Justering af xenon-forlygter

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Justering af xenon-forlygter

Indlægaf mfuglsang » lør dec 18, 2010 20:37 pm

Hej.

Jeg har drejbare xenon forlygter på min V70 fra 2008. Men jeg syntes at når jeg har blændet ned, lyser lygterne lidt lavt. Jeg kunne godt tænke mig at få dem justeret en anslse op - kan det lade sig gøre, og hvor sidder justeringsskruen evt.?

Jeg er klar over, at man nok ikke skal justere dem for langt op så man blænder modkørende. Men omvendt, burde man jo kunne justere dem rimeligt op, da de jo hele tiden justeres mens man kører.

På Forhånd tak.
Mvh.
Morten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Re: Justering af xenon-forlygter

Indlægaf Sander » fre dec 24, 2010 9:51 am

Hej

Jeg ved ikke hvor justerskruen sidder og hvordan det fungere på xenon. Men hvis det er som på alm. så er der også lidt arbejde i at justere lygterne rigtigt og dertil kan du finde en god beskrivelse på nettet, ved at søge "justering af forlygter", hvor du skal strege af på en væg osv. Det har jeg med held brugt og bagefter fået det tjekket med et rigtigt apparat, til at være helt fint. Men det der med Jeg er klar over, at man nok ikke skal justere dem for langt op så man blænder modkørende. Men omvendt, burde man jo kunne justere dem rimeligt op, da de jo hele tiden justeres mens man kører. det kan jeg ikke lide. Jeg er tilhænger af at lygter er justeret korrekt eller lidt under. Xenonlys har, efter min opfattelse at det jeg har læst, næmt ved at kommet til at blænde modkørende. såvel som føren selv ned ad en bakke mod en sort vej, pga det kraftige lys. I forvejen er de jo følsomme for skidt og snavs på lygteglassene, det kan ændre lyskeglen så den blænder selv om lygterne er indstillet. Det er derfor der er krav om lygtevaskere. Men jeg er nok lidt nærtagen fordi jeg nemt blændes af lys om aftenen.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf volvo100200 » fre dec 24, 2010 11:26 am

jeg er nok af den opfattelse at du skal på værksted med xenon lygter? der er ikke noget mere belastende at møde en bil med xenon lygter eller en der køre bag ved en? syntes næsten alle blænder? køre selv med almindelig halogen lys :D med andre ord os med lidt ældre vogne må vel stadig køre når det er mørkt :D
volvo100200
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: jerslev j

Indlægaf Klågem » fre dec 24, 2010 12:59 pm

Der sidder en justerskrue på motoren til lygtejusteringen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf mfuglsang » fre dec 24, 2010 14:31 pm

Det lyder næsten som om folk er modstandere af xenon.. :)
Men jeg har nu den opfattelse, at xenon er bedre end almindeligt halogen-lys - af flere årsager. Bla. fordi det giver mere lys. Dvs. at man kan se mere om aftenen. Hermed også fodgængere osv.
Derudover jysteres lygterne jo konstant mens man kører. Dvs. at der er MINDRE risiko for at blænde modkørende. Jeg syntes ofte det er dem med almindelig lys som blænder fordi de har læsset bilen op bagi, men ikke gider eller ikke har husket at justere lygterne ned - og hvor meget skal man lige justere dem ned?
En fordel mere ved xenon er, at de ikke springer ret tit. Jeg syntes man ser alt for mange som kommer kørende med 1 forlygte. Og det syntes jeg kan være super farligt, da man kan opfatte det som en knalert eller andet lille køretøj som kommer kørende - men pludselig ser man, at det er en stor bil..

Så dem som mener xenon er irriterende, og endda direkte farligt, tror jeg mere bunder i uvidenhed og måske misundelse! :wink:
Og den kommentar "med andre ord os med lidt ældre vogne må vel stadig køre når det er mørkt" Kan jeg ikke rigtig se hvad har med dette emne at gøre. selvfølgelig har alle da lov at køre når det er mørkt, men hva kommer det mig ved?? Jeg ønsker jo bare at JEG kan se noget, og at mine lygter lyser som de skal - ikke andet..

Jeg kan se problemet når folk sætter xenon eller noget lignende i biler, men ikke har automatisk lygtejustering og hvad nu ellers der kræves - her kan man tale om at lyset er irriterende..
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Indlægaf Ulrik Friis » lør dec 25, 2010 3:57 am

Problemet med xenon lygter er, at desværre rigtig mange med xenon ikke har korrekt indstillede lygter, eller også virker den automatiske regulering ikke. Og at få smækket xenonlys lige op i synet er ikke sjovt. Her mærker man virkelig, at der er mere kraft i disse lygter.

Så trækker volvo100200 et meget relevant emne frem: Må os med ældre biler og lygter overhovedet køre om natten. Der vil jeg jo mene, at det må de ikke :wink: . For det første fordi de ikke kan se en skid ift. folk med xenonlygter :shock: , og for det andet når de kører rundt i gamle biler er de sgu nok også selv for gamle, og alle og enhver ved jo, at efter 63 kan folk ikke se ret meget - og da slet ikke om natten. Så lad os endelig få forbudt nattekørsel for dem. (Det kunne trafikordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti da sagtens lave en vindersag på. I det parti er de sgu i stand til at få næsten hvadsomhelst forbudt.) Og hvis en af de gamle iøvrigt mødte en bilist med forkert indstillede xenon lygter, så kunne den gamle da helt vinke farvel til sit nattesyn, så det lys der kommer ud af egne lygter ser ud som det kom fra et par Nefa lygter. :lol:
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Sander » lør dec 25, 2010 23:03 pm

Jeg savner nefa lygten... på alle de cyklister som tror at en diodelampe på størrelse med batteriet selv og en 1 mm diode lyser lige så kraftig 20 meter væk som den gør, når de stirre ind i den mens de pumper dækket :D
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Tilbage til El-system og Instrumenter