Hej
Jeg har et spørgsmål til et problem på en bil der IKKE er en Volvo.
Da det er et generelt problem OG da jeg ved der sidder nogle kapaciteter herinde der sikkert kan svare mig, drister jeg mig til at stille det alligevel.
Historien:
Min kammerat starter sin bil og kører de 8 km hen til mig. (Jeg skal hjælpe ham med at skifte bremserskiver/klodser)
Han parkerer bilen i min indkørsel og læsser kone og barnevogne ud, hvorefter vi bliver enige om at den nok lige skal flyttes lidt inden vi sætter donkraften under.
Da han drejer nøglen svarer motoren igen med 2 "tørn" hvorefter der bliver stille.
Ved næste forsøg på at dreje nøglen sker der INTET.
Spørgsmål: Hvad var det lige der gik i stykker der ? Mit bedste/eneste gæt er starteren, men er der andre muligheder ?
Supplerende info:
Jeg målte på batteriet og der var kun 12,1-12,2V
Batteriet er fra 2004
Når man drejer nøglen på "tænding" kan man se på et Amperemeter sat på stelkablet at der trækkes ca. 10A
Når man så drejer nøglen yderlgere hen på "Start" stiger det til 25A (men intet sker)
Der er en kobberforbindelse på starteren mellem "den lille cylinder" (relæet ?) og "den store cylinder" (selve startermotoren) der er meget irret og halvt korroderet væk
Jeg har kontrolleret alle sikringer jeg kunne finde/komme i tanker om, men ingen fundet sprunget
Vores plan er at bestille en ny starter og så se om batteriet kan lades op (ellers nyt af det også) men som skrevet: Er der andre muligheder end starteren. Det KUNNE da være rart at vide INDEN vi bestiller en ny af dem.
MVH Peter