Hejsa
Jeg har lidt problemer med min volvo S40 2.0 fra 1996 og ville høre om der var nogen der havde et godt bud på hvad det kunne være. Problemet er som følger.
Om morgenen når jeg skal sætte min bil i gear (Læs 1. gear eller bakgear), er den meget meget svær at få i gear, den skal nærmest rives i gear.
Når bilen har kørt lid tid 1-3 kilometer bliver den nemmere at få i de gear der ellers er svære at få den i.
2-5. gear har hidtil ikke give noget problemer, men er så småt også ved at være noget svære at få den i.
Når jeg er kørende og kobler ud dropper omdrejningstælleren, så den må jo formodes at virke, selvom den er noget løs i det.
Jeg har snakket med lidt forskellige auto-værksteder og fortalt hvordan jeg oplever problemet.
Værksted 1: De foreslå det kunne være koblings slave cylinderen eller hovedcylinderen. Så de gav en 50 / 50 chance på det. En ny slavecylinder koster omkring 750 kroner og den kan jeg selv skifte. Hovedcylinderen derimod kan jeg ikke selv skifte.
Semi privat mekaniker: Siger at det ikke kan svare sig at købe en ny slavecylinder hvis det er det, men derimod få skiftet stemplerne i den og rundent den ud tror jeg han sagde.
Noge ideer om hvad der er bedst?
Mekaniker værksted 2: Han mente det muligvis kunne være olien i gearkassen der skulle skiftes, aner ikke prisen på dette ej heller hvor skidtet skal hælles på.
Diverse andre forslag: Smørrelse til koblingen.
Min frygt er at enten koblingen eller gearkassen skal helt skiftes, da jeg har ladet mig fortælle dette kan tage op til 8 timer at skifte, hvilket jeg bliver nød til at få lavet på værksted da jeg ikke selv kan gøre dette.
8 timers arbejdsløn + stumper har jeg slet ikke råd til da jeg næsten lige har købt bilen samt fået sat ny stue i den.
Nogen der har et godt bud, eller eventuelt har oplevet noget lignende der kan komme med input?
Spørgsmål er velkomne
/Mads