af Ulrik Friis » tirs jan 31, 2012 19:17 pm
Jo, softwaren ligger i bilen. Uden softwaren kan bilens computere ingenting.
Der er ca. 17 forskellige computere i bilen. Hver computer består af en eller flere chips, hvor der er indlæst en række instrukser, som denne chip skal udføre. Disse instrukser kalder vi i daglig tale software. Egentlig hedder det firmware.
Fidusen er, at disse chips er lavet så snedigt, at man kan modificere firmwaren og også indlæse en ny version af firmwaren i chipsene. Så opfører chipsen sig bedre og hurtigere og måske også anderledes - det afhænger af chipsens konstruktion. En software opdatering hos Volvo med deres Service 2.0 er netop en indlæsning af en ny og bedre software/firmware i alle de forskellige computere. Og dette kan klart anbefales at få gjort.
Har man så en VIDA med DiCE, så kan man tale med de enkelte computere. Fx. kan man justere på bakspejlets nedblændingsgrad, man kan justere på hvor varmt sædevarmen skal være og man kan fjerne det irriterende bimlen og bamlen fra instrumenthuset, hvis man formaster sig til at starte motoren før man har taget sele på. Det man gør er at man ændrer nogle af de allerede indlæste instrukser i chipsene. Man kan kun gøre noget, der allerede er taget højde for i softwaren/firmwaren. Fx kan man kun regulere sædevarmen indenfor nogle definerede størrelser. Det samme gælder justering af bakspejlet.
Det sker imidlertid tit, at denne firmware bliver defekt så nogen ting ikke fungerer ordentligt. Men chipsen og firmwaren er konstrueret efter nogle særlige sikkerhedsregler, så nogle af de helt basale og for bilen sikkerhedsmæssige funktioner ikke svigter. Men det er meget dyrt at fremstille sådan firmware, da det skal certificeres og alt muligt. Så nogle af de mere overfladiske features, som jeg nævnte før, er ikke dækket ind af denne metode. Her hjælper kun en genindlæsning af firmwaren. Og man kan så håbe på, at den nye version er konstrueret bedre end den gamle mht. at modstå det man i it sproget kalder datakorruption.
Jeg har også købt mig en DiCE, og så snart det bliver varmere i vejret eller jeg kan stå indendørs, så skal jeg igang med at lære hvordan man gør. Og så skal jeg nok vende tilbage her og fortælle lidt om det.
Det man ikke kan med en Kina DiCE er at indlæse en ny version af softwaren. For at kunne det skal have direkte adgang til Volvos database med sin licenserede udgave af VIDA. Har man det kan man downloade ny firmware og indlæse det i bilens computere.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002