Hej Ivor
Det har du ret i. Hvis en ledning er defekt på CAN-bussen, kan det være hvor som helst.
Siden jeg ikke tidligere har haft problemer, synes jeg det er mest sandsynligt at det er ETM'en der er skyld i det (der er ændret/pillet for nyligt).
Jeg synes ledningerne er pakket rigtig godt ind på bilen generelt. Jeg har kigget efter om noget så mistænkeligt ud, men ikke målt noget igennem.Derfor vil jeg tro at en CAN-fejl, stammer fra et defekt modul, og ikke et kabelbundt der er smeltet sammen eller lignende. Bilen fungerer sådan set fint, når man ikke rører bremsen, så fejlen er ikke vilkårlig, der er ikke alle mulige symptomer, alt fungerer sådan set. Det synes jeg ikke burde være tilfældet, hvis en CAN-ledning lå og rørte ved stel.Så tror jeg man ville se alle mulige fejl på forskellige tidspunkter.
Spjældet har nummer: 8644347
Det er originalt (volvo, dvs Magneti Marelli dvs Fiat), produceret 10/7, ud fra koden som du viste mig.
(det betyder måske juli 2010? eller oktober 2007)
Det er købt via bilens VIN-nummer hos mit vanlige mekonomen værksted, som får delene fra Mekonomen i Viborg.
Men, jeg nærmer mig det punkt hvor jeg synes man skal måle ledninger igennem.
Der er snart ikke mere der kan prøves?