Tør man købe en (meget) brugt S80?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tør man købe en (meget) brugt S80?

Indlægaf S80 ejer? » tirs maj 31, 2011 18:32 pm

Hej - har kig på en årgang '99/'00 S80 2,5 TDI med automatgearkasse, men hvor risikabelt er det at sætte sig ind i sådan en slæde når de nærmer sig de 600.000 km?? I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål - håber i kan hjælpe mig på vej :)

Holder de til km'erne generelt set (motor, el, undervogn)?? Nogen kendte/udbredte problemer??

Min største bekymring er dog automatgearkassen;
- hvilken km/ltr. kan man forvente/opnå??
- Har hørt de holder ca. 300.000 km, men hvad siger jeres erfaringer??
- Er den ikke skiftet står den nok snart for et skifte - men hvad kan de skaffes til??
- Er det i det hele taget til at få dele til sådan en skude her i landet?? (så som reservedelsimportører, Volvo-ophuggere osv)
- Tør man spekulere i at skifte gearkassen ud med en manuel (når den anden alligevel sprænger i luften...)??

Jeg kører +100 km hver dag, så skal bruge noget som kan klare de mange km jeg hælder i den.
Kører i øjeblikket en Mercedes E290 TDI fra '97 (manuel!) med 590.000 på bagen, og bortset fra (enorme mængder) - rust og lidt småting har den ikke budt på alverden af problemer fra hverken motor, elsystem eller gearkasse. Så jeg er vant til at rode lidt i "godt brugte" biler...
S80 ejer?
Ny bruger
Ny bruger

Re: Tør man købe en (meget) brugt S80?

Indlægaf gmtgmt » tirs maj 31, 2011 21:53 pm

vis prisen er ok så ville jeg ikke have noget problem med en bil der har gået så meget

kender ikke selv så meget til de der vw maskiner men de er vist gode for mange km
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Bronco » ons jun 01, 2011 1:46 am

Jeg har lige kørt i en der havde 470 t.km på klokken og den kørte opåklageligt. Jeg vil så sige at hvis det var mig der købte en bil som den du omtaler der, ville Jeg nok snarest købe en reservedelsbil i Tyskland, der kan du jo få en for en særdeles fornuftig pris og også med et fint km tal. Men hvis du synes det er for meget er det ikke noget problem at finde dele hos ophuggere i DK.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Vestman » ons jun 01, 2011 6:39 am

Hej,

Jeg kører selv em '99 V70 2.5D aut. med samme motor som de første S80 TDI har (VW/Audi-motor) som nu har rundet 515.000 km. Dejlig bil! Kører ml. 12,5 og 13,5 km/l og jeg kører IKKE økonomikørsel, og jeg ved at min pumpe skal justeres, så man kan stensikkert køre noget længere.

Jeg vil påstå at det mere afhænger af den specifikke bil du ser på. Med de km. handler det mere om at bilen er velserviceret og har fået skifte olier efter forskrifterne. Og der er jo givetvis brugt mange timer i bilen, så test ALT! Tag i alle håndtag, knapper, kig efter slid, huller og mærker i kabinen. Kig under tæpper i bagagerum, og i motorrum og se efter om noget ser eftermalet ud - det tyder på større skader.

Så virker bilen stram, sund og lyder rigtigt (ikke hakker for hårdt i varm tomgang), og sørg for at bilen er kold når du starter den - check udstødningen, som helst ikke skal sende ret meget blåhvid røg ud i den forbindelse. Bremser den lige, køler klimaanlægget, skifter gearkassen blødt.. Giv den en spand kul når den er varm, og kig i bakspejlet. Lidt røg er ok, men forsvinder bilerne i tågerne, så skal der kigges på motoren.

Masser af stumper fåes bl.a. her http://www.spare-parts.dk/kataloger.aspx
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vestsjælland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj