Hej
Det jeg prøver at komme frem til, er bare at det er muligt at bygge stødstangsmotore motore om til motore med to over liggende knastaksler.
Det er bla. gjort med Ford's Kent stødsstangs motore blev til de første Lotus Twin Cam motore! Ergo er det muligt!
Grunden til at der ikke er en B20 med 16V- eller Twin Cam top, er at der ikke er nogen der opfinder noget nyt til noget gammelt, men kun nyt til nyt. Det er der flere penge i, det skal været rigtigt gammelt før der sker noget nyt igen!
En motorblok til det der populært kaldes Rød Blok, er jo faktisk en blok der har flere ligheder med en Rød Motor, end den har forskelle!
En RM har en knastaksel der hvor RB har en aksel til strømfordeleren, men det er næsten samme placering og den kunne lige så godt være en knastaklsel. De er med samme krumtap og de passer mange ting sammen, ting der gør at det er næsten Plug-and-Play at montere en RB i en bil der er født med RM.
Der cirkulere et ubekræftet rygte, i nogle volvo kredse, at der findes et prototype 16V-topstykke der passer på en RM, men det var ikke oprimalt og blev derfor droppet igen. Lige som der findes nogle special fremstillet engelske topstykker til den RM, som er meget sjældende, hvor udtødnings portene er på siden og insugningsporten er i toppen, kaldet Repco Heads.
Det her der andre Volvo-fans kalder B20-P o r n:
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... 055&page=4Det er de links lidt nede på siden. Det er meget specielt, men jeg er temmelig sikker på at det er ombyggeligt. Jeg venter bare på at få tid til at køre over og prøvemontere den top på den blok. Jeg får tidligst tid i løbet af næste uge.