af steen_k » tirs nov 13, 2012 21:13 pm
Hej,
Jeg står med en velholdt V70 D5 med 405.000 privat-km på klokken, der på vej hjem fra Tyskland begyndte at skrive "Lav kølervæskestand - Stop straks".
Stoppede naturligvis, og kunne konstatere, at der ikke var væske i ekspansionsbeholderen, så jeg gættede på at der var gået en slange eller en køler.
Ville lige prøve at hælde noget vand på, for at se hvor det kom ud, men idét jeg tog låget af ekspansionsbeholderen kom væsken tilbage, og der manglede ikke kølervæske længere.
Nu har jeg så kørt den til den lokale mekaniker, der ret hurtigt meldte ud, at den lugtede lige meget af udstødning fra kølervæsken og fra udstødningen, så det var ret sikkert at toppakningen er gået.
Det havde jeg egentligt selv regnet ud, og jeg ville bare lige have ham til at gi' et skud på, hvad det koster at skifte sådan en fætter.
Her opstod dilemmaet så....
Mekanikeren siger, at han godt kan skifte toppakningen og planslibe topstykket, men at han er bange for, hvad der ellers kan være galt. Han mener at topstykket kan være revnet, eller at det gør det, når det skal spændes på igen. Han mener det kan gøres for 10-12.000 kr incl. moms. Hvis der skal et nyt topstykke på, så koster det 25.000 oveni.
Hans forslag er, at han monterer en anden motor der kun har gået 170.000 uden at fejlsøge yderligere på den gamle. Motoren alene koster 30.000 (6 måneders garanti incl. evt. arb.løn) og så koster det nok 10.000 mere for ombytning og div. motorophæng og overraskelser.
Det skal siges, at den kører som den skal - starter med det samme, trækker fint, bruger 6,6 l/100 km til daglig kørsel og på langtur endnu mindre og bruger ikke nævneværdigt olie.
Hvad siger eksperterne på volvosnak.dk?
Skal jeg bare få skiftet toppakningen og håbe på det er nok, eller skal jeg hoste op med 40.000 til en ombytningsmotor og forhåbentligt unddgå ubehageligheder de næste 200.000 km??
mvh
Steen Kristensen