"Styring låst" - Volvo V50

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

"Styring låst" - Volvo V50

Indlægaf Jabba » fre jul 16, 2010 15:16 pm

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe.

Lang historie kort:

Min Volvo V50 fra 2005 har et par gange haft en "Styring låst" fejl som vises i displayet. Den gør at jeg ikke kan starte motoren. Kan sætte nøglen i og dreje den til position II, men ikke III for at starte motoren.

Ifølge manualen opstår denne fejl når der er spænding i rattet, hvis bilen f.eks. er parkeret hvor hjulene ikke peger lige ud. Det har så aldrig været tilfældet for mig. Bilen har altid stået på plant underlag med hjulene pegende lige ud. Derudover er styringen aldrig låst, da jeg kan dreje rattet/hjulene alt det jeg vil til både højre og venstre. Så det er en eller anden elektronisk funktion der spærrer tændingen.

De gange jeg har oplevet det tidligere, er det efter mange forsøg lykkedes at starte motoren ved at dreje på rattet og holde det, mens jeg drejer nøglen. Det er sådan det står i manualen.

Denne gang er det dog ikke lykkedes efter flere timer. Jeg endte derfor med at få bugseret bilen hjem. Imellemtiden har batteriet så tabt strømmen, da bilen har stået stille i noget tid efter. Har skiftet batteri (da det gamle ikke kunne lades igen), men "Styring låst" fejlen er der stadig og jeg kan stadig ikke slå tændingen til.

Jeg har talt med flere værksteder idag og der er ingen der lader til at vide hvad det eksakte problem er og jeg er lidt bange for at deres fejlsøgning med tester kommer til at koste mig dyrt i timer og efterfølgende "hit and miss" med reservedele.

Er der derfor en venlig sjæl her som har erfaring med denne fejl? I så fald kan jeg bruge den viden og guide værkstedet i den rigtige retning, så det ikke kommer til at koste alt for meget af en bondegård.

Al hjælp er påskønnet.
Jabba
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: "Styring låst" - Volvo V50

Indlægaf nib » fre jul 16, 2010 17:46 pm

Når man søger lidt på nettet med svenske og engelske søgeord, virker det som en fejl mange S40/V50 ejere har set, så alle Volvo værkstederne må kende den.
Der nævnes to fejlmuligheder

1. Motoren der låser styringen er defekt
2. Defekt tændingsmodul

Så der er ingen vej udenom en tur til Volvo, det er ikke noget man kan lave selv.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Henning P » fre jul 16, 2010 20:28 pm

Hej
det kunne være den elektriske ratlås som er defekt.
min svorger havde samme problem med sin V50 2006. det kom uden varsel.'
Volvo dækkede en del af det mener han kom af med 8-9000.
//// Henning
Sidst rettet af Henning P fre jul 16, 2010 21:24 pm, rettet i alt 1 gang.
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København S

Indlægaf nib » fre jul 16, 2010 21:07 pm

Så en englænder skrive det kostede ca. 100 pund for låsen, 3 arbejdstimer og 50 pund for programmering.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf markbw » fre okt 11, 2013 17:41 pm

Havde det samme problem med min Volvo S40 II 2004.

Skulle starte bilen men fik meldingen " Styring Låst, Prøv Igen", min nøgle kunne dog gå helt til position III, men selvfølgelig uden der skete noget. Bilen røg på BOSH værksted og det kostede mig Kr. 10.100,- inkl. alt. Det var den elektriske ratlås (SCU) der skulle skiftes. En meget dyr fornøjelse!
markbw
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter