af Nuggi740GLT » tirs feb 01, 2011 4:38 am
Hey.. Beklager overfor alle de som er kommet med indlæg og råd til dig.. men ORKEDE ikke og læse det samme om og om igen...
Jeg ved her ved forsøge at holde liv i din ide, for det kan faktisk godt lade sig gøre, at lægge den 8v på din B20 blok...
Jeg så faktisk et kort, og meget indviget øjeblik en gamle B18/B20 blok i år, til Kolding Træffet, med hvad jeg syntes ligede en B19 8v top, og indsprøjtning....
Jeg er af den opfattelse, at hvis du i dit hovede kan se en ide, eller et sjovt proctjekt i dette her, syntes jeg sku at du bare skal kaste dig ud i dette med fuld iver og gåpå mod. Det er jo trods alt jo kunne "tosser" der starter på sådan noget også samtid køre Volvo, hvis du forstår min ironi.. Jeg er selv igang med et motor ombygning som selv svenskerne har rystet på hovedet af, og kaldt MIG tosset.. og det gav mig den sidste skub til at finde den sidste brik, så jeg nu faktisk er igang med at samle en ny malet og voldsom ombyggget en af de org. og meget sjældne B234F fra en 740GLT.. mere vel jeg ikke fortælle "offenligheden" før KVK traf i år (2011).
men du er selvfølge velkommen til at kontakte mig, og komme forbi værkstedet, hvis det har interresse. Jeg vel selvfølgelig også gerne forsøge at hjælpe dig, så meget som jeg nu kan, ellers finder vi en løsning...
Jeg nåede dog at læse i de tidliger indlæg at der var tale om en 16v motor i 340serien, der vel jeg så tilføje at den hedder B204GT. Kun I 740 serien B204FT. og i 940 og meget få 740 serien B234F..
Min affaring med disse motor er, at de ser ens ud, den er NÆSTEN den samme "gamle" blok som i 200serien, MEN der dog nogle væstling forskelle, et af dem er en "let" krumtap, men smalle lejefestninger, de første B204GT/FT er med under smøring og "kun" én balangseaksel (sjældent, mest fra østrig, 2 meget små) og "nyer" B234F i 740 har firkanten Hakket tandremshjul og manuel strammer, hvor 940éren har runde tandremshjul hakker og auto-strammerhjul.. Fældes for alle 3 typer er de køre med 2typer tandremme, en "alm" og et med takker på begge sider, dette skyldes at olien pumpen ikke længer sidder i bundkaret, men motorblokkene er blevet breder i føresiden forest i bunden, hvor der nu er udfrest oliekanaler i blokken, til den nye veksel oliepumpe, der kan i tomgang justeres op til at levere op til 340 Liter i minuttet, for at kunne levere nok op til begge knast aksler, i sær den øverst (indsug) da den ligger meget højt i forhold til den anden..
Håber fik bare lidt ud af min afhandling om disse motor, eller giv lyd..
Martin
Herning
Martin Lund Andersen
Herning. Danmark.
Klub Nummer (KVK) 113.