kan huske at den gang, der jeg kom til at kortslutte den sikring så virkede omdrejningstælleren og speedometeret ikke, og benzin og temp. målerne viste kun halv værdi af det hvad der skulle være.
Dette havde også en negativ virkning på en eller anden kontrol lamper inkl. håndbremse lampen at den lyste svagt, men hvis man trak håndbremsen så lyste de ok, som jeg kan huske.
Men hvis den sikring er ok og du har 12.5V på den, så det andet fejl kunne være selve kontakten ved håndbremsen, den kan også fejle nogen gange (forbindelsen til stel i den).

Ellers det 3 og 4 problem, kunne være at du enten mangler stel forbindelse, eller du har fejl forbundet tændingslåsens stik forkert (hvis du har pillet ved den), sådan at nå du drejer den til de forskelige positioner, så bliver pluset fra batteriet ikke send ud, til de rigtig kabler fra tændingslåsen.
Men hvis den sikring er ok og du har 12.5V på den, så det andet fejl kunne være selve kontakten ved håndbremsen, den kan også fejle nogen gange (forbindelsen til stel i den)
Med hensyn til stel forbindelse punktet, så sider der 4 kabel sko stik, der er sat til stel, ved passagerer seddel foran under handske rummet, der hvor den der manuelle ekstra luft indblæsning siger, demontere plastik afskærmning og der vil du finde det stel punkt.
Gæst

Tilbage til El-system og Instrumenter