Skæv Amazon

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Skæv Amazon

Indlægaf DanKnud » man apr 04, 2011 16:29 pm

Hej Volvosnak.

Jeg er den glade ejer af en amazon fra 70 af, har dog fundet et mindre problem nu.

Karossen står skævt på bagtøjet, dvs. fra karosse til hjul er der større afstand i venstre side end i højre side. Det drejer sig om ca. 4-5 cm forskel.
Er ved at løbe tør for idéer til hvad der kan være galt. Lige nu sidder der 2 standard fjedre på med 2 forskellige støddæmpere på.
Målet fra fjeder skålen i top til karrossen er samme i begge sider.

Ting jeg har prøvet:
Skifte fjedre, prøvet 3 forskellige sæt med samme resultat hver gang
Skifte støddæmper i højre side, hvor den er lavest.
Checke diverse mål på fjedre, fjederskåle og div. afstande.

Håber der er nogle med nogle idéer til hvad det kan være, ret frustrerende ikke at kunne finde årsagen til fejlen.

Hilsen Dan.
DanKnud
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Århus

Re: Skæv Amazon

Indlægaf volvofisker » man apr 04, 2011 17:23 pm

er det noget som pludselig er kommet...?
har du kontrolleret bøsningerne i bærearmene
volvofisker
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Hammershøj

Indlægaf DanKnud » man apr 04, 2011 18:03 pm

Har for nylig skiftet fælge, lagde først mærke til det der da de er længere ude i hjulkassen.

De ser umiddelbart fine ud , har ikke kigget meget nærmere på dem
DanKnud
Bruger
Bruger

Indlægaf VolvoSport » man apr 04, 2011 19:12 pm

Er alt som det skal være på forakslen? Det må kunne forplante sig til bagakslen, hvis der er noget galt der.
F.eks. en fjeder som er hoppet ud af sit normale leje i bærearmene? Eller en støddæmper som har sat sig fast i yderste position?
Bare nogle idéer, hvis ikke du har tjekket det.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Pede66 » man apr 04, 2011 19:35 pm

Er der panhard stang på sådan en? For så kunne det jo ha noget med den at gøre, men jeg kan sku ikke huske om der var?
Og står bilen på "føderne" når du måler eller hænger den på en lift?
MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf DanKnud » man apr 04, 2011 20:04 pm

Christian
Har ikke kigget på foran, vil jeg da lige prøve næste gang jeg får muligheden.

Peter
Det er den de kalder momentarm på spare-parts ik? Som holder bagtøjet sidevejs?

Bilen blev holdt på bajtøjet af bukke, så vægten var placeret som hvis den var på hjul.
DanKnud
Bruger
Bruger

Indlægaf Pede66 » man apr 04, 2011 20:32 pm

DanKnud skrev:Christian
Har ikke kigget på foran, vil jeg da lige prøve næste gang jeg får muligheden.

Peter
Det er den de kalder momentarm på spare-parts ik? Som holder bagtøjet sidevejs?

Bilen blev holdt på bajtøjet af bukke, så vægten var placeret som hvis den var på hjul.

Det er det måske nok, ved ikke lige hvad han kalder den, men det jeg ville ind på var jo netop at den forskyder bagtøjet til siden alt efter hvor højt bilen står i fjederne, så hvis den er sænket eller der måske var noget galt med fjederhøjden så vil den jo forskyde bagtøjet, men jeg kender ikke så meget til Amazon så jeg aner ikke om det kan være det.

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf DanKnud » man apr 04, 2011 20:52 pm

Nej jeg ved det snart heller ikke... må jo prøve at skrue lidt mere og se hvad jeg kan finde ud af, bliver først i weekenden dog..
DanKnud
Bruger
Bruger

Indlægaf nj » ons apr 06, 2011 9:13 am

Da jeg læste dit første indlæg, troede jeg egentlig det var i højden, der er forskel, men det du mener er måske sideværts. Så kan det jo næsten kun være panhardstangen som er forkert, måske en udskiftet og dårlig placeret befæstigelseskonsol. Fælgene er jo nok ens. Som Peter skriver, hvis fjedrene er alt for høje eller lave, vil panhardstangen også trække bagtøjet sideværts. Spændende at høre hvad du finder ud af. :D
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf DanKnud » ons apr 06, 2011 9:18 am

Ja kom jeg godt til at læse det kunne lyde som, men det er i højden den er gal... Køber friske KONI støddæmpere hele vejen rundt idag, så må vi se om det gavner :)
DanKnud
Bruger
Bruger

Indlægaf VolvoSport » ons apr 06, 2011 10:58 am

Hov ja. Jeg har også læst det forkert så.
Det må være noget med din panhardstang at gøre, hvilket plejer at være et problem, hvis en bil med panhardstang sænkes.
Og netop derfor kører jeg med justerbar panhardstang på min sænkede Volvo 242.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Pede66 » ons apr 06, 2011 14:44 pm

DanKnud skrev:Ja kom jeg godt til at læse det kunne lyde som, men det er i højden den er gal... Køber friske KONI støddæmpere hele vejen rundt idag, så må vi se om det gavner :)

Nu tror jeg faktisk det er mig der er forkert på den, for her skrives der jo at det er i højden den er gal, og ikke sideværks.

MVH Peter
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf DanKnud » ons apr 06, 2011 14:49 pm

Får de nye støddæmpere i morgen, som jeg alligevel skulle bruge. I samme omgang kommer jeg også til at checke fjedrene fortil og checke alle mål igen...

Kan Panhardstangen, udover at forskyde det sidevejs, også forskyde det i højden hvis den er sænket?
DanKnud
Bruger
Bruger

Indlægaf VolvoSport » ons apr 06, 2011 16:25 pm

Panhardstangen er fra fabrikken designet til at holde bagtøjet i nøjagtig midterposition i forhold til bilens midterakse ved normal last og fjedre.

Når bilen sænkes bliver panhardstangen jo af geometriske årsager for lang og bagtøjet presses ud til højre. Bagtøjet er nu ikke længere centreret i forhold til bilens midterakse og de bøsninger og lignende, som bagtøjet er monteret i, må derfor give sig.
Hvis bilen er sænket meget voldsomt, så kan bøsningerne være belastet så meget, et panhardstangen til sidst kun har den mulighed at hæve bilen en anelse, da den jo bliver alt for lang i forhold til ved normalposition.

Det kommer til at lyde meget teknisk og teoretisk, men når man selv står med sagerne, så er det faktisk ganske simpelt.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf DanKnud » ons apr 06, 2011 17:13 pm

Kan godt følge hvad du skriver.
Bilen er kun sænket 30mm, men forsøger at afmontere den i stilstående stand næste gang, så må vi se om problemet stadig eksisterer uden den på, med friske støddæmpere og sænkningsfjedre.

Hvis det er , hvor kan man så skaffe en justerbar panhardstang til amazon?

Ps. Tak for hjælpen so far. :)
DanKnud
Bruger
Bruger

Næste

Tilbage til Diverse