B20 tikken

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B20 tikken

Indlægaf Jolle » tirs maj 08, 2012 11:56 am

Hej,
Jeg har en B20A som har en tikkende lyd. Det lyder lidt som ventil tikken, men spillerummene er som de skal være. Det er værst når den er kold, og lyden er der stort set kun når jeg accellererer, og forsvinder når jeg tager gassen af (...og det er ikke tændingsbanken). Jeg mistænker lidt fiberhjulet, men sidst jeg oplevede sådan et stå af lød det som om der var hældt en kasse skruer ned i motoren. Så mit spørgsmål er om et opgivende takthjul også vil kunne give disse symptomer?
Brugeravatar
Jolle
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: København

Re: B20 tikken

Indlægaf Ingemann » tirs maj 08, 2012 14:01 pm

Jolle skrev:Hej,
Jeg har en B20A som har en tikkende lyd. Det lyder lidt som ventil tikken, men spillerummene er som de skal være. Det er værst når den er kold, og lyden er der stort set kun når jeg accellererer, og forsvinder når jeg tager gassen af (...og det er ikke tændingsbanken). Jeg mistænker lidt fiberhjulet, men sidst jeg oplevede sådan et stå af lød det som om der var hældt en kasse skruer ned i motoren. Så mit spørgsmål er om et opgivende takthjul også vil kunne give disse symptomer?

Hvor ved du fra at det ikke er tændingsbanken? Hvad kører du med i fortænding?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Jolle » tirs maj 08, 2012 15:34 pm

Tak for interessen!

Det er ikke rigtigt den lyd. Bilen tændingsbanker også af og til under accelleration med tungt læs. Kan ikke huske fortænding, men den blev stillet med 95 oktan til standart (19 gr med pistol tror jeg), og siden ca1 grad ned af gangen indtil den ikke bankede mere under acceleration op ad bakke.

Det er ikke en pling-lyd, mere en tikken. Eller klikken. Lidt diesel-agtigt, men som sagt kun under accelleration.
Brugeravatar
Jolle
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » tirs maj 08, 2012 20:15 pm

Jolle skrev:Tak for interessen!

Det er ikke rigtigt den lyd. Bilen tændingsbanker også af og til under accelleration med tungt læs. Kan ikke huske fortænding, men den blev stillet med 95 oktan til standart (19 gr med pistol tror jeg), og siden ca1 grad ned af gangen indtil den ikke bankede mere under acceleration op ad bakke.

Det er ikke en pling-lyd, mere en tikken. Eller klikken. Lidt diesel-agtigt, men som sagt kun under accelleration.

Det er altid svært at beskrive en lyd! Jeg tror ikke på det med fiberhjulet, da der som sådan ikke er nogen ændring i belastningen på det ved acceleration. (ventilerne bliver jo ikke strammere)
19 grader i fortænding lyder af meget, hvis det altså er i tomgang. Hvilken strømfordeler har du på og er motoren ellers en A'er med Stromberg?
Hvordan er lyden kommet? Pludseligt eller blevet værre over en periode? Hvordan ser din olie ud, er der rester af metal i den?

Lyden er ikke kun omdrejningsafhængig? Jeg har selv oplevet af lejerne i generatoren stod af og gav en farlig lyd!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Jolle » tirs maj 08, 2012 23:30 pm

Ja, helt std. A motor, enkelt stromberg, bosch fordeler med vacuum, 180k på tælleren og automat. Kan ikke sige 100% om top eller knast er byttet gennem årene. Jeg har kun haft den 6 måneder/3500km, og i den tid er lyden blevet en anelse højere.
Brugeravatar
Jolle
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Klågem » ons maj 09, 2012 6:57 am

Takthjulet har løsnet sig fra navet.
et defekt plejeleje.

Prøv at sætte bilen i N ikke P. Og så gasser du stille og roligt op til ca 2000-2500 inden. Og leger lidt med gassen der. Du skal have små meget blød fod. Og omdr skal ikke svinge mere end ca 200. Hvis din tikken kommer der er det lejet. Hvis ikke er det takthjul eller tænding.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´