S40/2007 nærlys svagere i højre side

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S40/2007 nærlys svagere i højre side

Indlægaf Asger » tirs sep 17, 2013 20:40 pm

Har observeret at nærlys i højre side er en anelse svagere i højre side. Det ses tydeligt når man betragter lyskeglerne op ad en væg.
Pærerne er skiftet - og paraboler i begge lygter er intakt.
Måles der med multimeter over pæren, er spændingen 11,6 volt i højre lygte og 13,2 volt i venstre lygte.
Umiddelbart vil man mistænke stelledning - men der er ikke noget galt med fjernlyset, som deler stel med nærlys. Altså må det være spændingen til lygten der er lavere. Ifølge diagram jeg har fundet - styres spænding af et PWM signal i CEM modulet. Hvis CEM er defekt, lyder det dyrt.
Er der nogen der har set noget lignende?
Asger
Ny bruger
Ny bruger

Re: S40/2007 nærlys svagere i højre side

Indlægaf ivor » tirs sep 17, 2013 22:56 pm

Hej
Der skulle sidde et relæ i CEM både til nær og fjernlys.
Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf Bandit » ons sep 18, 2013 8:06 am

Prøv at kontroller din fatning.
Jeg har oplevet på flere andre bilmærker at de har dårlig forbindelse og lyset dermed bliver svagere.
Bandit
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf ivor » ons sep 18, 2013 10:00 am

Hej
Der var jeg for hurtig på aftrækkeren.
Det er rigtigt, det er kun fjernlyset der går over ekstern relæ(men mon ikke der er et relæ intern i CEM? Det er jo ca. 5A der går til hver side.). Nærlyset kommer direkte fra CEM som et PWM signal 13V+ 0.2 V.
Får du nogen fejl i info om sprunget pære? Prøv evt. at bytte pærerne.
CEM får forsyning flere fra steder, så prøv alligevel at undersøge og udmåle forsynings og stelforbindelser til CEM og til højre lygte.Jeg kan se i dagrammet at der er
3 junctions på stelledningen.
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf Asger » tors okt 03, 2013 19:46 pm

Nå - så er jeg lidt videre. Jeg må korrigere mine tidligere målinger. Bilen afleverer 11,6V på pærerne i begge forlygter - hvilket i min verden er for lidt. Tager man forsøgsvis spænding direkte fra batteriet forbedres lyset synligt. Så det er i begge sider det er galt. Nu er så spm. om det er CEM der er defekt...eller en spændingsregulator et andet sted - eller om de simpelthen skyldes underdimensioneret ledningsnet. Der er forskel på lyset i h og v - men hvis man splitter lygterne af er parabolen i den svagere lygte mat, hvilket ikke er tilfældet i den anden.
Har nu næsten besluttet at jeg vil koble nærlys over nogle relæer - men hvordan slipper jeg for pærealarmen så? modstande eller kan det programmeres via VIDA?
Asger
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter