Hej Sander
Du må gerne være provo og spørge og jeg skal forsøge at forklare

1. Jeg havde egentlig regnet med at hælde 5W/30 på, da den altid har fået det og det er 2 forskellige aut. værksteder der har serviceret den, så det er godt nok til mig. Jeg var bare i tvivl om det gik at hælde f.eks. Castrol på, da den altid har fået Q8. Kan nemlig ikke finde Q8 olie til fornuftige priser!
2. Da gmtgmt så skriver at det er ok med 5W/30, så går jeg ind på Castrol's hjemmeside, da det er det Volvo anbefaler og det fåes billigt hos Landberg.dk. Der falder jeg over en smøretabel, taster mig igennem med min biltype og den kommer ud med et andet resutalt 0W40 end det gmtgmt kommer med - og jeg er forvirret.
3. Bliver endnu mere forvirret da Castrol har en olie, specielt udviklet til Volvo og er 0w30, som gmtgmt anbefaler, men har en ACEA A5, hvor der i instruktionsbogen står A1 men A3 kan også bruges - men den forslår smøretabellen ikke, hvorfor ikke - den er jo specielt lavet til volvo
4. Googler lidt på olie, nogen anbefaler andre olier til biler der har kørt meget, andre gør ikke
5. Forvirret... JA, aner stadig ikke hvad jeg skal vælge, skal jeg "stole" på dem der har lavet service på den tidligere? På Castrol smøreguide? På gmtgmt? På ssn? Eller er vi ude i peditesserne og alle forslåede er gode nok?
Jeg blev desværre ikke meget klogere på på dit indlæg...
Mvh. Christian