Jeg har en XC90 D5 aut 185HK fra 05/2006 - har haft den fra ny - kørt 98.000 km
Kører med campingvogn (cv) aktuel vægt 16-1700 kg.
Olie skiftet hos Volvo i Aalborg ved 60.000 km (så vidt jeg lige husker her).
I sommers var vi på vej til Italien med cv bagpå - i sydjylland fik jeg pludselig besked "gearkasse service påkrævet" og gul trekant.
Temp var vel 20-25 gr udenfor og ingen forhøjet temp på motor overhovedet.
Gloede lidt på det hele og kunne se at omdrejninger på maskinen var lidt højere end normalt.
Slog pinden over i manuel drift og fandt så ud af at 6.gear var "væk".
Prøvede i N for at se om forhøjede omdrejninger var dér også - men nej faldt til normale 800.
Nå - men da det var på motorvejen så trillede vi videre til første rasteplads - stoppede dyret og gik lidt og strakte ben, luftede hund osv.
Hvis det gik helt galt kunne man jo altid overnatte og ringe til Volvo næste morgen
Startede så igen - ingen fejl - ingen beskeder - alle 6 gear på plads - alt ok - ingen rusken eller andet træls.
Kørte frem og tilbage til Italien - op og ned af Alperne - alt i aut - uden problemer.
Har været på flere ture derefter med cv på krogen - ingen problemer.
Så kom sidste weekend (24/9) - tur med cv igen - ned mod Viborg efter.
På vej op af en "let" bakke kom så fejlmelding igen "gearkasse service påkrævet" og gul trekant.
Kender nu tricket - ind på en vigeplads - stop motor i 5 sek - start igen - problem løst ?
Yes - ingen fejl - ingen meddelelser - ned til Viborg uden problemer.
Hjem igen - ingen problemer.
Så i morges (28/9) var den gal igen - uden cv - tog vilde omdrejninger ligesom den gearede ned uden at skifte ?
Ind til siden og stoppe motor - efter 5 sek starte igen uden problemer.
Så blev det fyraften - samme mønster - men da hjalp det ikke at stoppe - nu kom der samme fejlmelding men med RØD trekant.
Bilen hoppede rundt som en anden kanin - "låst" i 3 gear - uanset position af pinden (D/P/R/N/mv) så stod der 3 i panelet.
Stoppe igen og se om det hjalp - jo lidt - ikke låst længere.
Nå men fik dog fundet ud af at slå over på manuel så gik det nogenlunde - og da systemet var varmt så tilsyneladende ingen problemer heller ikke i aut. ????
Men kan dog mærke når man holder stille (i D og bremser) at den "rykker" lidt i gearkassen (converter?)
Kan det være noget med programmering (computer) da problemt tilsyneladende "nulstilles" ved stop af motor - ingen meddelelser i panelet herefter - heller ingen lys i trekant ???
Er der mon nogen her som kan give gode råd eller forklare hvad der lige sker - og om jeg nu skal regne med at hive 50kg ud til en ny kasse
Mvh
Michael