Volvo 940 Turbo sætter ud :S Hvorfor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 940 Turbo sætter ud :S Hvorfor

Indlægaf Volvo Benny » ons feb 09, 2011 20:55 pm

Hej.
Jeg har længe døjet med at min Volvo 940 Turbo (B230FT) har dårlig benzin økonomi :s Jeg har lavet "sundhed tjek" på motoren og ALT var til UG :D Den melder ikke nogle fejl, eller noget. Men her på det sidste er det blevet værre :S
Den går meget dårligt, savler ud af udstødningen, og tøver og sætter ud under max gas og belastning, og hvis man har lavet en acceleration og kopler ud så går den næsten i stå og "Lambda" lampen lyser men går ud igen :S
I et desperat forsøg på at holde den kørene har jeg skiftet tændrørene og lambdasonden, men uden held ;-( Min kæreste var ved at køre galt i den idag da, hun koblet ud op til et vejkryds, gik den i stå, og ALT servo, og bremse hjælp forsvandt, men heldig vis skete der ikke noget :)... Men nu holder min dejlig 940 syg og dårlig ude i garagen :( Og jeg ved ikke hva jeg skal stille op :? Jeg overvejer at skifte alle føler på motoren, som har indflydelse på motorstyringen, og købe dem originalt fra min ven "Spar parts"

Men hva tror i der er galt ?

mvh benjamin
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Volvo 940 Turbo sætter ud :S Hvorfor

Indlægaf Pede66 » ons feb 09, 2011 22:50 pm

Jeg syntes du skal læse fejlkoder ud inden du gør noget som helst andet.
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Volvo Benny » ons feb 09, 2011 23:24 pm

Jamen problemet er at den ikke melder nogle fejl :S
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » ons feb 09, 2011 23:29 pm

Har du fået tjekket din luftmængdemåler?

Noget kunne tyde på, at den måler de forkerte værdier og nulpunktet ligger alt alt for højt.
Du kan få den testet på et værksted, osm har en BOSCH-tester.
Den behøver slet ikke give fejlkoder fra sig, hvis nulpuktet ligger forkert.

Hvor i landet bor du? Jeg har et par brugte liggende, som du evt. kan prøve i din bil.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo Benny » ons feb 09, 2011 23:35 pm

Jeg bor på Sydsjælland, nærmer betegnet Næstved 4700... Kan man på nogle punkter kontroller den selv ved at måle den igenmen?
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » ons feb 09, 2011 23:46 pm

Det tror jeg ikke man kan gøre selv.
Jeg fik min målt ud for nylig og det foregik med en BOSCH-tester og med en lille ledning med en nål i enden (akupunktur størrelse), som blev stukket ind i signalledningen i motorledningsnettet. Og så kom der ellers et fint flimrende skalavindue frem på testeren, som viste signalerne. Og nulpunktet lå noget for højt, hvilket har resulteret i, at jeg skifter luftmængdemåleren netop i morgen (har fået besked fra Classic Volvo Parts i dag, at den ligger klar til afhentning).
Den har dog på intet tidspunkt gået så dårligt, at den ikke har kunnet holde sig i gang. Jeg opdagede at der måtte være en fejl på bilen, da jeg altid udregner benzinforbruget ved tankning og den er begyndt at køre over 1 km kortere på literen og motorgangen er blevet urolig. Den er meget sårbar over for slidte tændingsdele, men alt er nyt eller skiftet inden for det sidste år, så der var ikke mange andre dele tilbage at tjekke på. Lambdasonden virkede efter hensigten.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Pede66 » tors feb 10, 2011 0:03 am

Hvis din lampdalampe (motorlampe) har lyst, så bør den ha lagret en fejl i computeren?
Ellers er det rigtigt at en begyndende syg luftmassemåler kan lave den slags ting.
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Volvo Benny » tors feb 10, 2011 0:24 am

Ja mener jeg også men, der er ikke nogle koder. Har dog tjekket om det hele virket, ved at pille stikket fra lambdasonden og den meldte fejl med det samme, så det virker :S Men den tænder lige og så slukker den igen :S
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Pizza » tors feb 10, 2011 16:31 pm

Hej.

Prøv at tjekke strømforsyningen til ECU'en. Min gjorde de samme. Nogen gange tændte motorlampen et kort sekund, mens man kørte motoren gik ud. Kørte så igen. Til sidst kunne den så heller ikke starte (nogle gange). Det var en ledning der var knækket. Der var heller ingen fejlkoder. (Det svarer jo også til at dreje nøglen og slukke bilen).
Mvh Lars Madsen

855 T5 96
740 Tic 87 "solgt"
242 DL 1975
144 Gl 1971
Pizza
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Fuglebjerg

Indlægaf Janus » tors feb 10, 2011 17:26 pm

Det er normalt at motorlampen kort lyser når bilen er ved at gå ud, det gør min også. Den gemmer heller ikke nogen koder.

Har ikke nogen erfaring med luftmængdemåleren på turbo modellerne. Men min far have en b230f hvor den var skredet. Det medførte at den ikke gik så langt på literen, den havde mistet 15 hk på rullefeltet. Men der var ikke noget med den gik dårligt.

Har du tjekket alle dine varkum slanger? Tag evet en slange fra, så skal motoren kører dårligere.
Er gasspjældskontaken justeret rigtigt? dvs. med slukket motor skal du kunne hører kontakten siger et lille klik når speederen bliver sluppet helt. Den skal skal klikke igen lige så snart du tænker på at give gas.
Hvis denne kontakt ikke slår til vi motoren aldrig få at vide den kører tomgang, og derved kan den ikke regulere.

Hvis du finder en varkum leakage skal motorstyringen resettes før den kommer til at kører ordenligt.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf renekv » man mar 28, 2011 22:34 pm

hej

har du fundet ud af din problem for jeg har lidt af den samme :?

MVH René
renekv
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf kalby » tirs mar 29, 2011 7:21 am

Jeg havde en kammerat med et tilsvarende problem.. der blev skiftet alverdens ting.. tændignsdele mm. men den endte i sverige hvor de skiftede en omdrejningssensor i gearkassen.. nu ruller den.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf Jeppe » man apr 11, 2011 21:14 pm

kalby skrev:Jeg havde en kammerat med et tilsvarende problem.. der blev skiftet alverdens ting.. tændignsdele mm. men den endte i sverige hvor de skiftede en omdrejningssensor i gearkassen.. nu ruller den.

Hej

Hvad gør den omdrejningssensor og hvad fik motoren til at sætte ud?

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj