Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

VolvoSport skrev:Hej
H er hastighedskoden, som er 210 km/t.
Og R betyder, at det skal være et radialdæk.
Det har ikke noget med højden på dækket at gøre. For højden står underforstået i 175-15. For så er dækhøjden nemlig 70% af bredden også skrevet på mere modernevis som 175/70-15.
175 er dækkets bredde i mm.
70 er dækkets højde i % af bredden
15 er fælgens diameter i tommer
Mvh Christian

VolvoSport skrev:Ja når der ikke står andet, så er højden 70% af bredden.
Jeg rodede med det, da jeg som helt ny bilist i starten af 90'erne kørte i Volvo 544 og skulle have nye dæk.
For de skal være 5,90x15"![]()
Og nogle årgange skal have 6x15"
Mvh Christian

VolvoSport skrev:Hov undskyld.
Det er faktisk 80% nu jeg regner efter.
Jeg beklager.

10musse skrev:Hej igen.
Jeg tror ikke jeg er med mere - dvs. at jeg skal finde dæk med flg. mål 175x140x15 ?
Det kan da ikke passe - eller ???
God dag.

Sander skrev:10musse skrev:Hej igen.
Jeg tror ikke jeg er med mere - dvs. at jeg skal finde dæk med flg. mål 175x140x15 ?
Det kan da ikke passe - eller ???
God dag.
Du skal finde et dæk der hedder 175/80-15. Når der "bare står 175r15 eller 175sr15 eller 175hr15 så er det underforstået at der er tale om 80 profil. Det gælder også for andre størrelser fx amazon dæk 165r15 = 165/80-15

Sander skrev:Der er noget jeg lige har opdaget om som jeg er nødt til at give videre. Det link som jeg gav til toyotaextreme omregningstabel fremkommer med nogle mål som ikke stemmer overens med STRO – The Scandinavian Tire & Rim Organization som er den der refereres til i Superdæks omregningstabel http://www.akselsonne.dk/fritid/rally/daektabel.htm
eller den fra Nordisk dæk imports dækkatalog side 44 http://www.e-pages.dk/daek/619/
jeg opdagede det da jeg så rulleomkredsen for amazondæk. Det link som Kingo henviser til kommer også frem med et andet rulleomkreds. Den og toyotaextreme kommer endda ikke med samme tal når man intaster den samme dimension. Det næste er så om afvigelserne på andre dækdim. I de to link, følger den samme % sats således de fx fast ligger 0,5% lavere end angivelser jævnfør STRO.

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst