B18A-motor med høj tikkelyd, men hvorfra?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B18A-motor med høj tikkelyd, men hvorfra?

Indlægaf Søren B » lør aug 25, 2007 8:25 am

Ved koldstart er der en alt for tydelig tikkelyd fra min B18A motor, når den står i tomgang. Lyden aftager dog i takt med stigende omdrejningstal ved kold motor. Når motoren er blevet varm, er lyden næsten helt væk!
Jeg har prøvet at lokalisere lyden v.h.a. ”jordemodermetoden” (skruetrækker mod motor, og øre mod skruetrækkerskaft) alle mulige forskellige steder. Jeg kan ikke lokalisere lyden!
Jeg har justeret alle ventiler og målt, at de åbner lige meget alle sammen. Altså ingen problemer her!
Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være?

På forhånd tak!
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Bording » lør aug 25, 2007 17:02 pm

Hej Søren B

En mulighed kan være, at de 2 tandhjul, der sidder for enden af knastaksel og på krumtab er slidte og der støjer.
En anden mulighed er, at ventilløfterne er slidte og blevet hule i bunden hvor de støder mod knastakslen.

Håber det kan hjælpe dig i din videre søgen.
Hilsen

Richard

V70 2002 D5 manuel gear + en masse ekstraudstyr.

Forskellen på drenge og mænd, er prisen på deres legetøj!
Brugeravatar
Bording
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: B18A-motor med høj tikkelyd, men hvorfra?

Indlægaf Carsten » lør aug 25, 2007 17:35 pm

Hej

Dit vippetøj er nok lidt slidt efterhånden Ventilløftere o.s.v. Tidens tand gør at tikkeriet opstår.Man kan ikke justere sig ud af problemet.Desværre :)

mvh
Carsten

Søren B skrev:Ved koldstart er der en alt for tydelig tikkelyd fra min B18A motor, når den står i tomgang. Lyden aftager dog i takt med stigende omdrejningstal ved kold motor. Når motoren er blevet varm, er lyden næsten helt væk!
Jeg har prøvet at lokalisere lyden v.h.a. ”jordemodermetoden” (skruetrækker mod motor, og øre mod skruetrækkerskaft) alle mulige forskellige steder. Jeg kan ikke lokalisere lyden!
Jeg har justeret alle ventiler og målt, at de åbner lige meget alle sammen. Altså ingen problemer her!
Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være?

På forhånd tak!
Søren
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Søren B » tirs aug 28, 2007 0:22 am

Tak, Richard og Carsten,

Lyden er meget klar og synes at komme fra ét bestemt sted. Det kunne så dermed godt tyde på, at det f.eks. kommer fra takthjulsættet. Men da lyden aftager ved varm motor, tænker jeg, at det ikke er sandsynligt at det kommer derfra. Min jordemoder-metode ville også have afsløret det, vil jeg tro.
Når lyden aftager i takt med opvarmningen, kunne det tyde på, at det måske har noget med ventilmekanismen at gøre; slidt løfter, slidt knast m.m. Jeg vil undersøge det nærmere i nær fremtid og melde tilbage, når og hvis jeg kommer frem til noget.

Tak for hjælpen indtil videre..!
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre aug 31, 2007 15:45 pm

Hej Søren B,

Det er ikke ventil-spil eller lign. du skal lede efter som årsag - men slidt oliepumpe. Prøv din jordmoder-metode, -læg øret til den lille flange under strømfordeleren - en "hård", tør klak-klak lyd netop ved koldstart??

Hvilken olie har du på? - kører du med for tyk olie?
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Kristian » man sep 03, 2007 21:05 pm

Det er absolut mest sandsynligt at det er en løfter som er blevet hul i bunden der er årsag til støjen. D.v.s: skift knastaksel og løftere.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Søren B » lør sep 08, 2007 0:16 am

Efter en nøjere undersøgelse af hvor meget ventilerne åbner, fandt jeg ud af, at ventil nr. 1 åbner en 1 – 1½ mm mindre end de andre ventiler.
Som nogle af jer er inde på, så handler det om knastakslen og en løfter. Det forklarer også årsagen til, at tik-lyden aftager ved højere omdrejninger, fordi tikkene kommer med kortere interval, som ender med at ”mudre” helt sammen til sidst, og støjen fra motoren øges og til sidst overdøver tikkene. Når motoren er godt varm, har løfter, stødstang og ventil udvidet sig, og ”spillerummene” er blevet mindre og derfor tikker mindre tydeligt. Det må være nede fra knasten at tik-lyden kommer, i det lyden er svær at lokalisere.

Tak til alle der har skrevet indlæg her!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj