Hej perkh
Her er en lang historie med mine erfaringer om Volvo.
Jeg håber at du kan bruge noget af det.
Min kone og jeg købte en af de sidstproducerede 945T i februar 1998,
Den har været utrolig trofast og har nu kørt 285.000km uden væsentlige udgifter.
I hvert fald efter vi tidligt droppede Volvo's danske værksteder.
Erfaring med 940T / 1998:
Vi har måtte skifte servostyring 2 gange på grund af slør i udgangslejerne, - noget jeg ikke har hørt andre har haft problemer med.
Da det er en ældre dame har den en smule rustagreb på trods af rustbehandling.
Venstre forskærm skal skiftes (der står en nymalet i carporten og venter på bededagsferien)
ABS lampen tænder af og til. Jeg har skiftet følere uden at det har løst problemet, så fejlen ligger et andet sted. Det er også en opgave til bededagsferien.
En pakning ved knastakslen har vi måtte skifte (oliespild).
De øvrige problemer har været småting som f.eks. et korroderet spadestik på startmotoren.
Hvad angår motoren så vil jeg give teamdunk ret: Højttryks turboen giver altså lidt mere køreglæde.
Der er altid et 'men', -
Hvis passiv sikkerhed er vigtigt for dig skal du tænke på at 940'erens grundlæggende design stammer fra 1970'erne og selvom der er kommet mange forbedringer til undervejs så er karrosseriet i al væsentlighed det samme som for 30 år siden.
Denne video,
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY,
giver et godt indtryk af hvad der er sket med den passive sikkerhed i løbet tiden.
Tro dog ikke at der nogensinde kommer til at holde en fransk bil i min indkørsel!
Ang. V90:
V90'eren har vist multilink bagaksel og den har jeg hørt meget grimt om.
Den meste kritik handler om at den ikke holder og koster kassen at reparere.
Ang.: 850:
Jeg har også en 855T Automatic/97 med 250.000km på tælleren som jeg elsker at køre i.
Hvis jeg havde muligheden ville jeg købe en helt ny magen til.
Dejlig bil, men også her begynder alderen at give udgifter.
Købt i 2006 med 150.000 på tælleren.
Renoveret/repareret for ~50.000 de første par år:
Al undervogn skiftet (gummi, støddæmpere, forreste svingarme, etc.)
Utæthed i krumtapakslens pakning ved gearkasse.
Vandpumpe defekt (midt i Sverige i en weekend) = topstykke af og nypakkes.
Begge forskærme er gennemtærede og et par nymalede står klar.
Forlygternes reflektorer er matte og bliver skiftet.
Ang.: V70
Jeg har ingen personlige erfaringer, men har læst en del om de elektriske problemer diverse ejere har haft.
Det er sikkert det samme med andre bilmærker, men når elektronikken går amok så er man på herrens mark med mindre man bor tæt på en Volvosnak mand med det rigtige udstyr .
Til gengæld er den passive sikkerhed i nyere V70 meget meget, meget bedre en den i en 940.
/oakey