Gearkasse problem XC90 aut ????

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Gearkasse problem XC90 aut ????

Indlægaf Polarbjørn » tirs sep 28, 2010 20:23 pm

Hej,

Jeg har en XC90 D5 aut 185HK fra 05/2006 - har haft den fra ny - kørt 98.000 km
Kører med campingvogn (cv) aktuel vægt 16-1700 kg.
Olie skiftet hos Volvo i Aalborg ved 60.000 km (så vidt jeg lige husker her).

I sommers var vi på vej til Italien med cv bagpå - i sydjylland fik jeg pludselig besked "gearkasse service påkrævet" og gul trekant.
Temp var vel 20-25 gr udenfor og ingen forhøjet temp på motor overhovedet.
Gloede lidt på det hele og kunne se at omdrejninger på maskinen var lidt højere end normalt.
Slog pinden over i manuel drift og fandt så ud af at 6.gear var "væk".
Prøvede i N for at se om forhøjede omdrejninger var dér også - men nej faldt til normale 800.
Nå - men da det var på motorvejen så trillede vi videre til første rasteplads - stoppede dyret og gik lidt og strakte ben, luftede hund osv.
Hvis det gik helt galt kunne man jo altid overnatte og ringe til Volvo næste morgen :-)
Startede så igen - ingen fejl - ingen beskeder - alle 6 gear på plads - alt ok - ingen rusken eller andet træls.

Kørte frem og tilbage til Italien - op og ned af Alperne - alt i aut - uden problemer.

Har været på flere ture derefter med cv på krogen - ingen problemer.

Så kom sidste weekend (24/9) - tur med cv igen - ned mod Viborg efter.
På vej op af en "let" bakke kom så fejlmelding igen "gearkasse service påkrævet" og gul trekant.
Kender nu tricket - ind på en vigeplads - stop motor i 5 sek - start igen - problem løst ?
Yes - ingen fejl - ingen meddelelser - ned til Viborg uden problemer.
Hjem igen - ingen problemer.

Så i morges (28/9) var den gal igen - uden cv - tog vilde omdrejninger ligesom den gearede ned uden at skifte ?
Ind til siden og stoppe motor - efter 5 sek starte igen uden problemer.

Så blev det fyraften - samme mønster - men da hjalp det ikke at stoppe - nu kom der samme fejlmelding men med RØD trekant.
Bilen hoppede rundt som en anden kanin - "låst" i 3 gear - uanset position af pinden (D/P/R/N/mv) så stod der 3 i panelet.
Stoppe igen og se om det hjalp - jo lidt - ikke låst længere.
Nå men fik dog fundet ud af at slå over på manuel så gik det nogenlunde - og da systemet var varmt så tilsyneladende ingen problemer heller ikke i aut. ????
Men kan dog mærke når man holder stille (i D og bremser) at den "rykker" lidt i gearkassen (converter?)

Kan det være noget med programmering (computer) da problemt tilsyneladende "nulstilles" ved stop af motor - ingen meddelelser i panelet herefter - heller ingen lys i trekant ???

Er der mon nogen her som kan give gode råd eller forklare hvad der lige sker - og om jeg nu skal regne med at hive 50kg ud til en ny kasse :-(

Mvh
Michael
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Volvo siden 78´ (121 B20A / 164 B30A / 244 B23A / 940 Turbo / V70 140 / XC90 D5 aut 185)

Polar siden 85´ (470 / 570 / 550GLE / 590GLE / 520CTH)
Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nibe

Re: Gearkasse problem XC90 aut ????

Indlægaf Balder » tirs sep 28, 2010 22:03 pm

Kan du lige finde ud om det er en gammel eller ny gearkasse , skulle efter mj2006 gerne være den nye , men registreringsdato siger desværre intet om hvornår bilen er bygget... (eller sene en besked med stelnummer til mig)
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Polarbjørn » tirs sep 28, 2010 22:09 pm

Hej Balder,

Så vidt jeg véd er bilen produceret Jan / Feb 2006
VOR model !?!?! Volvo Ocean Race - tror dog ikke det er andet end udstyr / salgsgas.
Stel nummer YV1CM714661281196 (iflg forsikringspolice :-) )
Håber det siger dig noget
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Volvo siden 78´ (121 B20A / 164 B30A / 244 B23A / 940 Turbo / V70 140 / XC90 D5 aut 185)

Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Volvo4life » tirs sep 28, 2010 22:22 pm

Polarbjørn skrev:Så blev det fyraften - samme mønster - men da hjalp det ikke at stoppe - nu kom der samme fejlmelding men med RØD trekant.
Bilen hoppede rundt som en anden kanin - "låst" i 3 gear - uanset position af pinden (D/P/R/N/mv) så stod der 3 i panelet.
Stoppe igen og se om det hjalp - jo lidt - ikke låst længere.
Nå men fik dog fundet ud af at slå over på manuel så gik det nogenlunde - og da systemet var varmt så tilsyneladende ingen problemer heller ikke i aut. ????
Men kan dog mærke når man holder stille (i D og bremser) at den "rykker" lidt i gearkassen (converter?)

Det lyder ikke godt, tror du skal regne med en død gearkasse. Der burde komme nogle fejlkoder som kan hjælpe med diagnosen.

Iøvrigt kan det vist godt betegnes som en almindelig fejl på den model.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Balder » ons sep 29, 2010 2:10 am

syns ikke det er en almindelig fejl på de nye AW TF-80SN , men på de gamle GM4T65E. Et vanlig fejl på XC90 D5ern er at motoren står af omkring 130tkm...og ingen ved rigtig hvorfor - ingen problemer med dette i de andre biler... men btt , har du en muglighed at udlæser fejl?

Er i dag eftermiddag i Norresundby , vis du kommer forbi kan jeg udlæser fejl... 3166 2300
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Polarbjørn » ons sep 29, 2010 6:00 am

Godmorgen,

Skulle af sted til lufthavnen her til morgen tidlig - kom ingen vegne :-(

Får meddelelse "gearkasse ydelse lav" - rød trekant :-(

Efter at motor har gået et par minutter begynder der at komme lidt "træk" - så jeg kan bakke ud af indkørsel (svagt stigende).

Humper lidt hen ad vejen - stopper - starter igen - men det er ikke godt. Bliver dog lidt bedre som motor blir varm.

Jeg vil dog ike ud at køre langt og slet ikke motortrafik- / motorvejen -så bliver hjemme :-( kollega må klare møde i Oslo selv :-(

Balder - jeg ringer når det blir lyst :-)
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Polarbjørn » ons sep 29, 2010 20:45 pm

Tak for snakken over telefon her i dag - Balder.

Fik et kald fra Volvo i Aalborg lige inden fyraften - ikke så godt.

Der var en masse fejlmeldinger - både aktive og inaktive.

Ham værkføreren vidste ikke så meget om det - men de havde fået "tydet" en fejl : TCM012D Indvendig fejl - byt gearkassen.

Ja den er god med ham - sagde jeg også - det var ligodt det tyndeste argument for at kaste 56kg ned i deres kasseapperat.

Nå men han har en mand som kommer fra kursus ?! i morgen - og han siges at have rodet en del med dette.

De vil prøve med at "opdatere" softwaren (hvis muligt) og ellers "rode lidt rundt" og checke nogen ting.

Jeg spurgte til olien (som de selv har skiftet til service) - og han sagde at de havde checket forskellige ting iht liste de havde fået fra Volvo Sverige ?!?!.
Spurgte specifikt om oliens farve (har læst den skal være rød - brun / sort betyder død kasse) men det vidste han ikke for hans mekaniker var gået hjem.

Så må nu gå i seng med en dårlig mavefornemmelse og sove med krydsede fingre og tæer :-(

Volvo kan (vil) tilsyneladende ikke "reparere" en aut gearkasse - hvis det bliver slutresultatet - men det må der da være andre som kan gøre til UG ?
Har fundet et par firmaer her i Jylland - men er der nogen som i brugere herinde kan anbefale eller advare imod ?
Der er jo nok som vil have fat i ens surt tjente penge :-)
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf kalby » ons sep 29, 2010 22:02 pm

Det har jeg prøvet, med andre firmaer til at reparere volvo gearkasser, og de rører dem ikke med en ildtang. BOS i brøndby, og andre gearkassereperatører kan ikke lave volvos aut kasser. Det er byt til nyt. :cry:
Min egen fik ny kasse ved 260.000 km monteret hos Bilbengtson i sverige. 42 kilo svenske.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf Balder » tors sep 30, 2010 0:59 am

Ombytter + ny konverter ca. 28500,-dkk eller 3800,-Euro inkl. tysk moms og montage , selvfølgelig med garanti. Den billige version , ny olje og ny software til adaptere øget slip og så giver du bilen med det samme i byt...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Michael_Kristensen » tors sep 30, 2010 10:32 am

Hej.

Hvis du redder din gearkasse eller får en ny, så har jeg et godt råd!

Sidste år var vi på vej til Kroatien med en V70 D5 Aut. 2005 med 1600 kg. på slæb. På vej op ad Kasselbakkerne, fik jeg samme meddelelse "Gearkasse service påkrævet". Stoppede og lod køle af. Efter 10 km samme problem. Pillede bundpladen under motoren af (for mere luftkøling) og kørte resten af turen uden problemer. Olien var ny da vi tog af sted, men meget mørkebrun da vi kom hjem.

Fik at vide af Volvo i Østrig, at de ikke bruger bundplader i sydeuropa for at skåne aut. gearkasserne. Volvo DK har bekræftiget dette.

I foråret fik jeg monteret en ekstra gearkasseoliekøler (en brugt fra en XC90 V8 - den eneste bil Volvo monterer ekstra oliekøler på) og skiftet olie på gearkassen.

Kørte igen i år samme tur og pillede for en sikkerhedsskyld bundpladen af inden afgang. Vel hjemme igen uden problemer, var gearkasseolien fortsat helt rød. :D

Har snakket med en gearkassemand fra Århus og han siger også, at det eneste der kan tage livet af en aut. gearkasse, er varme.
Derfor er en god stor seperat gearkasseoliekøler en MUST! Synd at Volvo ikke vil indrømme dette! :evil:

Held og lykke og håber ikke de spiser alle dine sparepenge :o

Mvh. Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Balder » tors sep 30, 2010 10:39 am

Michael_Kristensen skrev:Hej.

I foråret fik jeg monteret en ekstra gearkasseoliekøler (en brugt fra en XC90 V8 - den eneste bil Volvo monterer ekstra oliekøler på) og skiftet olie på gearkassen.

Derfor er en god stor seperat gearkasseoliekøler en MUST! Synd at Volvo ikke vil indrømme dette! :evil:

1. På C70 er exra oljekøler fabriksmonteret ...
2. Volvo anbefaler det faktisk ... derfor findes ogsp en extra oljekøler i deres sortiment , tom er den inkluderet i påhængspakken til v70... part nr. 8618347
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Michael_Kristensen » tors sep 30, 2010 14:41 pm

Balder skrev:
1. På C70 er exra oljekøler fabriksmonteret ...
2. Volvo anbefaler det faktisk ... derfor findes ogsp en extra oljekøler i deres sortiment , tom er den inkluderet i påhængspakken til v70... part nr. 8618347

Hej Balder.

Lyder godt men underligt. Her er hvad Claus Manicus fra Volvo Danmark har svaret mig da jeg spurgte om det efter vores første ferie:

Angående oliekøler, så er der allerede køling via en integreret oliekøler som skulle sidde i forbindelse med hovedkøleren.

Vi hører ikke om problemer angående overophedning hvis bilen anvendes ved normal drift. Kun ved ekstreme kørselsforhold og i lande hvor lufttemperaturen er meget høj vil det være nødvendigt at overveje ekstra køling.

Og direkte spurgt hos både Volvo i Hjørring og importøren her i maj måned, om de har en oliekøler jeg kunne bruge, var svaret nej.

Værkføren hos Volvo i Viborg så min oliekøler ved et tilfælde for 14 dage siden, og han sagde at det var det eneste rigtige at gøre hvis gearkassen skulle holde til at trække campingvogn.

Det ville være bedre om Volvo bare ville melde ud, at de anbefalede sådan og sådan. Så kunne mange ærgelser undgås.
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Michael_Kristensen » tors sep 30, 2010 14:45 pm

Balder hvad er din vurdering:

Har været ude og kigge på en S-80 fra 2007 185 HK D5 med 6. trins aut. Kørt 117.000 km.

Skulle problemerne med den nye aut. gearkasse ikke være løst, så den kan holde til at trække campingvogn?

Har læst i det svenske forum, at de har bøvl med 185 HK motoren, men at flere siger at ved at skifte olie for hver 10.000 km får man ingen problemer?

Hvad er problemet med 185 HK'eren, er det ventilløfterene?

Kunne godt nøjes med en 163 HK, men de er svære at finde i S-80'eren.

Mvh. Michael
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Polarbjørn » tors sep 30, 2010 15:58 pm

Nå så kom svaret fra Volvo i Aalborg.
De har prøvet lidt af hvert for at sikre det ikke er fejlmeldinger - så som checke alle stik - og "slette programmet" læse nyt ind osv.
Men intet hjalp :( desværre.

Ny gearkasse har part nr. 36050456 (skulle være ny og ikke ombytter ?)
Pris ca 26.500 + moms / montage og olie - så i omegnen af 44kg skal der rasles op med :cry:
Venter stadig på leverings tid ?

Har talt med 'autogearnord.dk' tidligere i dag - og han siger det helt sikkert er lamellerne som er brændt (samme dom som Balder gav mig igår).
Den har momentant været for varm hvilket har fået den til at gå i nødprogram (og koble 6-gearet ud) - og nu er der så ikke flere liv tilbage :?
Han vil lave den "så god som original" men den holder ikke til campingvogn siger han - måske med oliekøler og separat termometer i handskerum så man kan se hvad temp i gearkasse er ?
Gearkassen er en Japser og sidder også på mange Opel biler - så han har stumper hjemme og kan lave den fuldt renoveret med moms / ind og ud og 12 mdr garanti til 40kg - ca. 4 dage tager det. (forøvrigt var jeg den anden i denne uge som henvender sig med en XC90 :( )

Jeg er nok mest stemt for en ny "original" - og så få en oliekøler sat på - men kan jeg nu være sikker på at skidtet så holder til at køre med campingvogn ?
Venter også på FDM's juridiske afdeling om de kan "hjælpe" på nogen måde - da man jo må forvente at en gearkasse holder mere end 98.000 km

Hvad med converteren som Balder skriver er med i den tyske pris på ombytter ? skal den skiftes eller hvad - Volvo nævner ikke noget om den ?

Balder, den pris du nævner er det hos Volvo dernede eller hvem ?
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » tors sep 30, 2010 16:22 pm

Hej Michael (Michael_Kristensen)
gearkassen er ikke nogen problem , den er godt nok i sig selv - Problemen er varme , ikka andet. Denne gearkasse har et meget lille oljevolome og påa deres elektroniske styring arbeider denne meget med konvertern , du kan se det på omdrejningsmålern , den lever sit egen liv og motorens rpm stiger ikke i takt med at hastigheden øges. Det er fordi konvertern arbejder meget og låser kun sporadisk. Det danner mere varme end gearkassens olje kan køle ned - og bliver ikke bedre med campingvogn på...

problemen med 185hk D5 er partikkelfilter , når den renses automatisk bliver der idsprøjtet extra diesel og det kan fortynne motoroljen ... de er skriven om her før .

Hej Michael (Polarbjørnen )

Konvertern SKAL skiftes sammen med gearkassen , den er med i volvos pakke , kan ikke købes uden.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj