Så vidt jeg har læst mig til er det faktisk ikke i computeren med i VDO speedometeret, den henter km-tallet når man udlæser det via ODB, så på 850'erne er det "bare" at finde et brugt ur med et lavere km-tal, så det kun hvis den pludselig efter et syn har kørt 50.000 km mindre du opdager det...
Som side note kan jeg nævne at det ikke kan anbefales at skifte begge tandhjul i km-tælleren, lortet ender med at sætte sig fordi tandhjul'ene man køber er en smule mindre, og slipper hinanden...
Hvis jeg skal råde dig, vil jeg sige hold dig langt væk fra en 8,5'er med automat, gå efter en 2.5 10v eller 20v alt efter hvad din kørerstil er til, personligt ville jeg gerne op på en 2.3 med mølle, 2.5 20V og automat er sq noget underligt halvkvikt noget, hvis man pisker den.
En lille tjekliste til at vuderer en 850'er nogenlunde:
Krumtaps udluftning, løft oliepinden og giv den nogle omdrejninger, der må ikke komme røg-gas, er noget fnidder at skifte selv, og koster ca 2000 kr i dele, og ja, ALT skal skiftes ikke kun det de fleste anfaler, og man skal sørge for at få renset udluftnings hullerne i blokken for sod.
Generelt er det vigtigt motoren går rigtig godt i ventiler og ikke raller...
Oliespild mellem motor og gearkasse, pakning til 110 kr, men et dags projekt.
AC, kompressornes koblinger bliver slidt, kan fikses på 2 timer, men er en god måde at få bilen godt ned i pris. Det nemmeste er at lytte om den står og slår til og fra hele tiden. Kører anlægget slet ikke er det fordi anlægget er utæt, somregl fordamper i kabinen eller kondenseren. Fordamperen kan kun skiftes ved at pille hele instrumentet ud og i skilt ad, skal selv lave dette stunt i weekenden... :/
Rust i den forreste venstre side skærm, på indersiden ved bolten til kofangeren, ellers er rust generelt ikke et problem.
Taglisterne der starter i bunden af forruden har det også med at blive rigtig grimme, men det er rent kosmetisk, jeg sleb mine gamle ned og poleret aluminiumet op, nu har jeg så fået lister på fra en S70 med tagrende, så der ikke kommer regn og springer på side ruden i samme omfang som før. Én ny liste koster 1875 + moms hos Bilia

Ellers så er der de sædvanlige ting, hjullejerne er nemme at skifte, men går på dem, køb aldrig andet end SKF eller Org, jeg har også skiftet kabine blæser og for-modstands modulet, som ikke helt er en simpelt for-modstand hvis den har ECC, bremserne på dem er en smule underdimminsioneret, så et sæt S/V70 R 320mm kan varmt anbefales. Så har de det med at skulle ha et sæt nye håndbremsekabler, kan skiftes og justeres på en under en time pr side. Ellers er det ganske almindeligt hvad der er...
Men trods ovenstående ville jeg aldrig være i tvivl, 850 frem for 940, men igen, S/V70 frem for 850, da den har over 1500 mekaniske forbedringer, som gør dem noget mere stabile. Men det får man ikke til de penge.
Held og lykke...