af Ulrik Friis » ons feb 22, 2012 20:57 pm
Jeg er altså dybt uenig, Claus. Der hersker en almindelig stemning blandt bilister om, at det med hastighedsgrænser er vejledende. Jeg oplever det hver dag, hvor ca. 40% kører mere end den tilladte hastighed. Og på motorvejene bliver man tit presset bagfra, selvom man kører 110. Flertallet af bilister på Køge Bugt motorvejen kører mere end 110 de gange hvor jeg har kørt der.
Vi har en række færdselsregler, som er lagt an på at afvikle trafikken mest hensigtsmæssigt og så sikkert som muligt. Højere fart er forbundet med højere risiko. Sker der ulykker med høj fart er resultatet næsten altid ødelæggende. Derfor er der fartgrænser. Og risikoen er højs,t der hvor man kører 60 i stedet for de 50 man må køre. At man lige ender på 50 er jo en afvejning af flere ting. Faktisk ser jeg nu flere steder i de kommuner jeg kører mest i, at man indfører 40 km/t.
Politiets opgave er at fange lovbryderne. Kører man for stærkt bryder man færdselsloven og man får en bøde. Længere er den ikke. Hvis man ikke bryder sig om bøder så overhold reglerne. Det er fuldstændig ved siden af at kalde politiets kontrol af hastigheden for landevejsrøveri. Politiet skal opretholde lovlige tilstande, herunder at tyve ikke bryder ind i mit hus, hvilket de gør alligevel, samt sørge for at bilister overholder færdselsreglerne. Længerre er den altså ikke.
Hvis man mener vi skal have lov til at køre hurtigere, så er det politikerne man skal have fat i, da det er dem der laver lovene. Hvis man ikke vil betale bøder for at køre for hurtigt, så må man lade være med at køre for hurtigt. Hvor svært kan det være? At kalde politiets arbejde for landevejsrøveri er helt ude i hampen.
OK - hvis nu det var ment for sjov, så undskylder jeg de hårde udfald. Men jeg har hørt det nævnt med landevejsrøveri og pengemaskine så mange gange af folk, som har kørt for stærkt og er blevet fanget i det, at jeg er nødt til at tage til genmæle. Overhold reglerne, så får man ikke bøder. Hvis reglerne er forkerte, så få fat i dem der laver dem: Politikerne. Det er IKKE politiet der laver reglerne.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002