2,4T gasspjæld

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: 2,4T gasspjæld

Indlægaf søren 2,4T » fre nov 23, 2012 9:16 am

Har heller ikke kunnet finde ud af det. Har booket tid næste fredag til fejlsøgning :) Håber de finder noget. Vender tilbage med resultatet

Mvh Søren

jimDK skrev:Det kan man vist ikke finde vha menuen (jeg har ikke fundet det).

Til at se præcis hvilken fejlkode (eller fejlkoder) der er sat, skal man have en fejl-kodelæser.

Så menuen fortæller "bare" om det er umagen værd, at få udlæst fejlkoder.
Det synes jeg det er, i dit tilfælde.
Fordi,der er normalt ikke fejlkoder på motorstyringen, hvis alt fungerer som det skal, så der er muligvis noget information at hente der.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf søren 2,4T » tors nov 29, 2012 17:46 pm

Hejsa alle.

Lidt opdatering på mit "manglende effekt" problem.

Har idag fået fejlsøgt på bilen. Der ingen fejlkoder overhovedet. Diverse sensore og følere og temp. følere er blevet testet og alt var som det skulle være. Der var en ting som han bemærkede. En værdi på noget som jeg ikke præcis kan huske navnet på, var over hvad den burde være og det er her jeg lige vil høre jeres mening.
Det var en værdi på ueffektiv luft flow der passerede turboen. Den hed noget i retningen af "air trough blades" eller noget i den stil. Den værdi burde ligge på ca. 4,5 til 5, og den var 7.
Beskeden var at turboen var slidt, og at skifte den ville give mig noget af den effekt jeg mangler. Er den slidt bliver den skiftet, men hvad siger i? lyder det rigtigt??

Mvh Søren
jimDK skrev:Det kan man vist ikke finde vha menuen (jeg har ikke fundet det).

Til at se præcis hvilken fejlkode (eller fejlkoder) der er sat, skal man have en fejl-kodelæser.

Så menuen fortæller "bare" om det er umagen værd, at få udlæst fejlkoder.
Det synes jeg det er, i dit tilfælde.
Fordi,der er normalt ikke fejlkoder på motorstyringen, hvis alt fungerer som det skal, så der er muligvis noget information at hente der.
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf søren 2,4T » tors nov 29, 2012 21:57 pm

Hejsa alle.

Lidt opdatering på mit "manglende effekt" problem.

Har idag fået fejlsøgt på bilen. Der ingen fejlkoder overhovedet. Diverse sensore og følere og temp. følere er blevet testet og alt var som det skulle være. Der var en ting som han bemærkede. En værdi på noget som jeg ikke præcis kan huske navnet på, var over hvad den burde være og det er her jeg lige vil høre jeres mening.
Det var en værdi på ueffektiv luft flow der passerede turboen. Den hed noget i retningen af "air trough blades" eller noget i den stil. Den værdi burde ligge på ca. 4,5 til 5, og den var 7.
Beskeden var at turboen var slidt, og at skifte den ville give mig noget af den effekt jeg mangler. Er den slidt bliver den skiftet, men hvad siger i? lyder det rigtigt??

Mvh Søren
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf ivor » fre nov 30, 2012 8:45 am

Hej Søren
Det med bilen hat tabt effekt, er det noget der er kommet lige med et eller er det noget der er kommet lidt efter lidt.
Hvor meget har bilen kørt?
Ladetrykket har du jo målt og det er ok. Jeg forstår bare ikke at en turbo kan være slidt når den giver det ladetryk den skal.
Ladetrykket er std. 0.4-0.5 bar og det er jo nok til 200hk.
Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf søren 2,4T » fre nov 30, 2012 14:06 pm

Hej Michael.

Det er kommet stille og roligt. Jeg opdagede det da bilen blev ppc trimmet og fik den på rullefelt. Den ydede kun 185hk.

Bilen har kørt 290000km. Jeg forstår heller ikke at den kan være slidt når den kan give 0,7bar. Men ham der har testet bilen er rallykører og har selv rodet en del med turbo. Han fortæller at turbotryk er ikke bare turbotryk. Han siger at dem der kører "drifting" kører feks. med andre vinkler på deres turboblade men stadig med samme tryk. Det var noget det flow der er gennem turboen. Han havde en tester på bilen og kunne måle denne værdi på hvor meget luft der passerede turbobladene. Og denne værdi skulle ligge på 4,5-5% og den lå på 7%
Jeg er bange for at han har ret, for der er ingen fejlmeldinger på bilen overhovedet. Han tjekkede mange forskellige ting, knastaksel, temp.føler turbotryk,tryksensor, luftmængde.

ivor skrev:Hej Søren
Det med bilen hat tabt effekt, er det noget der er kommet lige med et eller er det noget der er kommet lidt efter lidt.
Hvor meget har bilen kørt?
Ladetrykket har du jo målt og det er ok. Jeg forstår bare ikke at en turbo kan være slidt når den giver det ladetryk den skal.
Ladetrykket er std. 0.4-0.5 bar og det er jo nok til 200hk.
Mvh
Michael
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf ivor » fre nov 30, 2012 15:16 pm

Hej Søren
Ja den skulle vel have haft omkring de 230hk hvis alt er Ok.
Er der f.eks ændret noget ved udstødningsanlægget.?
Da du havde bilen på rullefelt prøvede du så at programere bilen tilbage til standard, for at se hvad den så ydede?
Er der nogle unomale lyde ved turboen.
Det er ret nemt at afmontere rørene på enten den kolde eller varme side af turboen og mærke efter slør og se hvordan turbinehjulene ser ud.
Mvh
MIchael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf søren 2,4T » fre nov 30, 2012 19:07 pm

Hej Michael
Den skulle have 250 hk. men 230 ville nok være mere realistisk.
Nej der er ikke ændret noget ved udstødningen, det vil jeg gøre senere når (og hvis) det andet kommer til at virke. Vi lavede ikke en "før efter test" men man kan mærke en mindre forskel når man skifter program. Der er ingen underlige lyde eller olieforbrug, og bilen kører faktisk super godt. men mangler bare min. 50 hk. Jeg har haft rørene af turboen, og der er lidt sløre i den. visuelt syntes jeg den ser fin ud.

mvh søren
quote="ivor"]Hej Søren
Ja den skulle vel have haft omkring de 230hk hvis alt er Ok.
Er der f.eks ændret noget ved udstødningsanlægget.?
Da du havde bilen på rullefelt prøvede du så at programere bilen tilbage til standard, for at se hvad den så ydede?
Er der nogle unomale lyde ved turboen.
Det er ret nemt at afmontere rørene på enten den kolde eller varme side af turboen og mærke efter slør og se hvordan turbinehjulene ser ud.
Mvh
MIchael[/quote]
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf ivor » lør dec 01, 2012 13:52 pm

Hej Søren
Grunden til jeg spørger om udstødningen er at hvis udstødningssystemet/eller katten ikke har det korrekte modtryk så kan der opstå problemer med ladetrykket.
Jeg synes at det lyder mærkeligt at turboen ser rigtig fin ud samtidig med at der en der dømmer den opslidt. Der skal altid være en smule slør i akslen da den kører i en oliefilm på glidelejer. Hvis turboen var rigtig opslidt og turbinehjulene havde skrabt på huset og sendt olie ind i i indsugningen hyler og skriger osv.ja så er den død.
MItsu turboerne plejer at være knokkelstærke og dette er jo heller ikke den mest pumpede udgave.
Jeg synes du skal få bilen rullet igen men uden det der BSR halløj, og så tage den derfra. Desuden er effektopgivelsene fra nogle tuningsfirmaer vildt overdrevne.
F.eks er de standardmonterede indsprøjtningsdyser slet ikke dimensionerede til de opgivne effekter.

Måske kunne der komme nogle flere inputs fra nogle der ved noget mere om turboladere.

Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf søren 2,4T » tirs dec 04, 2012 19:01 pm

Ved godt at det er urealistisk at den får 250 hk. Men noget burde det give. Det eneste jeg har at gå efter er den slidte turbo, da det er det eneste der er unormalt på diverse målinger. Har ikke fået den rullet uden bsr tingen, men kan mærke at den trækker bedre med det indlæst. Men stadig yder den under de 200hk den har standart.

er åben for gode ideer :D
ivor skrev:Hej Søren
Grunden til jeg spørger om udstødningen er at hvis udstødningssystemet/eller katten ikke har det korrekte modtryk så kan der opstå problemer med ladetrykket.
Jeg synes at det lyder mærkeligt at turboen ser rigtig fin ud samtidig med at der en der dømmer den opslidt. Der skal altid være en smule slør i akslen da den kører i en oliefilm på glidelejer. Hvis turboen var rigtig opslidt og turbinehjulene havde skrabt på huset og sendt olie ind i i indsugningen hyler og skriger osv.ja så er den død.
MItsu turboerne plejer at være knokkelstærke og dette er jo heller ikke den mest pumpede udgave.
Jeg synes du skal få bilen rullet igen men uden det der BSR halløj, og så tage den derfra. Desuden er effektopgivelsene fra nogle tuningsfirmaer vildt overdrevne.
F.eks er de standardmonterede indsprøjtningsdyser slet ikke dimensionerede til de opgivne effekter.

Måske kunne der komme nogle flere inputs fra nogle der ved noget mere om turboladere.

Mvh
Michael
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf jimDK » lør dec 08, 2012 20:16 pm

Man kunne sammenligne med en anden 2.4T.
Hvis en med en 2.4T tager en måling på sin Volvo (en måling af den parameter som er ca 7 på søren's).
Parameteren findes måske under ECM i VIDA?
(Jeg har ikke min 2.4T længere, så jeg kan desværre ikke. Min turbo-diesel er nok ikke sammenlignelig)

Med mindre parameteren er noget som "beregnes" ud fra andre parametre, fordi så findes den måske ikke i VIDA.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf søren 2,4T » fre dec 21, 2012 18:50 pm

Lidt opdatering.

Har haft kontakt med RH MOTORSPORT, og han har tilbudt en grundig fejlsøgning af bilen. Så der er booket tid i næste uge, og jeg glæder mig til at høre hans dom. I den sammenhæng skal jeg bore hul i udstødningen før katten til et måleinstument. Jeg svejser en bøsning på med gevind til en lambdasond. Det er længe siden jeg har svejset i en bil, så mit spørgsmål er, er det nok at tage polerne af batteriet når der svejses?

Glæder mig forøvrigt til at dele RH´s dom med jer. Håber at kunne hjælpe andre der kunne komme i samme situation:)

Mvh Søren
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf ivor » fre dec 21, 2012 19:23 pm

Hej Søren
Det er super at holde os opdateret. Det er meget spændende hvad de finder ud af, og måske få nogle erfaringer vi kan bruge senere.
God (h)jul.
Mvh
Michael
PS! Mit tilbud står stadigvæk ved magt vis du vil låne den til fejlfinding.
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf søren 2,4T » søn dec 30, 2012 17:41 pm

Opdatering igen :D
Har været hos RH idag. Bilen yder 187hk uden trim, hvilket skulle være ok når der er automat gear. Og den yder 207,6 med trim (skulle yde 252hk) Så konklutionen må være at BSR boksen virker, men slet ikke nok! Har fået nogle udskrifter som jeg vil sende derop, men svaret er nok det samme som før "der er noget galt med bilen"
Tror at jeg vil lukke den her med en KÆMPE advarsel om at købe postordre tuning på nettet. Kør hellere et eller andet sted hen hvor det kan gøres på stedet.
Mvh Søren
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf gmtgmt » søn dec 30, 2012 17:48 pm

og alt er 100% som det skal være på din bil?

jeg spørg bare fordi jeg chippede en med bsr chip som var en del af en større renovering af bilen. jeg skiftede så 3 vejs ventilen da den var taget fra af tidliger ejer og monteret en justerbar. det viste sig den ventil dårlig den nye ventil så satte den gamle på igen og så virkede det
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf søren 2,4T » søn dec 30, 2012 17:59 pm

Der er sat helt ny på, og nye tændrør, luftmængdemåler, luftfilter, you name it.
Og der er ingen fejl på bilen
gmtgmt skrev:og alt er 100% som det skal være på din bil?

jeg spørg bare fordi jeg chippede en med bsr chip som var en del af en større renovering af bilen. jeg skiftede så 3 vejs ventilen da den var taget fra af tidliger ejer og monteret en justerbar. det viste sig den ventil dårlig den nye ventil så satte den gamle på igen og så virkede det
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj