Afbalancering af skæv fælg?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Afbalancering af skæv fælg?

Indlægaf Anders_H » tirs apr 16, 2013 19:30 pm

Hej,
I august sidste år fik jeg ny conti contact sport 5 på fælgene. På daværende tidspunkt sad de på en 240 (med spacere) og alt var godt, men nu her til forår er de kommet på den nye V70'er. Men jeg kunne med det samme mærke, at noget ikke var, som det skulle være. Rattet rystede osv. Jeg skrev så til forhandleren, der afbalancerede hjulene igen. Her til min store overraskelse hoppede og dansede den første af fælgene. Hvis jeg satte min finger ind på fælgkanten, mens hjulet drejede på maskinen, bevægede min finger sig voldsomt. Han mente, det var meget normalt, og at det bare skulle afbalanceres. Og det gjorde han, men jeg synes ikke, det har hjulpet.

Mit spørgsmål er altså: Afbalancerer man sig fra en skæv fælg? Og hva dælen kommer så skæv en fælg af? Kan virkelig ikke huske, jeg skulle have ramt noget. Kan man rette det skidt op?

/TAK
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Re: Afbalancering af skæv fælg?

Indlægaf VolvoSport » tirs apr 16, 2013 19:48 pm

Hej

Man kan godt få rettet en skæv fælg op. Det afhænger dog af skaden, men hvis den ikke er synligt skadet, så burde det ikke være nogen sag.
http://lmopretning.dk/

Hvis en fælg slår en lille smule, så kan det ofte klares med, at man montere hjulet på bagakslen. Det afhjælper jo ikke skævheden, men rystelsere forplanter sig ikke så let op i rattet.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Anders_H » tirs apr 16, 2013 20:02 pm

Check, jeg har fyret en forespørgsel af sted, og så har jeg byttet rundt på hjulene. Det er blevet bedre, men ikke løst.
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Anders_H » tirs maj 07, 2013 18:25 pm

Så har jeg i dag hentet hjulene ved Gummiværkstedet i Horsens. Jeg fik lov at låne deres lift, luftnøgle og momentnøgle til at skifte med det samme. Jeg fik en Volvo-snak med sønnen, et stykke chokolade til hjemturen og så var det på motorvej mod Århus. Alt godt. Dejligt service og en klar anbefaling her fra.

Jeg slap 500 kr for en 98% opretning. Han siger, det er, hvad der kan gøres.

/Anders.
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » tirs maj 07, 2013 19:26 pm

Det var da helt fantastisk med en tilbagemelding. Og skønt for dig, at du nu igen ruller uden alt for meget hopperi :D

Jeg har også af og til brugt Gummiværkstedet i Horsens. Og har altid fået en god betjening.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser