Kære Volvo eksperter.
Jeg er ny i dette forum, og blev medlem da jeg håbede på, at én eller flere af jer havde et godt svar på mit problem. Jeg har for nyligt købt en Volvo V40 fra 1998. Den har gået ca. 180.000 KM og det er en 2,0. Jeg blev hurtig klar over, at den brugte lidt meget olie - ca. 1 liter pr. 1000 km. Derfor konsulterede jeg min mekaniker, som gennemgik følgende og kom med dette svar:
- Der var ingen olie i vandet eller omvendt.
- Den drypper ikke olie
- Der er brugt en kvalitetsolie ved nylig olieskift, da jeg selv har købt en 10/40.
- Når man tager oliedækslet af, er den utrolig varm og ryger.
- Toppakning sveder en lille smule.
- Bilen lugter ualmindelig meget ved start og stop og udvikler lidt hvid røg fra udstødning under kørsel.
Han mente disse ting pegede på en toppakning og diverse ting, som kunne udføres med et "slibesæt". Da jeg i forvejen skal have lavet tandrem, var forskellen med originale dele på ca. 4000 kr. Selvom det er en masse penge, ja så lyder det jo som om problemet bliver afhjulpet og jeg får en bil tilbage som bliver super dejlig at køre i.
Da jeg så kontaktede Volvo for at købe reservedele, da jeg altid helst selv vil stå for denne process, synes Volvo manden at det lød meget usandsynligt, at der skulle være et problem med toppakning på denne model. Han syntes, at det kunne være bedre at købe en ny motor til 4000 kr. hos en ophugger, da de er meget slidstærke på de modeller. Så blev jeg lidt forvirret, da jeg desværre ikke har den største indsigt i og omkring motorer på biler.
Det kan selvfølgelig også være svært at svare på, da ingen af jer har set eller prøvet bilen, men er der nogen som har erfaret eller har nogle gode råd til mit problem.
Alle svar er velkomne.
Tak.