Opvejning - en mulighed eller ej?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Opvejning - en mulighed eller ej?

Indlægaf Claus » tors mar 14, 2013 16:48 pm

Hvordan er muligheden for at veje Campingvognen ned.
Jeg vejede min ned med 100 kg det gik ud over lasteevnen, jeg havde 475kg af tage så det gik.
Det kostede et syn og så var den klaret. Da jeg så fik min V70 vejede jeg den op igen også med et syn.
Sidst rettet af Claus man mar 18, 2013 13:49 pm, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Klågem » tors mar 14, 2013 17:14 pm

Claus skrev:Hvordan er muligheden for at veje Campingvognen ned.
Jeg vejede min ned med 100 kg det gik ud over lasteevnen, jeg havde 450kg af tage så det gik.
Det kostede et syn og så var den klaret. Da jeg så fik min V70 vejede jeg den op igen også med et syn.

Den mulighed foreligger også. Men det er sjovere at veje bilen ned så campingvognen kan laste fortelt mm
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf FnillerFnaller » man mar 18, 2013 11:26 am

Nedvejning kunne godt være en løsning for mig. Jeg er fastligger og har egentlig kun brug for at trække vognen til og fra pladsen - dvs. 2 gange om året.

Hvis jeg går efter den løsning, hvordan finder jeg så ud af, om min CV kan nedvejes til 1600 kg.?
Kræver det virkelig et syn for en omvejning af CV'en? Kan den ikke bare omregistreret? Sorry hvis jeg stiller dumme spørgsmål - jeg har absolut INGEN viden på dette område.

Mvh
Henrik
FnillerFnaller
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Fyn - Odense

Indlægaf Balder » man mar 18, 2013 12:42 pm

...for to gange om året ... helt ærligt , så ville jeg bare skide på det hele eller får fat i en bil der kan trække vognen. :roll:
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Gyzz » man mar 18, 2013 13:05 pm

Er det så overhovedet et problem, hvis du sørger for at totalvægten på din CV er under din maksimalt tilladte trækvægt på bilen, så skulle er ikke være noget problem i Danmark..... (jeg har hørt at de ikke tolker reglerne på samme måde i F.eks tyskland)

Tyvstjålet fra FDM:
Hvis du fx låner en campingvogn eller trailer, der ifølge registreringsattesten har en totalvægt over den vægt din bil må trække, kan du alligevel godt bruge den. Det kræver blot, at du kun fylder traileren eller campingvognen op til størst tilladte totalvægt, der fremgår af bilens registreringsattest.

Eksempel: Du låner en trailer med en egenvægt (det vil sige trailer uden læs) på 800 kg og en tilladt totalvægt ifølge papirerne (fuldt lastet) på 1100 kg. Ifølge din bils registreringsattest, må din bil kun trække 1000 kg. Du må derfor kun fylde traileren op til 1000 kg, selv om traileren er beregnet til 1100 kg. Det er nemlig bilens evne, der er afgørende og ikke trailerens. Samme princip gælder for alle påhængskøretøjer: Campingvogn, trailere, teltvogne mv.

http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvog ... -koere-med

MVH
Gyzz
Nu: BMW 530Da 07'
Tidligere: Volvo 850 T-5R sort 95', 745 89', S80 drivE 09'
Gyzz
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bjæverskov

Indlægaf Claus » man mar 18, 2013 13:48 pm

FnillerFnaller skrev:Nedvejning kunne godt være en løsning for mig. Jeg er fastligger og har egentlig kun brug for at trække vognen til og fra pladsen - dvs. 2 gange om året.

Hvis jeg går efter den løsning, hvordan finder jeg så ud af, om min CV kan nedvejes til 1600 kg.?
Kræver det virkelig et syn for en omvejning af CV'en? Kan den ikke bare omregistreret? Sorry hvis jeg stiller dumme spørgsmål - jeg har absolut INGEN viden på dette område.

Mvh
Henrik

Hej Henrik
På din registreringsattest til campingvognen står den dens egenvægt og dens tilladte totalvægt.
Min egenvægt er på 1025 kg og totalvægten er på 1500 kg det betyder at alt det isenkram jeg heller ind i campingvognen må max veje 475 kg.
Nu kan jeg bedst lide at have plads i campingvognen, så fortelt mm kommer ind bag i V70eren.

Prøv at køre en tur på en brovægt og få at vide hvor meget campingvognen vejer med det mest nødvendige udstyr i så er der noget at regne ud fra.
Bare det ikke vejer over 1600 kg så er det lovligt.

Men det kræver at du har B/E kørekort.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf FnillerFnaller » tirs mar 19, 2013 11:41 am

Hej Claus og Gyzz

Af min registreringsattest fremgår følgende:
Køreklar vægt: 1440 kg
Tilladt totalvægt 1700 kg
Egenvægt 1356 kg
Største aksetryk 1700 kg

Hvis jeg læser jeres beskeder rigtigt, så må det betyde, at jeg kan laste 160 kg. hvis det er køreklar vægt jeg går ud fra. Eller 244 kg. hvis det er egenvægten jeg skal gå ud fra. Det er i hvert fald forskllen op til de 1600 kg. som bilen må trække som standard. Jeg ved ligeledes at mit træk må slæbe 2100 kg. så den del er også på plads.

Hvad angår kørekort, så skal jeg lige ha' den del på plads også. Kender heldigvis en som kan køre min bil, og som har det nødvendige kørekort. :D

@Balder - tja - det er jo også en måde at løse "problemet" på. Men omvendt er der jo en masse kompetente læsere i dette forum, og det ser ud til, at jeg reelt måske kan komme omkring problemet på lovlig vis, når blot jeg får de rette input :?

Mvh
Henrik

Claus skrev:
FnillerFnaller skrev:Nedvejning kunne godt være en løsning for mig. Jeg er fastligger og har egentlig kun brug for at trække vognen til og fra pladsen - dvs. 2 gange om året.

Mvh
Henrik

Hej Henrik
På din registreringsattest til campingvognen står den dens egenvægt og dens tilladte totalvægt.
Min egenvægt er på 1025 kg og totalvægten er på 1500 kg det betyder at alt det isenkram jeg heller ind i campingvognen må max veje 475 kg.
Nu kan jeg bedst lide at have plads i campingvognen, så fortelt mm kommer ind bag i V70eren.

Prøv at køre en tur på en brovægt og få at vide hvor meget campingvognen vejer med det mest nødvendige udstyr i så er der noget at regne ud fra.
Bare det ikke vejer over 1600 kg så er det lovligt.

Men det kræver at du har B/E kørekort.
FnillerFnaller
Bruger
Bruger

Indlægaf Gyzz » tirs mar 19, 2013 15:01 pm

Hej Henrik

det betyder at du i danmark med din bil må trække en vogn der vejer op til 1600 kg uden at tage hensyn til hvor meget vognen kan læsse så længe den ikke vejer over 1600 kg som er tilladt for din bil. :wink:
eksempelvis må du gerne i din bil trække en vogn der har en køreklar vægt på 1440, og en totalvægt på 1700 hvis du ikke læsser den med mere end 1600-1440=160Kg. (jeg ville gå ud fra køreklar vægt, men det ville være optimalt hvis du kunne få den vejet, så er du sikker) :mrgreen:

med hensyn til B/E kort, så må du med almindeligt kort trække et vogntog under 3500Kg (tilladte totalvægt), når din vogn har en tilladte totalvægt på 1700, må din bil ikke have en totalvægt på mere end 1800kg (3500-1700=1800), så jeg vil tro at du skal have en chauffoeur med B/E kort for at det er tilladt at trække vogntoget :roll:

God fornøjelse :P :D
Gyzz
Nu: BMW 530Da 07'
Tidligere: Volvo 850 T-5R sort 95', 745 89', S80 drivE 09'
Gyzz
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bjæverskov

Indlægaf FnillerFnaller » tors mar 21, 2013 9:35 am

1000 tak for alle de gode bidrag.

Jeg kan se, at løsningen for mig, er at jeg får vejet min CV så jeg ved hvor meget jeg må læsse i.

Rart at vide, at jeg trods alt - når jeg har fået det rigtige kørekort - selv kan køre med vognen hvis bare jeg ikke få læsset mere i, end den holder sig under de 1.600 kg.

Mvh
Henrik
FnillerFnaller
Bruger
Bruger

Indlægaf Cringvig » tors mar 21, 2013 12:57 pm

FnillerFnaller:

Jeg har snakket og skrevet en del med Finne, en vældig flink mand og en ting er sikkert hvis du ikke har nivomat på bien, kan du glemme alt om at veje den op.
Så hvis du ikke har det er der ingen grund til at bruge mere energi og tid på den sag.
Det bare at veje campingvognen ned eller køre de to gange om året :)

Hellere komme galt af sted end slet ikke komme af sted, som vi siger på Fyn :)

Mvh
Chris
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Odense C

Indlægaf FnillerFnaller » tors mar 21, 2013 16:17 pm

Cringvig skrev:FnillerFnaller:

Jeg har snakket og skrevet en del med Finne, en vældig flink mand og en ting er sikkert hvis du ikke har nivomat på bien, kan du glemme alt om at veje den op.
Så hvis du ikke har det er der ingen grund til at bruge mere energi og tid på den sag.
Det bare at veje campingvognen ned eller køre de to gange om året :)

Hellere komme galt af sted end slet ikke komme af sted, som vi siger på Fyn :)

Mvh
Chris

Hej Chris

Tak for dit bidrag.

Hvad angår mig - så kendte jeg ikke til reglen om at man godt må køre med en CV så længe man blot undlader at den vægtmæssigt overstiger de 1.600 kg. som min V70 må trække. Men som jeg skrev tidligere, skal jeg "kun" trække den 2 gange om året, så jeg lever fint med at jeg må begrænse den vægt jeg putter i vognen, og dermed er mit problem løst.

Men der er jo mange andre der læser dette forum, så lad os bare fortsætte denne tråd med en uddybning af hvad Finne har gjort. Det er jo ikke alle der kan leve med de begrænsninger som jeg har accepteret.

Du skriver at man skal have en nivomat på bilen. Går ud fra at det er en eller anden form for "enhed" der sikrer at bilen holdes "i niveau" selv om der læsses en CV på trækket. Spørgsmålet er derfor - kan du sige mere om:
* Hvad er en nivomat (hvis jeg nu har gættet forkert)
* Hvor får man sådan en fætter monteret, og hvad mon det koster
* Hvis man har en nivomat monteret - hvor meget ekstra kan man så få en V70 fra 2012 der må trække

Hvis du kan give svar på det, tror jeg at der er mange andre læsere der vil blive glade for svaret.

Mvh
Henrik
FnillerFnaller
Bruger
Bruger

Indlægaf Claus » fre mar 22, 2013 9:24 am

Hej Henrik
Tag du din campingvogn på bilen og kør ud til en korn og foderstof i Odense der har de en brovægt som kan veje din campingvogne.
Derefter kan du tage det roligt.

Men kom i gang med et B/E kørekort det kan vist stadig klares uden teoriprøve. Det koster 4-5000 kr. plus lægeattest.

En nivomat er en erstatning af de bagerste støddæmpere og bagfjedre kan købes hos Volvo for godt 9000 kr
Selv om du skifter dem må du ikke trække mere.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Foregående

Tilbage til Diverse