Småsur ?

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Småsur ?

Indlægaf Tubesnake » tors okt 18, 2007 14:43 pm

Jeg syntes det er HELT utroligt at følgende linier:

1. Jep! - Jeg er lidt små-grumpy - jeg svarer sikkert ikke politisk korrekt.
2. Husk: Man skal ikke spørge om det, man ikke vil høre svaret på! BASTA!"

Kan få lov at retfærdiggøre den tone du skriver til andre i, i dette forum, Hr. Småsur.
Alene det faktum at du skriver sådan, er jo en provokation i sig selv !

Det er muligt at du render rundt derhjemme og er sur, og det skal du da have lov til.
Men tag lige og tænk over hvordan du bruger dit sprog i forhold til andre. Ingen tvivl om at du har det skrevne ord i din magt, men du bruger din 'magt' som et ægte fjols.
Du mestrer virkeligt 'kunsten' at 'tale ned', selv uden at man kan høre dig.

Ingen tvivl om at du for det meste ved hvad du snakker om, når det handler om gamle Volvoer, og måske biler i det hele taget, men det giver dig ingen ret til dine nedladende måder.

Jeg foreslår at du tager et kursus i positiv kommunikation. Start med at fjerne de 2 linier i din signatur.
Bagefter kan både du, og vi andre have glæde af din store viden !

Som svar på dine 2 signatur linier:
1. Det kan du sagtens lære !
2. Korrekt - men der er forskellige måder hvorpå man kan præsentere et svar.
Venlig Hilsen Carsten
Brugeravatar
Tubesnake
Redaktør

Geografisk sted: Right behind you ;)

Indlægaf Hr. SmåSur » tors okt 18, 2007 15:26 pm

Hej Tubesnake,

Det var faktisk interessant læsning! Tak.

Skal jeg så kommentere (hvilket jeg da bliver provokeret til) - så er det ikke så lige til, men jeg skal gøre et forsøg, der på INGEN måde, hverken tilsigtet eller utilsigtet forsøger at tale "ned" til nogensomhelst.

Godt!
1)
Jeg tror på, at man kan "vælge" at læse det skrevne som man vil. Dermed tror jeg at, du, Ingemann og Shadows "vælger" at se mine indlæg fra en vinkel, hvor I allerede HAR paraderne oppe og forudindfattet har gjort op med jer selv, at jeg taler "ned". Det gør jeg ikke.

Min signatur linie er da derfor også helt bevidst og du beskriver jo ret fint, at vi to læser denne på forskellig måde:

Jeg skriver den i meningen:
- Hvis du stiller et spørgsmål og faktisk forventer et bestemt svar (det kunne f.eks. være, at man spørger til, om éns bil er cool med de bredde fælge - og dermed ønsker en bekræftelse for éns valg) - så skal man ikke regne med, at JEG svarer "politisk korrekt" - jeg svarer altså IKKE "ja, de er fede" (og klapper spørgeren på ryggen) - hvis jeg er af den mening, at de IKKE er fede - eller hvis jeg er af den mening at de ligefrem er ulovlige!

Jeg har en "politisk" holding til, at "politisk korrekthed" er til at brække sig over - så bare fordi at der er nok medlemmer herinde, der synes at det er OK at bryde loven - er det IKKE ensbetydende med, at JEG også falder kamufleret ind i rækkerne! OG DET ER netop FORHÅBENTLIGT det gode ved et offentligt forum.

Med fare for, at I nu halser efter mig igen - så er det sådan, at jeg qva mit job mv. bevæger mig en del i, at skrive en slags "juridisk sprog" - dvs. at jeg ikke fnidrer i mine tekster - jeg gennemlæser dem faktisk flere gange og selvom jeg gerne benytter moderne sprog og syntax - vælger jeg alligevel ubevidst et sprog, der gør at mine svar er tydelige og gerne skulle være klare i udtryk og mening.

Lad mig give et enkelt eksempel:

Mange af jer skriver, eksempelvis:

"Har været på værksted"- hvor det er dansk korrekt at skrive,
"Jeg har været på værksted"

JEG bryder mig ikke om, at vort sprog gøres fattigt - jeg bryder mig ikke om elendig stavesjusk, jeg bryder mig ikke om sløset syntax - MEN, jeg angriber ALDRIG på det personlige plan - DET GØR I!

Jeg har en facon, den er min grundlovssikrede ret - og jeg ytrer mig gerne og forsøger bedst muligt at holde det sagligt.

Alle de spøgelser I VÆLGER at se imellem linierne, KAN JEG IKKE stilles til regnskab for. Det er SÅ enkelt. :-)

Jeg takker for den respekt du alligevel giver udtryk for, tak! - Se, man kunne måske i morgen VÆLGE, at læse mine svar og tænke - "Arv, han har sikkert noget at byde på - lad mig spørge om dét jeg evt. ikke lige fangede" - Du kan bide spids på, at det eneste jeg faktisk synes er sjovt er, at videregive den viden jeg selv har opsamlet igennem årene.

Man skal nok "vende" sig lidt til mig - men VÆLGER man konstant at se en "trussel" når jeg er på banen - er det KUN "dig" der taber. Jeg er da sikker på, at flere af de jeg har fået "privat" kontakt til herigennem, mener noget HELT andet end lige jer 3 - dér, hvor I 3 efter MIN mening fejler helt vildt er, at I, som udnævnte redaktører, ikke FOREGÅR med en anelse mere "voksen" indgang og udviser et "overskud" til at holde sig på "måtten".

Det er efter min mening altså plat, når I danser efter samme vise og klapper hinanden på ryggen hver eneste gang én af jer, føler sig lidt trådt over tæerne.

Med andre ord - Kig den anden vej, indtil at du kan tåle synet.

I visse forum-typer, findes en funktion hvor man kan sætte et bestemt medlem (eller flere) på "Ignore" - altså, dennes/disses indlæg ses ikke når man er logget ind. Måske skulle du/I bare prøve at "lege" at I har den funktion til rådighed.. Prøv det! :)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » tors okt 18, 2007 15:48 pm

Egentligt, så må dit indlæg jo også være at betegne som et "personligt" anliggende?
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Tubesnake » tors okt 18, 2007 18:23 pm

I rest my case ;)
Venlig Hilsen Carsten
Brugeravatar
Tubesnake
Redaktør

Geografisk sted: Right behind you ;)

Indlægaf Schroder » tors okt 18, 2007 19:35 pm

Hæ hæ..

Ja, jeg må sku også lige blande mig, det er jo et åbent indlæg.

Mit første møde med Hr Småsur inde på mit indlæg omkring V8 Amazon, følte jeg også, at han talte/skrev ned til mig. At jeg var for dum. Jeg havde ikke undersøgt min sag ordentligt o.s.v (ikke skrevne ord, men imellem linjerne).. Og jeg blev da også pigesur over det svar. Men så måtte jeg jo svare tilbage på hans "svar" og jeg spurte ham, omkring projektet, for at se om det bare hele var noget lort(efter Småsures mening), som jeg var i gang med. Men nej, han svarede tilbage (mest under PB) hvad det krævede af tid, penge o.s.v.. Hvad jeg skulle kigge efter af årgang og hvad der skulle tages højde for.

Så jeg kan kun sige, ja, han snakker/skriver måske ned til en(hvis man læser imellem linjerne), men han bære den ikke af, hvis man kan sige det på den måde. Jeg fik og får god hjælp fra Hr småsur, og det var hvad jeg søgte, da jeg startede herinde.

Så målet med mine indlæg er opnået.

Men ja, det er svært med sådanne et forum, for hvis man skriver meget og vælger sine ord rigtigt, så kan det virke som lov(altså det svar man kommer med). Altså der er ingen der stiller spørgsmål til det svar der kommer, derfor er det vigtigt, at der er flere der byder ind med et svar og måske er uenige. Det skaber et forum med gode svar...

Håber det er til at forstå min point.

Er rimelig glad for at være medlem herinde, og det kan også ses i de UTALLIGE og måske irriterende spørgsmål jeg stiller herinde...
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » tors okt 18, 2007 21:20 pm

Hej Schroder,

Tak for dit indlæg!
Det er jo nok sådan, at det er lettest at pege fingre ad andre og sværest at udvise mod. Jeg synes dit indlæg udviser mod!!

Hvilket jeg netop også synes dit projekt gør! Tag ikke fejl! - At smide al tøjet og springe i bølgen blå, for at svømme til Nordpolen - selvom alle synes at det er koldt..farligt..dumt..uden mening.. etc. etc. etc. - og stadig handle som du gør - er modigt og den allervigtigeste lektie der FOR MIG var at lære dig, var/er at lytte til dem der VED hvad de taler om og ikke lytte til dem der TROR de ved hvad de taler om.

Hvis alle lige kunne stoppe op og huske den gode gamle fabel fra Brdr. Grimms samling af dyrefabler, så husker I måske den om Ørnen og Gråspurven der besluttede sig for at flyve om kap - de skulle se hvem der kunne flyve højest på himlen!
Ørnen baskede og baskede med vingerne og susede mod himlen - den anstrengte sig så meget, at den til sidst ikke længere kunne nå så meget som én fjer længere - først DA fløjtede Gråspurven lystigt og begyndte sin basken med vingerne, alt imens den med et kække vingeslag fløj ovenover Ørnen og pippede: "Se mig! Jeg flyver over dig og dermed har jeg vundet!"... Hvilket Ørnen måtte sande og indrømmede at have tabt vædemålet.
Se, hvad Ørnen IKKE havde bemærket var, at gråspurven havde siddet på Ørnens ryg under hele dennes opstigning og dermed havde Gråspurven alle sine kræfter i behold, da Ørnen ikke kunne flyve højere!

Det ER godt at læse dyrefabler for sine børn! 8)

Et eget ordsprog:
Det KAN være sjovt at opfinde den dybe tallerken en gang til, men det er tåbeligt at lytte til dem der spiser suppen med gaflen.
Sidst rettet af Hr. SmåSur fre okt 19, 2007 22:47 pm, rettet i alt 2 gange.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Morten VJ » fre okt 19, 2007 21:06 pm

Hvordan skelner man man imellem dem der tror der har ret, og dem der ved de har ret?
Hvis jeg tror jeg ved jeg har ret, så skiver jeg vel som mit svar er det rette.
Indtil der er en anden der betvivler at jeg har ret.
Og det er styrken ved et forum, der er altid forskellige meninger, og der er som regel en der har ret, det er bare op til en selv at undersøge hvem der har ret.

Og det er nogle utrolige diskussioner der kan opstå imellem dem der tror de har ret, og dem der ved at de tror der har ret, og dem der måske har det rette svar.
Og så er der dem der bare har det korrekte svar.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre okt 19, 2007 21:49 pm

Mener du seriøst dit spørgsmål - eller vil du bare provokere?

Det er ganske enkelt: (Når vi f.eks. taler Volvo, biler mv.) - Så er dem der VÉD noget, dem der kan referere til troværdige erfaringer, afgive dokumentation for deres påstande, etc. etc. - Dem der TROR de véd noget, er alle dem der har hørt at "nogen vist nok engang gjorde sådan og sådan.." - og postulerer deres udsagn uden at kunne dokumentere.

Sådan er det i hvert fald for MIG!

Jeg er sikker på, at du udemærket selv også har en fornemmelse af, hvornår nogen VÉD noget og hvornår nogen VISTNOK véd noget.

8)

Hov, husk lige, at der er himmelvid forskel på, at diskutere hvor lang 1 meter er - og til at diskutere om farven gul er flot!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Ulrik Friis » lør okt 20, 2007 2:02 am

Det var da godt nok en fornøjelig tråd der liiige dukkede op af efterårsregnen. Et regulært danskkursus midt i en Volvosnak styret fra Gadbjerg. Hvor eksotisk. Tak til Carsten for at tage et godt emne op. Inden jeg fortsætter må jeg hellere erklære, at det ikke er min hensigt at tale ned til, virke bedrevidende, belærende eller på anden måde fornærme nogen med det, jeg skriver her. Skulle nogen alligevel føle sig forulempede kan jeg kun beklage det.

Jeg har også virkelig undret mig over den facon som Hr. SmåSur (HSS) har anlagt sig. Nu møder man jo mange sære starutter på nettet, som hver især gør en stor indsats for at virke anderledes og mere påfaldende end alle de andre. Det kan ske med sære login navne eller med iøjnefaldende og provokerende signaturer. Og det er jo netop det, der gør diskussionsfora interessante og livlige: at man møder mange rigtig forskellige mennesker. For vi er jo meget forskellige. Nogle mennesker reagerer meget voldsomt på næsten ingenting, andre ignorerer tilsvarende hændelser. Og "næsten ingenting" er afhængig af, hvem der vurderer.

HSS har valgt et login navn og en signatur, der er udfordrende. Og til sidst blev det for meget for Carsten, da han ikke rigtig syntes, det hørte hjemme i et diskussionsforum, hvor der snakkes om noget så mekanisk som Volvoer.

Jeg vil give Carsten ret i, at med signaturens linie 2, kommunikerer HSS udfra negative præmisser. Han tager ligesom forskud på, at andre ikke ønsker at høre de sande svar på spørgsmål, der måske aldrig skulle stilles. Og hvorfor gør han så det? Tjaae - det er kun HSS der kender sine motiver, men mit gæt er, at han gerne vil lære fra sig af den livsvisdom, han har opsamlet. Jeg kan kun nikke genkendende til visdommen i udsagnet (jeg er osse ved at være lidt smågammel), men udsagnet taber effekt ved gentagelse. Og det er gentagelsen - det belærende - der støder. For at sige det ligeud: Nu ER det gået op for os, HSS, så stop det nu!

Den første linie i signaturen og valget af login navn syntes jeg imidlertid er helt fint. HSS giver en kort introduktion til sin natur: han opfører sig måske ikke politisk korrekt og kan virke lidt gnaven, hvilket måske kan give sig udtryk i et sprogbrug, som er udfordrende for nogle og provokerende for andre. Det kan være en advarsel til nogle eller anspore andre. Og så har login navnet og linie 1 et humoristisk anstrøg og et uhøjtideligt præg. Det kan jeg godt lide. Men jeg ved, at andre ikke er enige med mig.

HSS's svar er også interessant. Han fastslår skråsikkert, at han ikke taler ned til nogen. Hmmm. Det kan godt være, at det er noget, han tror fuldt og fast på, og at det ikke er hans hensigt at gøre det, men han ved det dybest set ikke! Om han taler ned til nogen afhænger af den, der læser det. Hvis læseren føler sig talt ned til, jamen så bliver der talt ned, uanset om HSS sværger, at han ikke gør det. Carstens gode råd om positiv kommunikation, syntes jeg passer rigtig godt i denne sammenhæng.

HSS bliver i mine øjne lige lovlig højtravende når han erklærer, at han har en grundlovssikret ret til at vælge sin facon. Når nogen pludselig tager grundloven forfængeligt midt i et diskussionsforum om Volvoer, så ringer alarmklokkerne hos mig. I min opfattelse af tingenes tilstand er grundloven fundamentet for vores demokratiske rettigheder som borgere, og den har ikke en fløjtende fis at gøre med HSSs ret til at vælge en (provokerende) facon i et Volvo forum. Ytringsfriheden går ud på, at man (ucensoreret) kan ytre sig kritisk om landets politiske og økonomiske magthaverne, uden at man bagefter risikerer at blive smidt i fængsel. Men man ytrer sig altid under ansvar overfor gældende lovgivning.

Det sker tit at forumdeltagere farer i totterne på hinanden. Det sker her som mange andre steder. Tolerancetærskler har individuelle højder, og nogle personer er mere hudløse end andre. I dette forum udveksler vi Volvosnak, og så må vi jo blot respektere hinandens forskelligheder, så der kan fokuseres på mekanikken.

Jeg synes det er rigtig spændende at være Volvo ejer. For 2-3 måneder siden ville jeg have forsværget, at jeg skulle til at køre rundt i en Volvo, men det gør jeg sgu nu, og min Volvo kører som en drøm - det er simpelthen kvalitet. Og så fandt jeg frem til dette forum, som udover mekaniske emner også lige tager favntag med sprogets betydning. Se det kalder jeg også kvalitet.

Hilsen
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Hr. SmåSur » lør okt 20, 2007 17:26 pm

Med vanlig arrogance - vil jeg bare lige bemærke, at jeg synes det er helt i top, at JEG (en bruger på Volvosnak.dk) kan opnå så stærk en kult-status, at jeg aktivt diskuteres - næsten mere ivrigt end stedets oprindelige formål: Volvo - snak! :)

Jeg sender hermed min varmeste tak til alle de af jer, der mener at jeg er værd at diskutere - i min helt egen tråd! Uhhmm!..

Hr. Friis - dit indlæg vender jeg gerne tilbage til - jeg læser det et par gange mere og tygger på det - tak.
- rent teknisk Hr. Friis, vil jeg dog bare lige påpege, at alle har mulighed for, at smykke sig på sin profil - med et billede, med link til hjemmeside mv. og ikke mindst, med et "statement" som så postes ved hvert indlæg, med mindre det fravælges specifikt. Se, det er muligt at MIT statement er provokerende og at du (og andre HAR set det) - men jeg har da for pokker også forlængst set, hvem der kører "Volvo SuperOverliggendeKnastakselTurbo-Prinsesse-Fælge-Lækker-Indtræk 3,1234-MedEkstraSaltlakridsOgColaLight" 8) - OG... jeg synes bare at sure-piger som tudeprinser, alle må de da smykke sig som de ønsker?
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf pahawi » lør okt 20, 2007 22:24 pm

Fantastisk at nogen gider at gå op i, hvad en eller anden tilfældig anonym person skriver i sin signatur i et Volvo forum. Få Jer et liv :wink:

Paul
1997 S40 2,0 aut.
1967 Mustang GTA Big Block Convertible
pahawi
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Give

Indlægaf chrjen » søn okt 21, 2007 11:15 am

Helt enig.

Hvad folk vælger at skrive i deres signatur er sgu deres egen hovedpine.

At lade sig provokere af sådanne tekster fortæller måske mere om læseren end om den som skriver...nogen vil jo gerne provokeres..
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Vrøvl og snak

Indlægaf Klågem » søn okt 21, 2007 22:08 pm

Min personlige mening er... Hr storgal ved hvad han snakker om. Men til tider syntes jeg at han er lidt grov i sine tekster hvis der dukker en intetvidende op med et simpelt spørgsmål.
Så er der jo krigen mellem Ingemann og Hr. småsur.
Deres problem. Jeg har bedt dem om at have den PB.
Hvis ikke man kunne udtrykke sine meninger. Kunne vi ligeså godt bo nede i det krigsramte østen.
Husk på at man kan tyde en tekst på mange måder. Derfor også mange misforståelser.
Tag dagen med et smil og et gram salt :lol:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Morten VJ » søn okt 21, 2007 23:28 pm

Hr. SmåSur skrev:Mener du seriøst dit spørgsmål - eller vil du bare provokere?

Det er ganske enkelt: (Når vi f.eks. taler Volvo, biler mv.) - Så er dem der VÉD noget, dem der kan referere til troværdige erfaringer, afgive dokumentation for deres påstande, etc. etc. - Dem der TROR de véd noget, er alle dem der har hørt at "nogen vist nok engang gjorde sådan og sådan.." - og postulerer deres udsagn uden at kunne dokumentere.

Sådan er det i hvert fald for MIG!

Jeg er sikker på, at du udemærket selv også har en fornemmelse af, hvornår nogen VÉD noget og hvornår nogen VISTNOK véd noget.

8)

Hov, husk lige, at der er himmelvid forskel på, at diskutere hvor lang 1 meter er - og til at diskutere om farven gul er flot!

Begge dele tror jeg nok, hvis jeg har ret :wink:
Og ja jeg tror nok jeg personligt kan skelne imellem hvem der bare har læst sig til svaret, og hvem der har erfaring personligt.
Men det er en gråzone. hvis vi tager et eksempel, en volvo med en bestemt motorstyring har et specefikt problem.
Jeg har aldrig set modellen, men kender motorstyringen, hvor dan skal mit svar så vægtes.
eller jeg kan jo påstå at jeg kører med 1 bar i ladetryk med en b23 ET klon af en motor, relativ standart, men på oktan 95.
Begge dele er udfra egne erfaringer, men det sidste er nok for radikalt at sluge.

Nogen ser sig sur på nogen , og det kan ikke fjernes, men at lave det til en hellig krig er at overdrive.
Så for at komme tilbage til mit oprindelige indlæg.
Så finder man 4 forskellige typer på et forum.
Dem der spørger forde de er i tvivl.
Og så dem der svarer.
jeg tror jeg ved
jeg har læst jeg ved
Og jeg har prøvet-læst jeg ved, og kan give referencer. til andre der har en større viden.
Den sidste gruppe ligger jeg nok i.
Andre kan lige være kommet ud af børnehaven. Eller lider af nogle komplekser, der er psykisk relaterede.

Fra en ikke Volvo nørd.

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » man okt 22, 2007 16:45 pm

Hej!

Er her i øvrigt nogle, som vil være med til at oprette domænet:

www . hrsmåsursnak . dk

- og hjælpe mig med at sætte et forum op som her? - Evt. interesserede redaktører må også gerne allerede tilmelde sig!?

Hov, bare lige for en god ordens skyld: JEG bliver naturligvis ALTOVERSKYGGENDE Hersker og får naturligvis Admin-rettigheder - så I der vil med, skal jo helst kunne lide mig! - Men jeg LOVER at det bliver sjovt!

Jeg har allerede flere gode forslag til rubrikker:

- Sandkassen
- Tudebænken
- PigeSurOgFornærmet
- SeMigSeMigSeMig

- for bare at nævne nogle! Jeg modtager gerne ekstra forslag! De SKAL dog være humoristiske og helst så twistede, at NOGLE kan blive såret på deres imaginære pseudo-id og web-følelser!

Edit:

Efter utallige opfordringer tilføjes rubrikken:

- SuttekludOgMarieKiks
Sidst rettet af Hr. SmåSur ons okt 24, 2007 12:40 pm, rettet i alt 6 gange.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Næste

Tilbage til Frit emne