af PeterFrost » man jul 16, 2012 15:19 pm
Hej,
Jeg fik for snart 2 år siden skiftet min gearkasse hos BOS, gearkassen passede ikke 100% til min model, en 854 GLT fra 94. Hvilket betyder at når den står i ECO og man giver mere end ca 40% gas, så kommer der nærmest en pause i gearskiftet, der føles som et ordentlig hak, holder man på, kan man nærmest mærke motoren stadig gerne vil, men den skal lige vente på gearkassen får skiftet, det er svært at forklare, men det ligsom den kobler ud, bliver holdt tilbage på omdrejningerne, og kobler så til igen, det føles næsten som et helt sekund, mellem skiftet. Det er kun ved første skift den gør det, resten er silkeblødt, og jeg kan da også lige løfte fode fra gassen når jeg ved den skifter, så der ingen problemer, i sport går det noget bedre, men den skifter også ved nogle andre omdrejninger...
Som side note kan jeg tilføje den aldrig skifter højere end 5000 omdr, uanset program. Der skifter GLT'erne normalt ved 6400 eller 6800 omdr.
Er der nogen der ved om man vil kunne lege med skifte tiderne og softwaren? Eller er det måske udvekslingen der er helt forkert ? Eller ventilhuset ? Eller noget helt andet ?
Erfaringer, bemærkninger og råd modtages gerne, på forhånd tak...
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet"