JensTr skrev:Det kan også let være kondensoren, som er utæt. Det finder du hurtigt ud af, hvis køleevnen hurtigt forsvinder igen, når du har fået ekstra/nyt kølemiddel på.
Vh
Jens
Nu har jeg lige fået tjekket klimaanlægget på min 850 fra 94 fordi det virkede periodevis. Jeg tænkte derfor også på for lidt kølemiddel. Der var 150g formeget efter 3 år, til gengæld er anlægget et originalt så der skal kun 750 g på mod omk. 1000g på et alternativt. ( kendetegn org. har kun den lavtryksstuds som sidder, når du kigger ned i bilens højre side, i forlængelse af linien fra sideblink ). Men når maskinen har tømt anlægget for kølemidlet laver den vacum som skal bruges til at suge kølemiddel retur fra maskinen til anlægget i bilen men forinden holder den i nogle minutter vacum og tjekker således om der er utæthed i anlægget.
Men Kenny jeg har oplevet følgende.
Mit anlæg kom ikke til at fungere kompressoren slog ikke til (remskiven drejer med men koblingen står stille) værkstedet mente at så at det kunne være noget styrestrøm eller, med den on off opførsel tidligere og bilens alder taget i betragtning var koblingen nu endeligt stået af ( de periodevis udfald har så været fordi koblingen blev varm og derfor stopper) En kobling alene er næsten lige så dyr som en komplet kompressor, billigst løsning ca 5000,- Det har jeg så tygget lidt på og i dag prøvede jeg så med en træliste af dreje koblingen rundt ved at skubbe på de små fremspring på dens forside . efter et par omgange prøvede jeg at starte motor og anlæg op, men uden resultat. Med motoren og klimaanlægget igang skubbede jeg igen til koblingen og så sprang kompressoren igang uden mislyde. Jeg slukkede og startede op igen og så stod komressoren igen stille. Derefter nøkkede jeg med ledninger og drejede på stik og siden da starter kompressoren igen op uden hjælp.