ECC(Klima) - Volvo 850 94

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

ECC(Klima) - Volvo 850 94

Indlægaf PeterFrost » søn jul 15, 2012 19:16 pm

Hey,

Nu det min tur til at spørge om lidt hjælp. Jeg re-shimmede kompressoren for snart 4 år siden og fyldt kølemiddel på, den kørte perfekt de næste 3 år, altid tændt. Sidste år fik jeg fyldt kølemiddel på igen da kompressoren var stoppet med at koble til, og derfor tænkte jeg kølemiddel, og det kørte da også fantastisk i ca 1 mdr, så stoppede kompressoren med at køre igen, jeg tænke lækage og gad ikke gøre mere ved det da det snart var efterår.

I vinters fik jeg så pludselig de kendte ECC LED lamper der blinkede i 10 sek.

Jeg udlæste dengang og nu igen, og fik begge gange følgende lange liste af fejl:
    132 Driver’s side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
    134 Passenger’s side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
    135 No signal from engine coolant temperature sensor
    211 Driver’s side damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts

233 Floor/defrost damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
    322 Passenger’s side damper motor active too long
    323 Ventilation damper motor active too long
    325 Recirculation damper motor active too long
    411 Blower fan seized or drawing excessive current
    413 No control voltage at driver’s side interior temperature sensor inlet fan
    414 Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
    415 Passenger’s side interior temperature sensor inlet fan shorted to earth
    417 Passenger’s side interior temperature inlet fan seized
    418 No control signal to blower fan power stage
    419 Faulty diagnostic signal from blower fan power stage

Jeg kan høre temp sensor blæserne køre i begge sider i taget, så de burde virke, til trods for den har sat en fejl. Tilgengæld har jeg ingen kontrol over damper motorene, så den blæser det bare op på ruden, gætter på det er en form for "nødprogram" for ECC'en, ligsom gearkassen har det ? ;)

Mit spørgsmål går på, er der nogle der kender til en komponent eller kabel der kan fejle, der dermed giver alle disse forvirrende fejlkoder, for tvivler ærligtalt på at alle disse ting kan fejle på én gang, måske selve ECC modulet i kabinen ?

Samtidig er jeg nyskærig på om nogen har prøvet at arbejde med klimaanlæget før, jeg påtænker at skifte forstøveren i kabinen, da jeg med en UV LED lampe intet har kunne se i motorrum fra anlægget... Jeg skal vel bruge noget værktøj til at løsne AC rør samlingerne ?

Til slut har jeg forsøgt at nulstille alle fejlkoder vha. diverse guides på nettet, (udlæse alle fejl 100%, tænding af, A2 i, tænding på, tryk 5, 6-7 og 10 sek, tænding af og på), altsammen uden held, også her kunne jeg bruge et god råd ?

Håber på en masse input, på forhånd tak !
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg

Re: ECC(Klima) - Volvo 850 94

Indlægaf Pede66 » søn jul 15, 2012 19:45 pm

Du skal ikke slå tændingen fra når du har udlæst fejlkoderne, du skal bare holde knappen nede i de der 10 sek og igen når lampen lyser. Så skal tændingen fra og derefter skal de være væk når du slå tændingen til igen.

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf PeterFrost » søn jul 15, 2012 20:09 pm

Er det, det samme der gør sig gældende på de andre grupper f.eks. B1(ECC), eller er det kun A2 man kan slette ? For lige nu har jeg ingen fejl på A2.
Peter F.
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf PeterFrost » fre okt 05, 2012 19:04 pm

Hej, håber I kan hjælpe mig, jeg står overfor og ville benytte weekenden til at få styr på mit klimaanlæg, første skridt er at skifte forstøveren og få varmeaperatet tæt igen. Jeg fandt denne udemærket guide på nettet: http://www.woodjoiner.com/volvo/VolvoEvapReplace.pdf som fint beskriver skridt for skridt med billeder, hvordan man gør. Vadis er fint, men ikke nær så idiotsikkert ;) Undervejs læser jeg at man skal bruge nogle "klemmer" til AC lynkoblingerne, og der er da også fine billeder af dem, og jeg har fundet et sæt til 499,- hos biltema der kan hjælpe mig, men det er sq lidt dyrt, og der er pokkers langt til Næstved.

Mine spørgsmål går på:

Er der nogen der ved om man kan undvære dem, hvis ikke hvor de kan købes på en lørdag i Storkøbenhavn, og hvis, hvordan gør man så ?

Nummer to, er der nogen der ved om pakningenerne til varmeaperatet i den der quick-connector ting oppe i brandmuren kan genbruges, har kun nye o-ringe til der hvor rørene går ind i varmeaperatet ?

Håber på et hurtigt svar, på forhånd tak.
Peter F.
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf PeterFrost » søn okt 07, 2012 13:26 pm

Hey,

Så spiller mit ECC igen. Jeg fik skiftet forstøveren i weekenden, det var ret tydeligt med en UV lygte at den var utæt i bunden. Samtidig opdaget jeg at min højre forreste klima motor's sokkel var knækket, en nabo lavet en bøsning til at sætte udover plasiken, og jeg tog begge motore af og nulstillet dem ved at lade dem løbe uden modstand, jeg satte spjæld så de passede med klima'en og samlet igen. Samtidig fik jeg sat oringe i samlingen til varmeapperatet som "nogen" i Stenløse's lærling havde glemt.

Så alt i alt så fik jeg løst alle mine fejl, og nej, man kan ikke undvære de quick-connector tools, en kammerat tog dem med fra Biltema i Malmø.

Nu mangler jeg bare at få fyldt kølemiddel på, nogen der kende nogle gode stedet ;) ?
Peter F.
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til El-system og Instrumenter