af Waltersdorff » tors jan 30, 2014 14:57 pm
Hej med jer,
Jeg tager denne gamle tråd igen, idet jeg har et problem, som jeg gerne vil høre jeres erfaring med.
Her til morgen skulle konen låne bilen. Hun går ud og drejer nøglen, som hun plejer. Bilen starter og alt er som det plejer. Hun kører og ca. 2 min efter start skal servicelampe slukke efter den har lyst konstant. MEN den blinker nu i stedet og slukker IKKE. Motoren lyder normalt, den har ikke højere omdrejninger eller lign. Hvad kan det være eller snarere, hvordan får jeg stoppet den blinkede servicelampe? Har læst om hvordan den kan slukkes, men har også forstå, at det er når den lyser med et konstant lys og ikke blinker. Bilen er en 854 modelårgang 1996 jf. Stelnr. med 2.5 10V 144 hk motor. Bilen har nu kørt ca. 225000 km.
Det skal oplyses, at den i den sidste tid med kulde, har været længere tid om at springe igang, men er startet uden at skulle dreje nøglen retur til pos. I. og prøve igen.
For ca. 4 uger med varm motor og efter at have kørt ca. 12 km opførte den den sig underligt efter en nedgearing og overhaling. Omdrejningstal mellem 5500-6000 under overhaling. Efter udkobling og standsning ved rødt lys stod den og vekslede mellem 1500-2000 rpm. Den reagerede på speeder og jeg satte igang. Prøvede at koble ud under kørslen, men omdrejningerne faldt ikke. Jeg holdt ind til siden og standsede bilen og startede den igen - ingen ændring. Fortsatte kørsel og ca. 1 km senere var omdrejningstallet ved tomgang normalt og siden har der intet været.
Aner ikke hvad det kunne være og tror heller ikke det har noget med servicelampen at gøre, men synes I skulle have alle oplysningerne.
Mht. til service så skifter jeg selv olie, bremser og lign. Større ting sker på aut. værksted, dog ikke Volvo.
Håber at nogen kan hjælpe med et eller andet.
PS. har Googlet på engelsk og svensk og har fundet flere med sammeproblem med blinkende servicelampe, men ingen løsning.
I en Volvo sidder stjernen bag rattet
Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.