Volvo V-70 1997-2000

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V-70 1997-2000

Indlægaf Niels Chr. » ons nov 10, 2010 23:16 pm

Hej
Dette er vist mit første indlæg her på Volvosnak og jeg vil lægge ud med at søge lidt gode råd.
Jeg er den lykkelig ejer af en Volvo 121 fra 1967 og den skal IKKE sælges, men jeg går og overvejer at skifte min daglige "arbejdshest" ud. Det er er Volvo 240 GLT st. car fra 1985. Den kører fint og er i rimelig god stand og den snuppede da også lige 4000 km til Nordmandiet og retur i foråret uden at kny, men jeg kunne godt tænke mig en lidt nyrere bil og har fået kig på en en Volvo V-70, fra 8. mdr. 1997. En 2,5 20V med aut.gear og 178.000 km på tælleren. Jeg har endnu ikke haft tid til et besøg hos forhandleren men bilen ser da umiddelbart fin ud på billederne i salgsannoncen. Jeg har ikke (endnu) den store erfaring med S/V 70 men kan ikke forstille mig at der er de store problemer med dem, så min forespørgsel går blot på om der der noget specielt man skal gå i dybden med ved gennemgang/afprøvning af en V-70 2,5 20V, noget man SKAL sikre sig er i orden. Skal man holde sig fra aut.gear ? Den er til salg for kr. 99.800- er det helt hen i vejret. Bilen kan ses til salg hos Preben Ernst biler i Them.
Mvh. Niels Chr.
Niels Chr.
Superbruger
Superbruger

Re: Volvo V-70 1997-2000

Indlægaf Ulrik Friis » lør nov 13, 2010 1:39 am

Velkommen til.

Det er ikke mit indtryk at modellen har deciderede svagheder. Når den har kørt 178 kkm betyder det jo, at der må forventes at være slitage i styretøjet og affjedringen, så en grundig gennemgang af undervognen skal du få foretaget. Så skal du sikre dig at klimaanlægget virker ordentligt, og alt udstyr skal du stille og roligt gå igennem og tjekke at det virker.

Mht. motor og gearkasse skal du lægge mærke til at den skifter blødt, også ved hård accelleration. En god test af gearkassen for slitage er at lave en moderat til kraftig opbremsning, hvorefter du umiddelbart skifter til fuld gas. Hvis gearkassen klarer den behandling uden store klonk og dunk lyde, så skal den nok holde din tid ud. Hvis du køber bilen skal du blot sørge for at få skiftet alt gearkasseolien, så skal den nok holde. Men det kan vi tage når du kommer så langt.

Prisen forekommer i dem høje ende. 80-85 kkr er nok mere realistisk med mindre forhandleren giver dig noget mere oveni.

Held og lykke med købet. Den ser fin ud og velholdt ud.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Balder » lør nov 13, 2010 6:58 am

Hej Nils , vis jeg har tid i morgen , så kunde vi kigge sammen på den bil , skal til Silkeborg , så det ligger faktisk på vejen...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf kimmer » lør nov 13, 2010 9:39 am

En hurtig søgning på bilbasen.dk giver et indtryk af, at bilen ikke er helt forkert prissat - forholdsvis lav km-tal og automatgear taget i betragtning men men men...
Der er et par ting der bør kunne få forhandleren til at slække lidt i pris eller forhandle sig til andre aftaler.
Bilen bør have monteret et sæt tågelygter, det passer bare bedre til modellen at have et sæt ekstra lygter under kofangeren. Det skurer ligeledes mine øjne, at der er umiddelbart er monteret en sort radio, den bør være grå som resten af bilen indvendigt og er sikkert monteret da den tidligere radio var af den skrabede model.
Desuden er bilen uden infocenter, en god detalje, ikke et must men alligevel.
Hvis jeg ville købe bilen, ville jeg få forhandleren til at montere et benzinfyr så passer prisen ok, hvis han er forhandlingsvenlig kunne du yderligere forsøge med et sæt tågelygter oveni. Et fyr giver dig en lækker komfort, en is -og dugfri bil samt et minimalt bedre benzinforbrug....og benzin kommer du til at bruge... :D
Hvis det ikke er et must med automatgear findes der straks andre interessante bud på bedre udstyret v70... :!:

Venlig hilsen
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Niels Chr. » søn nov 14, 2010 0:11 am

Tak til Ulrik og Kimmmer for informationerne - nu da benzinforbruget nævnes, hvad skal man forvente i ca. forbrug på sådan en skude med aut.gear - Er der andre motorvarianter som er mere interessante at gå efter, jeg har det bare sådan at jeg helst vil undgå turbo-moterene da man hører dit og dat om megadyre reparationer hvis en turbo står af, men man kan selvfølgelig blive ved med at sige hvis og hvis.
Til Balder, tak for tilbuddet, men jeg kan desværre ikke afse tid til en besigtigelse af bilen de næste dage. Men på et tidspunkt inden alt for længe skal jeg forbi og kigge.
I øvrigt er aut-gear ikke et absolut must, men jeg findet det bare ualmindeliget dejligt at køre med aut-gear, det er klart at udvalget af biler er større hvis man går efter en manuel og rep. er nok heller ikke så dyre, hvis det skulle komme på tale.
Mvh. Niels Chr.
Niels Chr.
Superbruger
Superbruger

Indlægaf kimmer » søn nov 14, 2010 13:04 pm

Tror ikke du skal regne med mere end 9-10 km/l ved blandet kørsel. 2.5 l 20 vent.-motoren er den mest økonomiske ikke turbomotor Volvo havde på daværende tidspunkt i V70 modellerne. 2,0 med 126 hk og 2,5 med 144 hk har begge et højere forbrug end den variant du har kik på.
Venlig hilsen
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Shadows » søn nov 14, 2010 13:55 pm

Niels Chr. skrev:Er der andre motorvarianter som er mere interessante at gå efter, jeg har det bare sådan at jeg helst vil undgå turbo-moterene da man hører dit og dat om megadyre reparationer hvis en turbo står af, men man kan selvfølgelig blive ved med at sige hvis og hvis.

Jeg har både haft en 850 T5 (turbo) og en V70R (turbo 8) fra 97) som begge rundede over 250.000 km da jeg solgte dem. Begge turbo fejlede skam ikke noget der. Så med mindre du søger en bil der kørt taxa eller nærmer sig de 300.000, vil jeg overhovedet ikke være nervøs - hvis ellers bilen er velholdt og serviceret.

Niels Chr. skrev:I øvrigt er aut-gear ikke et absolut must, men jeg findet det bare ualmindeliget dejligt at køre med aut-gear, det er klart at udvalget af biler er større hvis man går efter en manuel og rep. er nok heller ikke så dyre, hvis det skulle komme på tale.
Mvh. Niels Chr.

Det nok bare mig, men jeg synes at aut.gear gør kørslen så behagelig at jeg absolut ikke vil bruge så mange penge som en bil koster (uanset prisleje :wink: ) uden at jeg er glad for at køre i den. Bykørsel med manuelt gear er bare en øv-oplevelse. Hvis gearkassen ellers er OK og man så holder et olieskift efter hver måske 60.000 er man sikret problemfri kørsel i lang tid. Mens man på en manuelt gearet bil, er sikker på at der ligger en regning på skift af kobling forude :(
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Thing » søn nov 14, 2010 16:26 pm

Hej

Min V70'er 20V fra 1998 kører 9 på literen ved bykørsel og 11 på langfart. Det er svært at rådgive hvad du skal kigge efter og derfor er det en god ide, at få bilen tjekket hos en med forstand på Volvo'er. Du kan sikkert få lidt hjælp herinde :)

Tænk lidt over vægtafgiften....som er kr. 7.500 om året på 98-årgangen med automat. Ved ikke med 99- og 00-årgangene. Men skulle vist være en del mindre ved årgang 97. Argument til at få reduktion i prisen.

Udover hvad som er blevet skrevet har jeg disse ting:

1. Hjullejrer holder ikke evigt, som nogle siger (Måske del af Ulriks punkter)
2. Luftvarme pumpe+tilbehør under opstart. Tænder efter 20 sekunder ved kold start og slukker efter cirka 2 min. Ikke alle har denne anordning.
3. Luftmasse føler, som sidder efter luftfilteret.
4. Klimaanlæg - få det tjekket via en udskiftning af kølemiddel, hvor der også tjekkes for utætheder.
5. Ventildæksel udluftningen - selvom det vist ikke er en 'ofte fejl' på 10- og 20 V'erne, så er det nemt at se om den smider olie under plastikdækslet. Slanger og olieudskiller i denne ordning må være møre og brugte.
6. Rat. Er rattet slidt er det også en udgift ala matte baglygter.
7. ABS boks. Sørg for at få abs'en aktiveret ved en prøvekørsel da det er en kendt fejl, at lodningerne løsner sig.

God fornøjelse
Per
Erfaren bruger

Geografisk sted: Stor København

Tilbage til Diverse