Fjedre 140/240

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Fjedre 140/240

Indlægaf Ingemann » tors aug 23, 2007 18:14 pm

Hej!

Nu står jeg i den situation at jeg skal have fat i nogle sænkningsfjedre til min 142. Jeg har tænkt lidt over hvor meget forskel der er på bagfjedrene på 240 i forhold til 140? Er de stort set ens eller skal der tilpasses en del før de passer?

Jeg spørger fordi der er et meget større udvalg af fjedre til 240. Jeg ved godt at forfjedrene ikke passer da 240 kører et helt andet ophængssystem end 240, men bagpå virker det ikke som om at der er den store forskel!

Nogen der kan give mig et svar? og evt nogle tips og tricks!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Fjedre 140/240

Indlægaf Jeppe » tors aug 23, 2007 19:59 pm

Ingemann skrev:Hej!

Nu står jeg i den situation at jeg skal have fat i nogle sænkningsfjedre til min 142. Jeg har tænkt lidt over hvor meget forskel der er på bagfjedrene på 240 i forhold til 140? Er de stort set ens eller skal der tilpasses en del før de passer?

Jeg spørger fordi der er et meget større udvalg af fjedre til 240. Jeg ved godt at forfjedrene ikke passer da 240 kører et helt andet ophængssystem end 240, men bagpå virker det ikke som om at der er den store forskel!

Nogen der kan give mig et svar? og evt nogle tips og tricks!

Hej

Du må være lidt mere informativ:-)

Jeg kan ikke se hvad der skulle være ideen i at købe et sæt sænkningsfjedre til en 240, når man nu for rimelig penge kan få de rette til en 140. Er det fordi den skal sænkes mere end 30-40 mm? For så kan du måske få problemer med syn.

KG har sænkningsfjedre til 140, hvis du ikke kan finde dem i DK

http://www.kgtrimning.com/bil140.htm

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » tors aug 23, 2007 23:01 pm

Ja, det er fordi den skal sænkes mere end 30-40 mm.

Jeg ved godt at jeg kan få problemer ved syn, men så må jeg sætte nogle standart fjedre på når jeg skal til syn.

De eneste sænkningsfjedre, som jeg har fundet er dem, som du også linker til hos KG Trimning. De er garanteret fine nok, men jeg ville gerne, hvis det var muligt, finde nogle andre. Hvert fald til bagpå til at starte med, for der er et meget større udvalg til 240. Forskellige hårdheder osv osv.

Men mht. syn, så mener jeg at når bilen er veteranbil, så gælder "40 mm-regelen" ikke, men derimod gælder reglen om at minimum skal være 40 cm fra vejen og op til underkanten af forlygten af hensyn til, at lyset fra forlygten, skal gå 35 meter hen af vejen uden at blænde folk. (Sådan ca)

Jeg ved at mange svenskere køber sænkningsfjedre og yderligere laver en jydesænkning på dem (skærer noget af fjederen), men det ville jeg helst undgå hvis jeg kan. Kan godt være jeg ikke får en TüV godkendt fjeder, men alt er bedre end en afkortet fjeder, vil jeg mene!

Fyr løs! Tips og tricks er velkomne!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Hr. SmåSur » fre aug 24, 2007 14:34 pm

Ingemann,

Nu bevæger du dig atter ud af en landevej, hvor du skulle tage og sætte dig ind i tingene som de er og skal være i DK fremfor at kigge på billeder af, hvordan "de" gør tingene i Sverige.

Veteran-særregler?
Sludder og vrøvl! Hvis du virkelig mener, at din 140 er "veteran" på den måde, at du på din registreringsattest har fået anført at bilen er registreret til "veteranbilkørsel" - så skal du huske at så skal bilen fremstå i ORIGINAL stand - og dette gælder OGSÅ hvis du kører til syn! - så ingen sænkning!

Hvis du bare mener at din 140 er tilpas gammel nok til, at den er "veteran" (i forhold til hvad? vægtafgit? periodesyn? forsikring?) - så har det INTET som helst at sige i forhold til de gældende regler for køretøjet.
Hovedreglen er, at reglerne beskrevet i "Detailforeskrifter for køretøjer", fra samme år som køretøjets 1. registreringsdato - gælder for køretøjet.

Enhver kan selv klikke sig ind på www.fstyr.dk og finde "Detailforeskrifter for køretøjer" frem og heri nærlæse ALLE de dejlige regler der findes og skal overholdes for godkendte køretøjer her i DK.

Du må have misforstået noget mht. lygtehøjde - for højden fra jorden til lygtens underkant skal være mindst 50 cm! - og skal kunne oplyse vejen forude mindst 30 meter frem - og være af assymetrisk type etc. etc.

De 40 cm du nævner, KAN stamme fra reglen om, at lygten ikke må være mere end 40 cm. fra køretøjets yderste kant?.

I øvrigt kan du omkring sænkning støde på en helt anden regel:

4.01.001(4):

Dele, der indgår i transmissionen mellem betjeningsanordning og styrende hjul, og som ikke er beskyttet af faste dele på køretøjet, skal være anbragt mindst 0,15 m over vejbanen

Med andre ord: Din sporstang på 140'en (som er det laveste af det styrende system) må ikke være tættere på jorden end 15 cm.

Husk også, at hovedreglen stadig er, at det er fabrikanten der dikterer eventuel maksimal sænkning mv. - og de fleste fabrikanter har det jo med, netop selv at sælge de emner der tåler deres egen godkendelse.

Til dit oprindelige spørgsmål - så er STANDARD bagfjedre til 140 væsentligt forskellige fra bagfjedre til 240 - 140 fjedre er koniske i begge ender og skrues fast (låses) i vange/bærearm - hvor 240 fjederen er konisk i nedre ende, skruet fast på bærearmen og hviler i en fjederskål der er skruet fast på bagvange.
Du har med andre ord INGEN glæde af 240 fjedre.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » fre aug 24, 2007 15:04 pm

Hr. SmåSur skrev:Ingemann,
Til dit oprindelige spørgsmål - så er STANDARD bagfjedre til 140 væsentligt forskellige fra bagfjedre til 240 - 140 fjedre er koniske i begge ender og skrues fast (låses) i vange/bærearm - hvor 240 fjederen er konisk i nedre ende, skruet fast på bærearmen og hviler i en fjederskål der er skruet fast på bagvange.
Du har med andre ord INGEN glæde af 240 fjedre.

Tak! Det var bare det jeg ville vide!

Allways look on the bright side of life :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Jeppe » tors aug 30, 2007 19:53 pm

Hr. SmåSur skrev:Til dit oprindelige spørgsmål - så er STANDARD bagfjedre til 140 væsentligt forskellige fra bagfjedre til 240 - 140 fjedre er koniske i begge ender og skrues fast (låses) i vange/bærearm - hvor 240 fjederen er konisk i nedre ende, skruet fast på bærearmen og hviler i en fjederskål der er skruet fast på bagvange.

Hej Hr.SmåSur

Så smuttede det også for dig :-) 140-bagfjedre er ikke koniske i begge ender når der er tale om en 74-model. Men det er selvfølgelig ikke aktuelt for Ingemann som vistnok har en 72-model.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » tors aug 30, 2007 22:26 pm

Ved ikke lige hvor den kom ind henne??
Mine fjedre (72') er koniske i begge ender :) Så fik vi slået det på plads!
Men jeg fifler lidt og ser hvad jeg kan finde ud af!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Kristian » man sep 03, 2007 19:56 pm

Hvis det absolut skal være kan man godt montere 240 bagfjedre på en 140 før 74, man skal så bare have fjederskålen foroven med.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Tilbage til Karosseri og Interiør