Hvad indebærer service?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvad indebærer service?

Indlægaf Anders_H » tirs jan 22, 2013 23:38 pm

Hej,
Når man køber en Volvo med fuld servicebog, vil man jo gerne blive ved med at holde bilen ved lige med mere flere serviceeftersyn.

Men hvad er det, man betaler for? Er der nogle generelle punkter alt afhængigt af, hvor km bilen har gået, eller er det det samme ved hvert besøg?

Og kan man ved køb evt. få et serviceeftersyn med i handlen, eller er det tilrettelagt efter bilens kørte km?

Pft. Anders
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Re: Hvad indebærer service?

Indlægaf Claus » ons jan 23, 2013 2:02 am

Hej Anders
Service er meget forskeligt afhænig af kilometer og selvfølig hvilken bil det skal gøres på.
Det er lige fra olieskift til udskiftning af partikelfilter og tandrem.
Giv lige nogle informationer om hvilken bil og hvor langt den har kørt.
Så kan du få et rigtigt svar
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Anders_H » ons jan 23, 2013 9:40 am

Det er en V70 classic fra 2000, der har gået 180.000 km.
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Anders_H » søn mar 24, 2013 14:01 pm

Nyt spørgsmål til min V70I 2,4 2000:
Hvis tandremmen bliver skiftet på et ikke-autoriseret Volvo værksted, eller jeg gør det selv, kan bilen så stadig få et servicestempel ved serviceeftersyn hos Volvo (som altså vurderer, at tandremmen er i fin stand)?

Jeg har lidt svært ved at sætte mig ind i servicen. Er det ilde set ikke at overholde serviceeftersynene og dermed ikke få stempler i servicebogen, eller skal man bare klare det meste selv? Bilen er trods alt 13 år gammel, kørt 184.000 km, men er i fantastisk stand. Hvor lang tid kan det blive ved med at betale sig at få den til service?
Hvad ville I gøre?

/Anders.
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » søn mar 24, 2013 14:17 pm

Hvis du selv skifter tandremmen så kan du bare skrive det i servicebogen det er jo ikke stemplet der betyder noget, men at opgaven er løst.
Og med en bil uden for garenti er det ligegyldigt hvem der har udføre service bare det er gjort.

Jeg har lovet dig oplysninger om hvad er skal gøres ved service det har jeg helt glemt, jeg finder det og sender dig en PB
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Anders_H » søn mar 24, 2013 14:27 pm

Tak Claus, der blev meget klogere. Det er jo simpelt. :)
Ja, hvis bare det er gjort, er det jo ligegyldigt, hvem der har gjort det.

Hvilken interesse har man så overhovedet for at køre på autoriseret værksted? Det er måske mere et spørgsmål om den korrekte viden, originale reservedele og det rigtige udstyr? Vil et ikke autoriseret værksted vide, hvad der skal gøres ved et bestemt antal km?

/Anders.
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » søn mar 24, 2013 14:36 pm

Så længe der er garenti på bilen så hold dig til Volvo.
Når den er udløbet så brug et billigere værksted eller gør det selv.

Alle værksteder har et skema om hvad der skal udføres, andre køre bare en standart, som olieskift bremse kontrol mm.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » søn mar 24, 2013 15:01 pm

Send mig lige en PB med din mailadresse så sender jeg en word fil med serviceprogrammet til din V70
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kingo » man mar 25, 2013 9:43 am

Anders_H skrev:Tak Claus, der blev meget klogere. Det er jo simpelt. :)
Ja, hvis bare det er gjort, er det jo ligegyldigt, hvem der har gjort det.

Hvilken interesse har man så overhovedet for at køre på autoriseret værksted? Det er måske mere et spørgsmål om den korrekte viden, originale reservedele og det rigtige udstyr? Vil et ikke autoriseret værksted vide, hvad der skal gøres ved et bestemt antal km?

/Anders.

Hvis du påtænker at køre bilen ud selv så er det jo bedøvende ligegyldigt hvem der laver bilen. Hvis du påtænker at sælge den igen skal du sætte dig i købers stol og tænke hvordan en køber vil agere. Forestil dig at du har 2 ens biler - er klar over at det er et tænkt eksempel..... - den ene har en service bog hvor et volvo værksted har skiftet tandremmen (vel den vigtigste del på motoren på et eller andet plan?)den anden har en servicebog hvor du har skrevet at du selv har skiftet den og at du i øvrigt selv har lavet service.
Jeg ved godt hvilken af de to - i øvrigt ens biler - jeg ville købe hvis prisen var den samme.

Et autoriseret værksted har som du skriver langt større korrekt viden og det rigtige udstyr. De originale dele kan uautoriseret værksted også benytte hvis du ønsker det.
Det uautoriserede værksted ved også (Bør vide.....) hvad der skal gøres ved et bestemt km antal.

Hvis der er noget galt med bilen er der større sandsynlighed for at et autoriseret værksted der jo alt andet lige har flere af de samme biler igennem og derfor kender de specielle udfordringer der kan være - og dermed også formentlig bruger mindre tid - men også til en meget dyrere timeløn....
Hvis du kører til Volvo værksted får du opdateret med seneste software - det gør du ikke hos en uautoriseret. Om din software så allerede er up-to-date og egentlig ikke trænger til opdatering er så en anden sag.

Hvis du skal sælge igen vil jeg vove at påstå at du udvider kredsen af mulige købere - og dermed måske også minimerer den tid det tager at sælge - hvis den er serviceret autoriseret. Ikke dermed sagt at man får mere for den - det tror jeg egentlig ikke - men måske solgt den hurtigere.

Generelt vil jeg sige at man skal benytte et værksted man har tillid til - fordi Quickpot værkstedet nede på hjørnet kan lave service på din bil er det jo ikke sikkert at de er særligt gode til det.....

Hvis du har styr på det du laver mht. service - så er det formentlig økonomisk rentabelt at gøre det selv da gensalgsværdien nok ikke dykker væsentligt ved at gøre det selv - hvis du har styr på det. Jeg ville så selv få lavet en FDM attest på den når jeg skulle sælge så burde det være ligetil.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf johqui » man mar 25, 2013 12:26 pm

Jeg ødelagde en tandrem før tid. Motor ødelagt.To af mine serviceeftersyn var lavet på uaut. værksted - heraf det ene med skift af tandrem ( i Sydtyskland - før min tid). Ifølge Volvo var de gået ind i sagen, hvis tandremskiftet var foregået på aut. værksted.
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 6000

Indlægaf Claus » man mar 25, 2013 15:04 pm

Som jeg skriver det kræver at der bliver udført service, og ikke bare skiftet olie.
Desværre har jeg oplevet sælgere gå på værkstedet og fået den manglende stempler, så kan det jo være lige meget.

Nå! ned til boghandleren og bestille et stempel hvor der står Volvo Claus :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gmtgmt » man mar 25, 2013 19:05 pm

Her er lige en mekkers syns punkt :mrgreen:

Et service inde bære Gennem gang af vognen for fejl feks, pære, undervogn og drivline. Om det er Tid til tændrør, luftfilter, bremsevæske pollen filter, bensin/diesel filter, Gearolie, Bagtøjs olie,Tandrem etc

Dette Gør nogle uautoriserede værksteder også, Dog ikk alle, det er Olie + filter og tændrør, samt vis det er syn tjek af undervogn. dette er meget normal procedyre hos feks Mekonomen, automester, quickpot og andre, vis det er 994kr eller 1500kr service. jeg ved dette da vi selv har været mekonomen det er ikk andet end olie og filter.

Aut service, er dyre i arbejdes løn og nogle reservedele. Men de har ekpertise i at lave din bil ordenligt, som den skal laves i følge volvo og rigtig første gang, samt Goodwill vis du altid er kommet hos dem, Rabat på dele, software opdatinging.

Det vel optil om du vil betale 2600kr hos volvo for et 6+ service eller om du vil betale 2000kr hos automester for at få skiftet olie.
De kan være lige gode og lide dårlige.
Men volvo ved bedst hvad din bil skal have lavet og kan bedst lave din bil så den virker første gang.

Jeg har lavet så mange biler der kommer fra andre værksteder der ikk havde en hylene forstand på hvad de lavede og det koster kunden den samme rep 2 gange.
det kan os være dyre fordi de bruger længer tid på opgaven og delene ikk er ligså høj kvalitet. en nyre bil kræver mere end en gammel 240 som alle kan lave, der er en grund til at aut værksteder bruger over 10kg per mand flere gange om året på kurser.

Undersøg på forumet her og internettet generalt om værksteder omkring dig der kan lavet et godt arbejde, god tillid og god service.
Vis ikk du vil på aut værksted så vælg et volvo special værksted.
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Anders_H » man mar 25, 2013 19:48 pm

Tak Claus, Kingo og Gmtgmt.
Jeg er helt klart blevet klogere.

Konklusionen er vel, at det ikke handler om, hvem der udfører opgaven, men at opgaven er løst. Hvem gad en sprunget tandrem, fordi denne ikke var skiftet i tide?
Efterfølgende må man så vurdere, hvor vidt man vil løbe risikoen med et uautoriseret værksted, der måske ikke kender bilen, har den fornødne kendskab eller ekspertise, værktøj osv., samt måske bruger unødig tid på noget, et volvo-værksted havde løst prompte.

Jeg synes, jeg har fundet mig en bil, der får mig til at smile, bare jeg får nøglerne op ad lommen. Den er flot, kører pisse godt, og så har den en dejlig lyd. Derfor påtænker jeg at køre den ud selv.
Jeg tænker, at et enkelt serviceeftersyn hos Volvo (bare så eksperters øjne har kigget på den) må være godt for at få alt tjekket igennem (evt. ifm. skift af tandrem), og så klarer jeg efterfølgende alt det, jeg selv kan som olieskift osv. Alt andet ryger til Volvo og altså ikke et uautoriseret værksted.

Lyder det ikke fornuftigt?
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gmtgmt » man mar 25, 2013 22:18 pm

syntes det lyder rigtig fornuftigt. 6+/niceprice koster de der 2500kr det er orginalt volvo service for biler over 6år.
men nu vil jeg lige undersøge først på hvilket værksted du køre på først. feks så er Bilia og Hammerbiler vist ikk dem du skal køre til.
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Anders_H » man mar 25, 2013 23:38 pm

Tak. Jeg bor i Århus.
‘07 Volvo V70 R
Anders_H