Jeg er igang med at gøre bilen (855/1996/B5254T/Automatic/Aircon) klar til ferien.
Som sædvanligt starter jeg med at lave en oversigt over de ting der skal gøres og med en 16 år gammel bil bliver den hurig lang.
En af de opgaver der står på listen er nye tændrør.
Derfor et simpelt spørgsmål:
Hvor køber man 5 originale Volvo tændrør til en 855/96 med en B5254T uden at blive flået?
Jeg ved fra dette og andre fora at til en Volvo turbo motor er det kun originale tændrør der dur.
Et andet problem er den blæser der leverer luft til udstødningen og katalysator efter start.
Den hedder 'Secondary Air Pump' på engelsk og bliver brugt til at sikre at katalysatoren kommer op på drifttemperatur så hurtigt så muligt efter start.
Den har nu svigtet for anden gang,
Sidste år på samme tid begyndte akkumulatoren at lække strøm og problemet blev isoleret til denne blæser.
Det relæ der sidder sammen med pumpen var fyldt med vand og det var pumpen og den motor også.
Alt blev skiftet og problemet var løst,- lige indtil nu.
Igen er både relæ og pumpe fyldt med vand og lige til skraldespanden.
Nu vil jeg indkøbe endnu en brugt blæser med relæ-
Relæet bliver adskildt, tætnet og udstyret med et drænrør.
Det er værre med selve blæseren.
(se vedhæftede tegning af systemet).
Der er flere muligheder til hvorfor blæseren bliver fyldt med vand, men den mest sansynlige er at den aldrig kører.
Min mistanke går på ventilen (3) i tegningen, men også relæet (4) og envejs ventilen (5) kan være årsagen.
Jeg har søgt efter disse dele brugt, men ikke fundet nogle der fungerer.
Er der nogle i dette forum der kan hjælpe?
Inden jeg er færdig kommer jeg sikkert til at stille flere spørgsmål i dette forum.
/oakey