Chipning af 850 t5

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Chipning af 850 t5

Indlægaf Alexs1337 » søn jun 27, 2010 1:06 am

Hej alle sammen

Er næsten lige blevet en lykkelig ejer af en 850 t5 fra 1994, feeee bil. :D

Har hørt ude i byen at denne motor kan pumpes rimelig voldsomt, men kan de holde til det?

Sidder nemlig og overvejer at få den chippet hos BSR, men jeg vil først være 100% sikker på om den kan holde til det, når motoren er helt standard.

Ph. tak
Alexander O. :wink:
Alexs1337
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Chipning af 850 t5

Indlægaf lqa » søn jun 27, 2010 7:17 am

Du kan staret med selv at hæve ladetrykket 0,2-3 stykker og få skiftet luftfilteret ud og så kommer der også en udstødning på et tidspunkt. Dette er billig tuning og det holder. :D :D
Der er så meget modstand i de standart dele for at holde støjen nede at det er umuligt at lave hk. på dem.
MVH. Sune Andersen
lqa
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf nib » søn jun 27, 2010 11:22 am

Ladetrykket er jo programmeret ind i chippen, det kan man ikke hæve selv.
Tag du bare en chip, det er det nemmeste og koster ikke alverden.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf chrjen » søn jun 27, 2010 12:39 pm

Helt enig - få den chippet - det er det sikreste og billigste.

Og til Sune - hvad fanden er det for et råd at hæve ladetrykket - når den ikke får brændstof, så brænder staklen hul i stemplerne :twisted:

Send mig dit telefonnummer Alex - så skal jeg med glæde hjælpe dig.
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf lqa » søn jun 27, 2010 14:44 pm

Nu er det sådan at jeg har rodet en del med lige præcis den model, og derfor skriver det jeg gør, og nej der ryger ingen stempler. Jeg har brugt de sidste 15 år af mit liv på at rode med turbomotorer så helt grøn er jeg ikke.
Laver man mere effekt på en motor, så er man nød til at vide hvordan blandingen er, så derfor kræver det at men har en blandingsmåler monteret, ellers skal det nok gå galt.
Så længe en bil køre med luftmassemåler så er der ingen problemer med at hæve ladetrykket, da luftmassemåleren vil registrer at der bliver brugt mere luft og der for skal der også mere benzin til for at det hele stemmer. Det eneste der kan ødelægge det nu er hvis benzinpumpen er dårlig, en standart pumpe har altid et overskud.
En lille Bleed Ventil lige før din wastegate aktuator så snyder du ecu'en, skulle der være et boostcut så kan man købe en boostcut defender som klare den opgave, men det er der ikke på den bil efter hvad jeg ved.
MVH. Sune Andersen
lqa
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » søn jun 27, 2010 15:57 pm

lqa skrev:Nu er det sådan at jeg har rodet en del med lige præcis den model, og derfor skriver det jeg gør, og nej der ryger ingen stempler. Jeg har brugt de sidste 15 år af mit liv på at rode med turbomotorer så helt grøn er jeg ikke.
Laver man mere effekt på en motor, så er man nød til at vide hvordan blandingen er, så derfor kræver det at men har en blandingsmåler monteret, ellers skal det nok gå galt.
Så længe en bil køre med luftmassemåler så er der ingen problemer med at hæve ladetrykket, da luftmassemåleren vil registrer at der bliver brugt mere luft og der for skal der også mere benzin til for at det hele stemmer. Det eneste der kan ødelægge det nu er hvis benzinpumpen er dårlig, en standart pumpe har altid et overskud.
En lille Bleed Ventil lige før din wastegate aktuator så snyder du ecu'en, skulle der være et boostcut så kan man købe en boostcut defender som klare den opgave, men det er der ikke på den bil efter hvad jeg ved.

Det er rigtig - og ikke alligevel... rigtig fordi Bilens Elektronik kan anpasser sig del den luftmængde og sprøjter mere benzin ind - men kun når vi snakker op til ca. 5500rpm. Derefter kan LMMen faktisk ikke mere lave de rigtige beregninger og ECUen tar over med en fest programmeret verdi. Alternative er at heve trykket på fuelrail tilsvarende med hjelp af en indstilbar benzintrykksregulator , alternativ større dyser - men så er vi oppe i penge alligevel og så er det ingen fordel længere...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Balder » søn jun 27, 2010 16:02 pm

Alexs1337 skrev:
Sidder nemlig og overvejer at få den chippet hos BSR, men jeg vil først være 100% sikker på om den kan holde til det, når motoren er helt standard.

Ph. tak
Alexander O. :wink:

Kort og kontant : NEI det kan du ikke !
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf lqa » søn jun 27, 2010 16:24 pm

Balder skrev:
lqa skrev:Nu er det sådan at jeg har rodet en del med lige præcis den model, og derfor skriver det jeg gør, og nej der ryger ingen stempler. Jeg har brugt de sidste 15 år af mit liv på at rode med turbomotorer så helt grøn er jeg ikke.

Det er rigtig - og ikke alligevel... rigtig fordi Bilens Elektronik kan anpasser sig del den luftmængde og sprøjter mere benzin ind - men kun når vi snakker op til ca. 5500rpm. Derefter kan LMMen faktisk ikke mere lave de rigtige beregninger og ECUen tar over med en fest programmeret verdi. Alternative er at heve trykket på fuelrail tilsvarende med hjelp af en indstilbar benzintrykksregulator , alternativ større dyser - men så er vi oppe i penge alligevel og så er det ingen fordel længere...

Hvad er LMM?
MVH. Sune Andersen
lqa
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf charlie » søn jun 27, 2010 18:54 pm

Hej Alexs

Tillykke med dit nye legetøj :D

Jeg er selv næsten lige blevet ejer af en Volvo v70r, med automatgear, den har fået trin 3 fra bsr tuning da den ca havde kørt 40-50000 km den har nu kørt 282000km jeg har lige skiftet dele for 30.000 kr i div bærearme tandrem ovs min gaerkasse er begyndt at knurre når den er kold indtil den har kørt de første 750-1000m. Der er 3" forrør dog har de beholdt den orginale kat og derefter er der 2,5", der er sat bmc luftfilter i. katten og ud bliver skiftet i næste uge da katten er faldt sammen. min bil har aldrig fået ny motor eller gearkasse. Hvis du bor i ålborg eller kommer forbi er du velkommen til at komme og se og prøve. vi har ca det samme som udgangspunkt.

Mvh Ivan
charlie
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Alexs1337 » søn jun 27, 2010 19:02 pm

Tak skal i have alle sammen, og tak for alle svarene. :)

mvh
Alexs
Alexs1337
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf quark » søn jun 27, 2010 19:13 pm

Hæve ladetrykket 0.2 bar sker der altså intet ved! Den går formentlig 11 stykker ved WOT alligevel. Manden har joh ret, bilens eletronik registere bare det mere luft og smider mere benzin ind. Den har helt sikkert en boostcut funktion, at gå uden om den er så tilgengæld ikke en smart, fordi så begynder den at give statisk benzin mængde lige under Boostcuttet, og så KRÆVER det et AFR ur at gå højere op.
Billede
Volvo S80 T6 Familiebil
Supra 3.0i Turbo Legetøj
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1852
quark
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » søn jun 27, 2010 20:14 pm

lqa skrev:Hvad er LMM?

luftmassemåler :wink:
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf chrjen » søn jun 27, 2010 20:21 pm

8 ud af 10 motorhavariet i england, USA mfl. sker præcis fordi uvidende bruger en bleed ventil og ikke chipper bilen rigtigt - så dit svar undrer mig meget Sune - hvis du har rodet SÅ meget med netop denne motor....... :wink:

..jeg tvivler sgu på at du ved særlig meget - det virker ihvertfald ikke som et seriøst og brugbart svar til den unge mand der spørger...
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf lqa » søn jun 27, 2010 20:38 pm

Det handlet om at prøve at spare lidt på pengene, når det så er sagt, er det jo klart at man ikke bare hæver trykket lidt og vupti så er der 100hk mere og at det på sammen tid også holder, derfor skrev jeg at 0,2-3 var en mulighed som nok skal holde, hvis man bruger tingene med omtanke.
0,2-3 bar er ikke ret meget men når der på samme tid bliver lavet et luftfilter og en udstødning så er der noget effekt at hente, plus hurtigere spooluptid, bedre acceleration og længere levetid på turboen grundet mindre modtryk.
Uanset om man køre standart eller chipet så er der ingen garanti for at tingene holder, men behandler man tingene med fornuft så kan det holde temmelig længe.
MVH. Sune Andersen
lqa
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf KG.Racing » søn jun 27, 2010 21:22 pm

Hej.

Har selv lavet det samme som Iqa skriver, jeg kører med ca 0,85 Bar.
Det giver mere moment ved lave omdr. Om det giver flere hk på toppen ved jeg ikke endnu, men jeg skal nok snart have den målt.
Så skal man huske at tanke V-power 99.

Ps. hvis trykket bliver for højt, kobler den tændingen ud på alle propper og ind igen et split sekund senere.
Det lyder ikke godt og giver et ordentligt ryk i bilen.
Hilsen Klaus

04 S40 2,5 T5
08 V70 2,5T
Brugeravatar
KG.Racing
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Vestjylland

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj