Volvo 142 flere HK.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Volvo 142 flere HK.

Indlægaf teamdunk » ons feb 15, 2012 22:14 pm

det er klart en B23E eller en B230E

har kun prøvet en enkelt 240 med FX motor og var svært skuffet :?
syntes de almindelige 230F er ret kedelig

har ikke prøvet en rigtig B23E, men har haft en klon af en B23A, 405top, D knast og k-jet i en over gang med GT6 knast i denne :mrgreen:
gik rigtig godt

har haft en B21E boret op til B23 det er den jeg har haft af standart motorer der gik bedst..

i min 242GT er der den originale B21E i monteret VX knast(desværre) den går satme også godt.. den er lige så hurtig som en turbo fra 0-100km/t
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4281 Gørlev

Indlægaf VolvoSport » ons feb 15, 2012 22:32 pm

http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=11260
Standard B23E blok med 10,0:1 kompressionsforhold. Altså helt uden planslibning, portning eller noget som helst.
"Tuningsdelene" er bare skruet på og bilen justeret efter alle kunstens regler.
Hvis kompressionsforholdet var ændret til f.eks. 11,5:1, så ville den formentlig have trukket endnu mere.

Der skal pilles en del ved en B23/B230 for at få den til at slippe 170 hk i VOC-trim. Men det kræver som minimum en planslibning af toppen (begrænset i forhold til reglementet), afbalanceret krumtap og vægtjusterede plejlstænger og stempler. Og F-motorene skal chippes og benzintrykregulatoren "modificeres", så trykket stiger. Men 160 hk er forholdsvis let at tvinge ud af dem. E-motorerne er lidt vanskeligere.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf teamdunk » ons feb 15, 2012 22:44 pm

jeg vil mene at min 343 med den B23E klon 405 top på det tidspunkt med GT6 knasten havde flot over 150-160hk og tog omdrejninger som en vild..den trak som en vild op til over 7000 o/m med standart 360 udstødning og den er sku ikke for stor...

lagde dog senere D knast i for den var simpel hen for grov den gik ikke jævnt før 3000 o/m.. det kunne nemt skyldes udstødningen..

så de er ikke så svært :mrgreen:

sådan en 343 skal prøves :wink:
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » ons feb 15, 2012 22:51 pm

Ja den GT6 er spændende. Jeg har selv en i mit nuværende projekt.
Desværre må GT6 ikke bruges i VOC. Der er den "vildeste" knastaksel en H og det er den de fleste bruger.

Kurt Mejer fra Horsens, som byggede den første Volvo 343 i rallytrim, har blandt mange knastaksler også prøvet GT6'eren. Den gik vist ikke så ringe endda, som vi siger i Jylland :wink:
Han roder dog ikke med sugemotor længere, men turbo som os andre :D

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf teamdunk » ons feb 15, 2012 22:56 pm

den 343 er heldigvis solgt frygtelig bør :lol:

ved godt det kun er H man må kører med. havde over vejet at købe en til min GT i stedet for den D den skal have i originalt..
det burde kunne gi den op mod 130hk på b21'eren :D
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo140projekt » lør feb 18, 2012 14:08 pm

Hej igen, og tak for de mange svar, det giver jo inspiration, og noget at tænke over, mine tanker er jo at lave en lidt sjov bil med overskud af motor kraft, og så samtidig se lidt anonym ud i trafikken, skal ikke bruges til hverdags bil, men når man vil til træf ol. og køre i når man vil lidt sjov i gaden. Jeg kan godt lide noget som de fleste ikke har, så vil høre om nogen har erfaring med en ren kompressor tunet volvo med b23/b230 motoren, da det nok er den motor jeg vil satse på, da jeg kan forstå på forummet her at den er rimelig holdbar, er godt klar over det koster lidt, men hobby er jo tit en dyr affære, og ja, andre ryger og drikker og sidder på værtshus, det gør jeg så ikke, vil hellere gå hjemme i garagen og makke lidt, og finde spændende løsninger, skriv bare hvad i mener relaterer til emnet, også alternative løsninger.
mvh. :D
Volvo140projekt
Ny bruger
Ny bruger

Volvo 144S:Hvilken type motor?

Indlægaf pemiga » lør feb 18, 2012 14:48 pm

Hejsa

Jeg er ny mand her i "klubben"

Har lige anskaffet en 144S. fra `67. Den org. B18D, med de 2 dobbeltkarburatorer er ombyttet med en B20 med en enkeltkarburator,hvilket kunne indikere en B20A. Problemet er at jeg ikke med sikkerhed kan vide, om det er en B20A eller en B20B (højere kompression/dobbeltkarburator). Hvordan ser man det, da planen er at sætte dobbeltkarburatorer på, (så vil der jo være lidt S-model over øsen igen!!).

Spørgsmål nr 2. Hvordan finder man nogle karburatorer som vel at mærke ikke er alt for slidte, er det noget man kan se med det blotte øje, eller først når de er monteret??

Håber meget at nogen herinde har et bud på dette.

Hilsen Peter G.
pemiga
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf teamdunk » lør feb 18, 2012 20:17 pm

Volvo140projekt

kompressor tunet volvo ser man ikke så tit.. ville klart være nemmest at bygge på en turbo motor uden turbo :mrgreen:

ved ikke det helt store om gamle volvoer..
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Fkb » man feb 27, 2012 15:08 pm

Att. Peter G

Jeg kører til hverdag en 144 DL fra 72 originalt med B20A.

Jeg har skiftet til et renoveret A topstykke og sat et sæt Zenith-Stromberg 175CD2S på med en B20E toppakning, så længe du bruger den normale nål du ville bruge ved enkelt karburator går det helt fint.

Mine karburatorer har dog justerbar jet i bunden. Det kører fint selvom de er rimeligt utætte.. (hullet spjældakslen sidder i er ovalt og selve akslen er langt under mål)

jeg kører 11-12 km/l ved 90-100km/t med en m47 gearkasse i og 4.30:1 bagtøj - til trods for utætte karburatorer. (80km pr. dag, roskilde - lyngby tur/retur, motorvej)

Jeg vil anbefale dig at anskaffe alu-manifolden fra b18b / b18d da den har langt bedre flow end støbejerns manifolden.

Effekt messigt er der ikke det helt store. Du får en anelse større effekt, men momentet bliver også flyttet til lidt højere omdrejninger.

Jeg har en tid også kørt med et sæt Weber 38 DCOE, som klart kan anbefales - hvis man husker en benzintryk-regulator. Det føles der som om bilen pludselig har halvanden gang eller to gange den normale effekt.
Fkb
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Fkb » man feb 27, 2012 15:53 pm

ang. ca. 200hk i 142 så er den nemmeste måde nok at tage b234F topstykket på en b230 blok og så med en god banan, der har du 180hk og den kan lægges i uden større problemer (husk at få stemplerne med over - der er udfræsninger til ventilerne).

Du er dog nødt til at lave en indsugningsmanifold selv eller købe en der er lavet. Hvis du kan lide karburatorer sælger KG-trimning en manifold til Weber DCOE.

men ved den effekt skal du nok have en kardan fra en 240. bagtøjet i sig selv er rigeligt solidt og inmaden i det er i øvrigt den samme som i 240.

m47 gearkassen brækker nemt 3. gearet allerede i en VOC med 170 hk hvis koblingen holder godt fast.

m46 er noget stærkere.. derfor satte volvo den i turbo bilerne, turbo-diesel og 740 GLT (b234f) originalt.

jeg ved ikke om en m90 passer i længden ifht. gearstangens placering - men den findes jo med koblingshus til dieselmotoren, hvidblok og rødblok med hvid og rødblok skråtliggende.

en anden ting der kan få bilen til at føles sjovere er et lettere svinghjul. Der er et firma i england der hedder TTV-racing der laver bl.a. lettede svinghjul til de fleste volvo motorer ned til ca. 3kg for et svinghjul. Til sammenligning vejer de fleste af volvos standart svinghjul til b23 og b230 omkring 13kg.

Gunnar Åskov sælger for dem i Danmark og i hvert fald hvis man bestiller direkte fra dem koster et svinghjul omkring 2250 DKK.
Fkb
Ny bruger
Ny bruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj